De ce nu se mai vând la fel de bine mașinile electrice. Piața s-a prăbușit în România

×
Codul embed a fost copiat

După ce entuziasmul inițial s-a stins, vânzările de mașini electrice s-au domolit. La 4 săptămâni de la lansarea programului „Rabla Plus” doar 8% din bugetul alocat persoanelor fizice a fost consumat.

Anul trecut, când eco-tichetul era dublu, de 10.000 de euro, fondurile s-au epuizat imediat. Clienții reclamă pe lângă prețul mare și lipsa stațiilor de încărcare. Situația este similară în multe țări din Europa.

Într-o reprezentanță auto din Sibiu, Adrian își face calcule pentru că vrea să îşi cumpere o maşină. Îl tenta un model electric, dar subvenția de numai 5.000 de euro, oferită prin programul Rabla Plus, îl descurajează.

Adrian, client: „Probabil, mi-aș fi cumpărat dacă rămâneau în același stadiu cum a fost acum un an, dar treburile s-au schimbat."

Așa se face că, din cei 420 milioane de lei alocați prin Rabla Plus persoanelor fizice, numai 33 de milioane s-au consumat în cele patru săptămâni de la lansarea programului. Producătorii au încercat să stimuleze piața cu discounturi suplimentare, dar nu au convins.

Citește și
Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă
Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă

Silviu Ștefan, director reprezentanță auto: „Prețurile mașinilor nu au scăzut, deși ar trebui să ajungă la un preț mai accesibil."

Daniel Tomescu, director de vânzări: „Am renunțat să mai aducem mașini electrice, decât în momentul în care clientul este interesat, vom aduce direct la comandă".

Potrivit asociației europene a constructorilor de automobile, înmatriculările de mașini electrice în România au scăzut cu 35,7% în luna martie, față de anul trecut.

Situația e similară și în Germania, dar și în Suedia. Deși Belgia, Franța şi Ungaria au mai salvat lucrurile, per total, în Uniunea Europeană, au fost înmatriculate cu 11% mai puține mașini electrice.

Explicația este că unele state au anulat ori redus subvențiile la achiziție. În plus, performanțele mașinilor, în materie de autonomie, nu au crescut spectaculos.

Bărbat: „Eu, la un plin, am 800 de kilometri autonomie și la una de genul ai 300-400, dacă vrei ceva cu autonomie foarte mare nu îți permiți".

Și numărul stațiilor de încărcare lasă de dorit.

Reporter: Cât așteptați de obicei pentru a găsi un loc liber?

Șofer: „O oră".

În aceste condiții, unii constructori au amânat lansarea unor noi modele. 13 directori generali ai celor mai importante companii s-au dus la Bruxelles, pentru a cere sprijinul Comisiei Europene.

Luca de Meo, președintele grupului Renault, din care face parte și Dacia, a precizat că producătorii au investit până acum 250 de miliarde de euro în electrificarea vehiculelor, dar au nevoie de infrastructură de încărcare, aprovizionare cu materii prime critice, acces mai bun la finanțare și stimularea pieței, ca să cumpere.

Adrian Sandu, secretar general ACAROM: „Sunt planuri puse în aplicare, chiar în PNRR erau prevăzute a fi finanțate un număr de peste 16.000 de stații de încărcare, rămâne de văzut în perioada următoare când vor fi accesate call-urile, vedem că infrastructura rutieră se dezvoltă".

Cei doi constructori de mașini din țară au planuri de producție a mașinilor electrice și nu le-au anulat.

Articol recomandat de sport.ro
Dan Șucu este noul proprietar al clubului Genoa: ”Pachetul majoritar de acțiuni a fost vândut!” | OFICIAL
Dan Șucu este noul proprietar al clubului Genoa: ”Pachetul majoritar de acțiuni a fost vândut!” | OFICIAL
Citește și...
De la ecrane la motoare: Cum vor să transforme giganți precum Sony și Xiaomi industria auto cu mașini electrice
De la ecrane la motoare: Cum vor să transforme giganți precum Sony și Xiaomi industria auto cu mașini electrice

Sony, Xiaomi și până de curând și Apple - încearcă să intre pe piața de automobile - cu modele electrice.

Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă
Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă

La finalul săptămânii viitoare ar putea demara programele Rabla Clasic și Rabla Plus. Anul acesta, există un buget record pentru cei care vor să își cumpere mașini electrice - un miliard de lei.

Giga-fabrica Tesla de lângă Berlin, sabotată de activiștii „Vulkan Gruppe”. Au tăiat curentul în întreaga zonă
Giga-fabrica Tesla de lângă Berlin, sabotată de activiștii „Vulkan Gruppe”. Au tăiat curentul în întreaga zonă

Sabotarea fabricii Tesla de lângă Berlin a fost revendicată de un grup de extremă dreapta, „Vulkan Gruppe”. Fabrica de mașini electrice a rămas marți fără energie, după un incendiu la un punct de alimentare.

Statul român suportă din ce în ce mai greu programele Rabla. Cât de mult au scăzut ajutoarele pentru mașinile electrice
Statul român suportă din ce în ce mai greu programele Rabla. Cât de mult au scăzut ajutoarele pentru mașinile electrice

Scad ajutoarele de la stat pentru cei care vor să își cumpere mașini noi prin programele Rabla. Voucherele pentru mașini electrice sunt la jumătate. De asemenea, a fost redusă și valoarea maximă a mașinilor acceptate în program.

Chinezii construiesc o fabrică uriașă lângă granița României. Investiție de miliarde de euro
Chinezii construiesc o fabrică uriașă lângă granița României. Investiție de miliarde de euro

Chinezii de la BYD, cel mai mare producător mondial de mașini electrice, vor deschide o fabrică la Szeged, la câțiva kilometri de România. Investiția din Ungaria este de ordinul miliardelor de euro și va crea câteva mii de locuri de muncă.  

Recomandări
Afacere ilegală descoperită de Inspectorul Pro. Cum au reușit o mamă și fiica ei să păcălească firme cu proiecte europene
Afacere ilegală descoperită de Inspectorul Pro. Cum au reușit o mamă și fiica ei să păcălească firme cu proiecte europene

Interesul pentru fondurile europene este atât de mare, încât internetul s-a umplut de companii care oferă consultanță și întocmesc proiecte pentru obținerea sumelor alocate de Uniune.

România, la un pas de a deveni „nerecomandată pentru investiții”. Rating de țară retrogradat, amenințare la stabilitatea UE
România, la un pas de a deveni „nerecomandată pentru investiții”. Rating de țară retrogradat, amenințare la stabilitatea UE

Comisia Europeană a inclus România pe lista statelor cu dezechilibre economice grave, care amenință stabilitatea Uniunii Europene.

Dan Șucu, pe prima pagină La Gazzetta dello Sport după preluarea Genoa CFC: ”Donald Trump de România”
Dan Șucu, pe prima pagină La Gazzetta dello Sport după preluarea Genoa CFC: ”Donald Trump de România”

Preluarea Genoa CFC, cel mai vechi club de fotbal din Italia, de către omul de afaceri român Dan Șucu, ține prima pagină La Gazzetta dello Sport, una dintre cele mai importante publicații sportive din lume. Șucu este numit ”Donald Trump de România”.