Rusia produce anul acesta un singur avion comercial și obligă țările aliate să zboare pe rutele sale interne

avion antonov
Shutterstock

Rusia a produs anul acesta un singur avion comercial și se bazează pe o ”contrabandă” legală pentru piese de schimb necesare celor 700 de avioane civile ale sale, fără acordul producătorilor. 

Producătorii ruşi de aeronave au livrat doar unul dintre cele 15 avioane comerciale planificate pentru acest an, arată datele platformei elveţiene ch-aviation, în condiţiile în care sancţiunile care afectează importurile de componente au dus la oprirea producţiei, iar dobânzile ridicate au stopat investiţiile, transmite Reuters.

De când Rusia a invadat Ucraina, în februarie 2022, sancţiunile occidentale au tăiat accesul la componente şi avioane străine.

Cu o flotă de peste 700 de aeronave, dominată de modele Airbus şi Boeing, companiile aeriene din Rusia se bazează acum pe rute complexe, indirecte de import, pentru a face rost de componentele critice.

"Nu există componente bază, nu există tehnologie, nici facilităţi de producţie sau ingineri. Pentru a crea toate acestea de la zero este nevoie de ani de zile, dacă nu de decenii", a declarat o sursă din industria aviatică rusă pentru Reuters, care a dorit să-şi păstreze anonimatul.

Citește și
avioane de luptă F-16
Ucraina a primit primele avioane F-16. Reacţia Kremlinului: Au fost deja oferite recompense pentru ca Rusia să le doboare

Ţinând cont de provocările geografice ale Rusiei, cea mai mare ţară din lume, dependenţa de avioanele comerciale pentru transportul de marfă şi de pasageri este ridicată.

Producția fabricilor din Rusia s-a contractat cu cel mai rapid ritm din martie 2022

Incidentele majore recente au scos în evidenţă necesitatea urgentă de a preveni degradarea flotei.

În iulie, un avion din era sovietică, Antonov An-24, construit în 1976, s-a prăbuşit iar toate cele 48 de persoane aflate la bord au decedat. Câteva zile mai târziu, principala companie aeriană - Aeroflot - a fost nevoită să lase la sol zeci de avioane, din cauza unui atac cibernetic masiv.

Sectorul aviatic reuşeşte greu să se autosusţină, extinzând dificultăţile cu care se confruntă industria rusă. Producţia fabricilor s-a contractat luna trecută cu cel mai rapid ritm din martie 2022, iar creşterea în industrie continuă să încetinească.

Dobânzile ridicate au afectat producţia auto, au dus la falimente în sectorul cărbunelui, au încetinit exporturile de materii prime, cum ar fi metalele şi produsele petroliere, şi nu au permis îndeplinirea obiectivelor privind producţia de avioane, contribuind la încetinirea PIB-ului.

"Industria a fost lovită mai rapid şi mai puternic de înăsprirea politicii monetare", a apreciat Dmitry Polevoy, director de investiţii la Astra Asset Management, avertizând că sectorul industriei este aproape de recesiune.

În 2021, Rusia a adăugat flotei sale 52 de avioane comerciale noi, inclusiv 27 de la Airbus, trei de la Boeing şi 22 Sukhoi Superjets construite cu componente importate, pentru companiile aeriene Aeroflot, S7, Red Wings, Rossiya şi Ural Airlines. De atunci, doar 13 aeronave noi au fost adăugate: 12 Sukhoi Superjets şi un Tupolev Tu-214, arată datele de la ch-aviation.

Modelul Tu-214 este folosit de vicepremierul Denis Manturov, conform surselor.

Piese de schimb aduse prin intermediari din state aliate

În mod repetat, Guvernul de la Moscova a revizuit ţintele de producţie. La mijlocul anului trecut, a redus obiectivul de livrări de la 171 la 21 de avioane. Luna trecută, oficialii au spus că ţintele vor fi din nou revizuite, citând dobânzile ridicate, care au încetinit producţia.

Conglomeratul de stat Rostec, care supervizează producţia avioanelor de pasageri Sukhoi Superjet-100, Tupolev Tu-214 şi Ilyushin şi a noilor aeronave Yakovlev MC-21, nu reuşeşte să îndeplinească obiectivele.

Directorul general al Rostec, Sergei Chemezov, a afirmat anul trecut pentru Reuters că Rusia va produce propriile avioane de pasageri, dar în mod repetat datele de livrare au fost amânate.

Aeronava MC-21, construită în întregime cu componente ruseşti, este mult mai grea decât versiunea care are piese din import, reducând eficienţa şi autonomia de zbor, astfel încât companiile aeriene nu sunt interesate, susţin sursele.

Marţi, Chemezov i-a spus premierului Mikhail Mishustin că producţia de serie a avioanelor MC-21, SJ-100 şi IL-114 va începe în 2026, cu doi ani mai târziu decât era planificat original.

United Aircraft Corporation, subsidiara Rostec responsabilă pentru producţia de avioane, nu a răspuns solicitărilor de a face comentarii.

În plus, obligă companiile aeriene din statele sale aliate să zboare pe rutele sale interne.

În pofida eforturilor de a avea producţie pe plan local, Rusia continuă să fie dependentă de livrările externe.

Datele vamale analizate de Reuters arată că anul trecut au fost importate componente în valoare de cel puţin 300.000 dolari prin intermediari din Turcia, China, Kîrgîzstan şi Emiratele Arabe Unite. Acestea includ componente de la Safran (Franţa), Honeywell (SUA) şi Rolls-Royce (Marea Britanie).

Rusia a dezvoltat un sistem paralel de importuri, astfel încât mărfurile intră prin terţe părţi în ţară, iar producătorul nu ştie şi nu a consimţit la aceste exporturi.

Reprezentanţii Safran şi Rolls-Royce nu au răspuns solicitărilor de a face comentarii.

Honeywell a precizat că nu furnizează echipamente, componente sau produse vreunei companii ruseşti şi "lucrează în mod activ pentru a identifica sau întrerupe orice posibilă redirecţionare spre Rusia a produselor sale via terţe părţi".

Moscova este forţată să fie din ce în ce mai creativă, solicitând companiilor aeriene din ţări din Asia Centrală, cum ar fi Kazahstan şi Uzbekistan, să efectueze zboruri pe rutele interne din Rusia.

Articol recomandat de sport.ro
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026
Citește și...
Rusia, suspectată că a intenționat să provoace explozii în avioane care zburau spre SUA și Canada. Coletele trimise în Europa
Rusia, suspectată că a intenționat să provoace explozii în avioane care zburau spre SUA și Canada. Coletele trimise în Europa

Alertă la nivel internațional, după ce mai multe colete expediate prin DHL au explodat în depozitele din Europa ale companiei, în ultimele luni.

Ucraina a primit primele avioane F-16. Reacţia Kremlinului: Au fost deja oferite recompense pentru ca Rusia să le doboare
Ucraina a primit primele avioane F-16. Reacţia Kremlinului: Au fost deja oferite recompense pentru ca Rusia să le doboare

Kremlinul a declarat joi că forţele ruse vor doborî avioanele de luptă F-16 construite în SUA şi trimise Ucrainei, reafirmând că aceste aeronave nu vor avea un impact semnificativ asupra cursului războiului, relatează Reuters.

”Încă o tactică pur rusească”. Elicopterele rusești aterizează peste avioane pictate la sol drept momeală pentru Ucraina
”Încă o tactică pur rusească”. Elicopterele rusești aterizează peste avioane pictate la sol drept momeală pentru Ucraina

Rusia a pictat la sol avioane de luptă false la multe dintre bazele sale aeriene, o tactică relativ simplă menită aparent să păcălească Ucraina să vizeze momeli în loc de ținte reale.

Cum a ajuns Rusia șă își „amaneteze” viitorul către China. Șeful NATO a găsit hibele cu care Moscova se luptă în prezent
Cum a ajuns Rusia șă își „amaneteze” viitorul către China. Șeful NATO a găsit hibele cu care Moscova se luptă în prezent

Șeful NATO, Jens Stoltenberg, a declarat că Rusia a pierdut în războiul din Ucraina peste 300.000 de soldaţi, sute de avioane şi mii de tancuri, dar a strâns rachete cu care ar putea ataca din nou iarna aceasta infrastructura energetică ucraineană.

Putin: Rusia va lua în calcul distrugerea avioanelor F-16 destinate Kievului, chiar dacă vor fi în baze din afara Ucrainei
Putin: Rusia va lua în calcul distrugerea avioanelor F-16 destinate Kievului, chiar dacă vor fi în baze din afara Ucrainei

Dacă Occidentul va ajuta Ucraina cu avioane de luptă F-16 ar fi „un pericol serios de a târî NATO într-un conflict armat” cu Rusia, iar aeronavele vor fi distruse, a avertizat Vladimir Putin.

Recomandări
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”

Premierul Ilie Bolojan a fost întrebat, vineri, în conferința de presă pe care a susținut-o la Palatul Victoria, dacă salariul minim în România va ”rămâne înghețat” și în anul 2026.   

Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei
Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei

Energie termică gratis, fluidizarea traficului rutier sau locuințe pentru tineri. ȘtirileProTv.ro vă prezintă cele mai importante promisiuni electorale ale candidaților la alegerile pentru Primăria Capitalei, care sunt organizate în 7 decembrie 2025.

Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii
Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii

Premierul Ilie Bolojan critică indemnizațiile de 27.000 de lei de la Aeroporturi București, numindu-le „o batjocură” în lipsa unor rezultate.