De ce nu se mai vând la fel de bine mașinile electrice. Piața s-a prăbușit în România

×
Codul embed a fost copiat

După ce entuziasmul inițial s-a stins, vânzările de mașini electrice s-au domolit. La 4 săptămâni de la lansarea programului „Rabla Plus” doar 8% din bugetul alocat persoanelor fizice a fost consumat.

Anul trecut, când eco-tichetul era dublu, de 10.000 de euro, fondurile s-au epuizat imediat. Clienții reclamă pe lângă prețul mare și lipsa stațiilor de încărcare. Situația este similară în multe țări din Europa.

Într-o reprezentanță auto din Sibiu, Adrian își face calcule pentru că vrea să îşi cumpere o maşină. Îl tenta un model electric, dar subvenția de numai 5.000 de euro, oferită prin programul Rabla Plus, îl descurajează.

Adrian, client: „Probabil, mi-aș fi cumpărat dacă rămâneau în același stadiu cum a fost acum un an, dar treburile s-au schimbat."

Așa se face că, din cei 420 milioane de lei alocați prin Rabla Plus persoanelor fizice, numai 33 de milioane s-au consumat în cele patru săptămâni de la lansarea programului. Producătorii au încercat să stimuleze piața cu discounturi suplimentare, dar nu au convins.

Citește și
Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă
Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă
Ucrainenii uciși de un rus în Germania erau soldați răniți în război care se recuperau medical în Bavaria

Silviu Ștefan, director reprezentanță auto: „Prețurile mașinilor nu au scăzut, deși ar trebui să ajungă la un preț mai accesibil."

Daniel Tomescu, director de vânzări: „Am renunțat să mai aducem mașini electrice, decât în momentul în care clientul este interesat, vom aduce direct la comandă".

Potrivit asociației europene a constructorilor de automobile, înmatriculările de mașini electrice în România au scăzut cu 35,7% în luna martie, față de anul trecut.

Situația e similară și în Germania, dar și în Suedia. Deși Belgia, Franța şi Ungaria au mai salvat lucrurile, per total, în Uniunea Europeană, au fost înmatriculate cu 11% mai puține mașini electrice.

Explicația este că unele state au anulat ori redus subvențiile la achiziție. În plus, performanțele mașinilor, în materie de autonomie, nu au crescut spectaculos.

Bărbat: „Eu, la un plin, am 800 de kilometri autonomie și la una de genul ai 300-400, dacă vrei ceva cu autonomie foarte mare nu îți permiți".

Și numărul stațiilor de încărcare lasă de dorit.

Reporter: Cât așteptați de obicei pentru a găsi un loc liber?

Șofer: „O oră".

În aceste condiții, unii constructori au amânat lansarea unor noi modele. 13 directori generali ai celor mai importante companii s-au dus la Bruxelles, pentru a cere sprijinul Comisiei Europene.

Luca de Meo, președintele grupului Renault, din care face parte și Dacia, a precizat că producătorii au investit până acum 250 de miliarde de euro în electrificarea vehiculelor, dar au nevoie de infrastructură de încărcare, aprovizionare cu materii prime critice, acces mai bun la finanțare și stimularea pieței, ca să cumpere.

Adrian Sandu, secretar general ACAROM: „Sunt planuri puse în aplicare, chiar în PNRR erau prevăzute a fi finanțate un număr de peste 16.000 de stații de încărcare, rămâne de văzut în perioada următoare când vor fi accesate call-urile, vedem că infrastructura rutieră se dezvoltă".

Cei doi constructori de mașini din țară au planuri de producție a mașinilor electrice și nu le-au anulat.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Dan Petrescu a fost prezentat oficial! Unde va antrena
NEWS ALERT Dan Petrescu a fost prezentat oficial! Unde va antrena
Citește și...
De la ecrane la motoare: Cum vor să transforme giganți precum Sony și Xiaomi industria auto cu mașini electrice
De la ecrane la motoare: Cum vor să transforme giganți precum Sony și Xiaomi industria auto cu mașini electrice

Sony, Xiaomi și până de curând și Apple - încearcă să intre pe piața de automobile - cu modele electrice.

Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă
Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă

La finalul săptămânii viitoare ar putea demara programele Rabla Clasic și Rabla Plus. Anul acesta, există un buget record pentru cei care vor să își cumpere mașini electrice - un miliard de lei.

Giga-fabrica Tesla de lângă Berlin, sabotată de activiștii „Vulkan Gruppe”. Au tăiat curentul în întreaga zonă
Giga-fabrica Tesla de lângă Berlin, sabotată de activiștii „Vulkan Gruppe”. Au tăiat curentul în întreaga zonă

Sabotarea fabricii Tesla de lângă Berlin a fost revendicată de un grup de extremă dreapta, „Vulkan Gruppe”. Fabrica de mașini electrice a rămas marți fără energie, după un incendiu la un punct de alimentare.

Statul român suportă din ce în ce mai greu programele Rabla. Cât de mult au scăzut ajutoarele pentru mașinile electrice
Statul român suportă din ce în ce mai greu programele Rabla. Cât de mult au scăzut ajutoarele pentru mașinile electrice

Scad ajutoarele de la stat pentru cei care vor să își cumpere mașini noi prin programele Rabla. Voucherele pentru mașini electrice sunt la jumătate. De asemenea, a fost redusă și valoarea maximă a mașinilor acceptate în program.

Chinezii construiesc o fabrică uriașă lângă granița României. Investiție de miliarde de euro
Chinezii construiesc o fabrică uriașă lângă granița României. Investiție de miliarde de euro

Chinezii de la BYD, cel mai mare producător mondial de mașini electrice, vor deschide o fabrică la Szeged, la câțiva kilometri de România. Investiția din Ungaria este de ordinul miliardelor de euro și va crea câteva mii de locuri de muncă.  

Recomandări
INTERVIU. Sebastian Burduja: „Am toate șansele să câștig. Nicușor Dan nu are rezultate în București”
INTERVIU. Sebastian Burduja: „Am toate șansele să câștig. Nicușor Dan nu are rezultate în București”

Sebastian Burduja, candidat PNL la Primăria Capitalei, este încrezător în șansele sale în cursa pentru șefia PMB.

Stare de asediu în Istanbul. Violențe la manifestațiile de 1 Mai. Peste 40.000 de polițiști arestează protestatari. VIDEO
Stare de asediu în Istanbul. Violențe la manifestațiile de 1 Mai. Peste 40.000 de polițiști arestează protestatari. VIDEO

Istanbulul este în stare de asediu după violențele izbucnite la manifestațiile de 1 Mai. Sute de oameni au fost reţinuţi de forţele de ordine, relatează AFP.

Ucraina ridică în aer avioanele de luptă F-16. Kievul a anunțat de când vor începe să facă ravagii pe front
Ucraina ridică în aer avioanele de luptă F-16. Kievul a anunțat de când vor începe să facă ravagii pe front

Kievul a transmis că va începe să opereze cu avioanele de luptă F-16 mai curând de cât se preconiza.