Dacă aveți produse comandate din China, ele ar putea ajunge cu multe săptămâni întârziere. Portul Shanghai, principala poartă de export, este aproape blocat, din cauza carantinei stricte, impuse pentru limitarea COVID-19.

Operațiuni care în trecut durau cateva ore se fac acum și în două săptămâni. România încearcă să reducă din întârzieri prin folosirea unei căi ferate uitate și prin construirea unor depozite.

În dreptul celui mai mare oraș din China, Marea Galbenă a devenit o uriașă parcare pentru nave.

Marți, la amiază, erau sute de ambarcațiuni care așteaptau să ajungă în portul din Shanghai. Este o aglomerație nemaicunoscută până acum.

Navele stau și două zile până reusesc să intre. În martie, timpul de așteptare era de numai 12 ore. Mărfurile care ar fi trebuit să ajungă de aici în România au întârzieri de până la două luni.

Cosmin Cârstea, CEO al unei companii de logistică: „Avem o problemă reală în ceea ce privește congestia lanturilor de aprovizionare din Asia și se răspândește în toată lumea”.

În 2021, România a importat mărfuri din China în valoare de șase miliarde de euro

România a importat, anul trecut, din China mărfuri în valoare de peste șase miliarde de euro. Aducem de acolo, printre altele, mobilă, instalații sanitare, îmbrăcăminte și încălțăminte, mase plastice și jucării.

În portul din Shanghai, din cauza restricțiilor impuse pentru oprirea răspândirii COVID-19, se lucrează la jumătate din capacitate. Timpul necesar pentru a muta containerele cu marfă a crescut la 12 zile de la cinci, înainte de carantină.

Laurențiu Mironescu, comandant de cursă lungă:
„Schimburile de echipaj sunt interzise. Echipajele nu pot ieși din castel, din zona cabinelor, sunt supravegheați cu drona”.

Rutele folosite pentru a evita Rusia

Ca să rezolve problema întârzierilor, se încearcă transportul mărfurilor spre România cu trenul, ocolind Rusia.

Se folosește calea ferată din Shanghai până în Kazahstan, apoi se traversează Marea Caspică cu vapoarele până în Azerbaijan și, de aici, containerele sunt puse din nou pe șine până în Georgia.

În România, în portul Constanța, ajung cu vapoarele. Sunt în total 4.700 de kilometri care se parcurg în 20 de zile, față de 45, cât face în mod normal o navă, fără întârzierile de acum.

Cosmin Cârstea, CEO al unei companii de logistică: „Acum câteva zile am primit în terminalul nostru din Constanța primele 50 de containere care au venit din China folosind o rută de transport alternative față de ruta maritimă tradițională. De la noi vor fi preluate pe o rută feroviară către centrul Europei”.

În același timp, în România, se încearcă o crestere a capacității de stocare a mărfurilor. De la începutul anului a demarat construcția a aproape o mie de noi depozite.

Cristian Jurjac, director de depozit: „În momentul în care supply-chain-ul vedem că intră în colaps, chiar și pentru câteva zile, ajungem la o perioadă în care ne găsim foarte greu cele necesare. Dorim să asigurăm producătorilor celor mari, interni și externi, o posibilitate de a depozita”.

Autoritățile portuare din România sunt de părere că întârzierile la livrarea mărfurilor din China se vor mări în perioada următoare dacă în China nu vor fi ridicate măsurile extreme de carantină.