Românca al cărei nume este gravat pe mașinile Tesla se luptă acum cu Elon Musk. Bolnavă de cancer, își dorește doar scuze
Cristina Bălan, românca ce a contribuit într-atât de mult la crearea mașinii Tesla încât numele său este gravat pe bateria auto, se luptă de un deceniu în instanță cu cel mai bogat om din lume. Bolnavă de cancer, vrea doar scuze, până să moară.
Un fost avertizor de integritate de la Tesla, care se luptă de un deceniu cu Elon Musk și compania sa în justiție, spune pentru BBC News că încă mai așteaptă scuze publice de la cel mai bogat om din lume.
Cristina Bălan, care vorbea cu Știrile PRO TV în 2016 despre cum a creat Tesla Model S, a fost dată afară de Elon Musk când a încercat să avertizeze asupra unor probleme de siguranță ale mașinii.
Ulterior, s-a îmbolnăvit de cancer la sân, iar acum, epuizată de boală și lupta din instanță, își dorește, până să moară, măcar scuze de la Elon Musk și Tesla.
Iar autoarea articolului din BBC face o mărturisire rară: ”Niciun alt interviu despre un gigant tehnologic nu m-a făcut să plâng”.
”Dar spre sfârșitul apelului nostru Zoom, când fostul inginer Tesla Cristina Bălan își îndepărtează peruca și îmi spune în lacrimi că tocmai a terminat tratamentul pentru cancerul de sân - și că acum luptă, ca mamă singură, atât pentru viața, cât și pentru reputația ei, este imposibil să nu-i simți emoția”, scrie BBC.
„Vreau să-mi reabilitez numele. Mi-aș dori ca Elon Musk să aibă decența să-și ceară scuze”, este mesajul ei către șeful miliardar al companiei.
Cristina Bălan așteaptă de mult asta. Până în 2014, ea a fost o stea în devenire în cadrul companiei de mașini electrice din SUA.
Ca tribut pentru experiența sa în inginerie și contribuția adusă la crearea mașinii Tesla, inițialele româncei Cristina Bălan au fost gravate în toate bateriile Tesla Model S timpurii. Și ea arată cu mândrie o carcasă a bateriei pe cameră.
Cristina Bălan își amintește că a vorbit cu Elon Musk la coada de prânz de la cantina personalului și îi spunea că era fericită pentru că își trăia visul, după ce a crescut în România cu o pasiune de-o viață pentru mașini.
Se luptă cu atâta înverșunare cu Musk pentru că vrea să-i arate fiului ei că nu este o hoață
Dar după ce și-a exprimat îngrijorarea cu privire la siguranța frânării la vehiculele Tesla, în 2014, ea și-a pierdut locul de muncă.
Cristina Bălan a câștigat apoi un caz de concediere abuzivă, raporta pe atunci presa americană. Dar ulterior, într-o lungă declarație din presă, Tesla a susținut că românca a folosit timpul și resursele companiei pentru un proiect personal secret, despre care spunea că este delapidare - o infracțiune gravă în SUA.
Este ceva ce Cristina Bălan neagă cu fermitate. Iar Tesla nu a oferit niciodată detalii despre presupusul proiect, nici ei, nici în public, mai spune ea. De asemenea, compania nu a răspuns la o solicitare a BBC News de informații despre acest presupus proiect personal al Cristinei Bălan.
Acum, Cristina Bălan acuză Tesla de defăimare. Și în timp ce se află în prezent în remisie de la cancerul de sân în stadiul 3B, cea mai mare îngrijorare a ei este că s-ar putea să nu mai trăiască suficient pentru a-și vedea victoria în instanță.
În cele din urmă, spune Cristina Bălan, ea a urmărit cu atâta îndârjire cazul și atât de mult timp, pentru că vrea să-și demonstreze nevinovăția în fața fiului ei.
„Sunt eroina lui”, spune ea. „Sunt mama care face avioane și mașini. Și nu vrea ca el să crească crezând că mama lui a fost o hoață”.
Cristina Bălan a arătat celor de la BBC News diverse comunicări între ea și Tesla, din perioada în care a lucrat acolo.
Dată afară după ce i-a trimis două mail-uri lui Elon Musk, în care îi dezvăluia probemele Tesla
„Totul a început să meargă prost când mi-am dat seama că ascundeau unele probleme critice de siguranță”, susține ea.
Inginerul român era îngrijorat de un defect de design simplu, dar cu potențial letal: covoarele se îndoaie sub unele pedale. Iar mai mulți clienți chiar s-au plâns de asta.
„Dacă nu poți apăsa frâna, altcineva, din afara uneii Tesla, se poate răni”, spune ea. „Trebuiau doar să spună: „Ne dăm seama că acele covoarele sunt proaste – scoateți-le din mașini”. Dar managerii au respins preocupările ei și au devenit ostili, susține Cristina Bălan.
Așa că românca i-a trimis un e-mail lui Elon Musk, care îi încuraja pe angajați să vină la el personal cu orice griji care ar putea afecta reputația Tesla.
„I-am trimis două e-mailuri”, spune Cristina. „I-am trimis unul înainte să plec de la Tesla, spunându-i că suntem cu toții amenințați. Mă gândeam în mintea mea: Încă vrea să facă ceea ce este corect pentru Tesla”.
Dar speranțele ei s-au spulberat, iar Tesla a dat-o afară. BBC News a solicitat de la Tesla detalii despre motivele concedierii Cristinei Bălan, dar nu a primit niciun răspuns.
Site-ul companiei spune: „Siguranța este cea mai importantă parte a fiecărei Tesla”. „Noi proiectăm vehiculele pentru a depăși standardele de siguranță”.
Un alt avertizor de integritate al Tesla, Lukasz Krupski, a povestit o experiență similară, fără legătură cu cea a româncei, după ce i-a trimis un e-mail lui Elon Musk în legătură cu îngrijorările legate de condițiile de muncă la sediul Tesla din Norvegia.
Iar Cristina Bălan spune că și alți membri ai personalului Tesla ar vrea să vorbească, dar „le-ar fi frică”.
”Dacă nu câștig procesul, nu mai contează cât de bună sunt. Toată lumea se va uita la ce spune Tesla despre mine”
Cazul româncei Cristina Bălan va fi audiat în cele din urmă de Curtea de Apel din al nouălea circuit din California - dar nu există încă o dată stabilită pentru înfățișare. Este singura ei șansă de reabilitare profesională, spune Cristina Bălan.
„Nu vreau să renunț la cariera mea”, afirmă ea. „Și știu că, dacă nu câștig asta, nu mai contează cât de bună sunt. Toată lumea se va uita la ce spune Tesla despre mine, așa că cariera mea a dispărut. Nu vreau asta".
Stilul de conducere al lui Elon Musk este notoriu neconvențional - iar unii dintre cei care au lucrat pentru el spun că acesta obține rezultate. Dolly Singh, care a lucrat la SpaceX pentru Musk între 2008 și 2013, a declarat anterior pentru BBC News că este un „lider incredibil”. „Dacă nu era așa, nu ar fi realizat lucrurile care sunt acum”, a spus ea în 2022. „Da, este obositor să lucrezi pentru Elon. Dar cred că este un teren de probă ca nimic altceva”.
Avocatul american Gordon Schnell, de la firma Constantine Cannon, spune că un număr tot mai mare de lucrători din sectorul tehnologiei devin avertizori de integritate. Miza este atât de mare deoarece produsele tehnologice au „un impact atât de larg asupra lumii”, spune avocatul. „Ne atinge cu adevărat toată viața”, afirmă el.
Dar potrivit lui Schnell, care este specializat în reprezentarea avertizorilor de integritate, este esențial să exploreze toate opțiunile posibile înainte de a face publice orice reclamații.
„Există atât de multe canale protejate, în atât de multe industrii diferite, pe care un denunțător le poate urma, unde poate trimite preocupări confidențiale agențiilor guvernamentale adecvate care sunt cele mai potrivite, pentru a aborda aceste preocupări”, explică el.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: romanca, cancer, avertizori, scuze, elon musk, proces, tesla, inginer, concediere, bolnava,
Dată publicare:
16-04-2024 14:10