ultimele stiri
«
»

Romania, te iubesc: Trenule, caruta mica! (partea a II-a)

Embed:

Avem oficiali incompetenti sau nepasatori, intersati mai mult de politica. In tot acest timp, colosul CFR se apropie de faliment, impartit in trei: Infrastructura, Marfa si Calatori.

 

Romania, te iubesc: Trenule, caruta mica (partea I)

Toate au adunat miliarde de lei datorii. In Romania, trenul nu merge pentru ca nu are pe unde, fiindca infrastructura e distrusa. Uniunea Europeana ne aloca 3 miliarde de euro pentru modernizari. Cat am reusit sa atragem? Calculam acum.

La Sibiu se poate ajunge pe doua variante. Prin inima Olteniei, prin Rosiori, Piatra Olt, Ramnicu Valcea, aproape sapte ore de mers, sau pe Valea Prahovei, prin Brasov. Putin peste sase ore. Numai ca, de aproape un an, apele raului Balea au inclinat piciorul unui pod la Carta, linia a fost rupta, iar de la Brasov trenul este nevoit sa ocoleasca prin Medias si Ocna sibiului. Timp total: 7 ore si 20 de minute. Ar mai fi o varianta pentru a ajunge la Sibiu. Drumul s-ar scurta cu cateva ore bune: Bucuresti-Pitesti-Ramnicu Valcea - Sibiu.

Tronsonul Valcele - Ramnicu Valcea este golul din harta feroviara a Romaniei. Despre acest drum, care taie Carpatii, se vorbeste inca de pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza, cand sibienii au adus un inginer austriac pentru a le croi drum spre Bucuresti.

Abia in 1979 Ceusescu a dat ordin sa se construiasca acest tronson care face legatura cu Ardealul. In 1990, pe aici treceau garnituri, iar traseul aparea in mersul trenurilor.

Savu Scarlat a fost seful districtului de intretinere pe acest tronson. Acum se uita cu tristete la ce a mai ramas din vechea linie.

Tronsonul Valcelele -Valcea se intinde pe 39 de km. Are doua tuneluri Plostina si Gibei de aproape 4 km si jumatate lungime, finalizate in proportie de 100%. Acum, localnicii fura piatra de terasament din ele.

Mai multe depozite de sina si traverse zac abandonate, intinse pe sute de metri de-a lungul tronsonului.

Si de garile de pe traseu s-a ales praful.

Mandria tronsonului Valcelele-Ramnicu Valecea sunt viaductele, adevarate bijuterii ingineresti. Viaductul Topolog este cel mai inalt din Romania. Intr-un anume punct are 75 de metri inaltime si aproape 1,5 km lungime. Este greu de crezut ca odata pe aici a circulat trenul. Aici se vede cel mai bine lipsa de profesionalism, iresponsabilitatea celor care au condus Ministerul Transporturilor, dar si a celor care au condus CFR.

In 2004, Adrian Nastase, premier, si Miron Mitrea, Ministru al Transporturilor promiteau demararea lucrarilor la tronsonul Valcelele - Ramnicu Valcea. O firma din italia a castigat licitatia, a scos liniile. Dar nu au mai fost bani. Firma a dat in judecata CFR si a castigat 6 milione de euro. Daune. Reprezentantii firmei nu au vrut sa comenteze, iar oficialii CFR s-au ferit sa spuna daca acesti bani au fost platiti sau nu. Intre timp, tronsonul dispare.

O parte din dalele de pe acest pod au fost scoase si se regasesac in curtile oamenilor.

In bugetul pe 2010 s-au prevazut 30 de milioane de lei pentru inceperea lucrarilor la tronson. Pentru finalizare ar fi nevoie insa de 350 de milioane de euro. Daca acest tronson ar fi fost finalizat, s-ar fi scurtat distanta dintre Arad si Bucuresti cu cel putin 100 de km.

Despre situatia acestui tronson, dar si despre situatia grava in care se zbate CFR-ul, am incercat sa discutam atat cu ministrul Radu Berceanu, dar si cu mai marii CFR-ului. De ce nu se accesaza fonduri europene, cat are CFR datorii, cat de rentabil este, cati bani primeste de la buget in 2010? Si multe alte intrebari. Doua luni am trimis solicitari si adrese catre minister. Nimic. Inchisi in institutiile statului, cu paza la usa, oficialii au fost de neabordat.

In cele din urma l-am prins pe ministrul Berceanu chiar in ziua in care guvernul Boc 4 era prezentat parlamentului. Era obosit. Am stabilit o intalnire pentru inceputul lunii ianuarie. Intentionam sa-l intrebam daca se gandeste cumva sa demisioneze, data fiind situatia din domeniul pe care-l carmuieste. Ministrul Berceanu nu a mai vrut insa sa ne intalneasca, iar biroul de presa ne-a trimis un mesaj cu numele celui care va vorbi in locul ministrului: secretar de stat Gheorghe Popa.

Acum un an Popa era sindicalist, adversarul ministrului Berceanu. Acum, a schimbat barca si a trecut de partea puterii. Cati bani am putea sa luam de la Uniunea Europeana pentru CFR? "Doar pentru calea ferata 2-3 miliarde de euro. Decocamdata s-a luat foarte putin. De ordinul a ..10%".

Secretarul Popa face fete-fete si nu are raspunsuri. Adevarul este ca bani de la Uniune nu s-au luat. Nu exista proiecte, avem oficiali incompetenti sau nepasatori, intersati mai mult de politica. In tot acest timp, CFR se apropie de faliment.

Un colos, impartit in mai multe structuri: CFR Infrastructura, Marfa si Calatori. Pentru situatia grava in care se afla sistemul feroviar toata lumea se uita catre Infrastructura. Trenul nu merge in Romania pentru ca nu are pe unde, infrastructura e distrusa. CFR Marfa si Calatori au insa datorii la Infrastructura si toate cele trei ramuri la stat, electricitate si agenti privati. Un cerc vicios fara iesire. Datorii atat de mari incat si oficialii CFR le-au pierdut numarul.

 

Sursa: Pro TV, Data publicarii: 21 Martie 2010
Citeste mai multe despre: Romania te iubesc, CFR, trenuri,
Ultimele stiri
 
 
 
 
© 2017 Stirileprotv.ro. Toate drepturile rezervate. Termeni si conditii | Despre cookie-uri | Feed