Raport IGSU după incendiul de la Constanța. Disfuncţionalităţi în rapoartele operative și ofițeri cercetați disciplinar
Trei ofiţeri cu funcţii de conducere din ISU Constanţa vor fi cercetaţi disciplinar în cazul incendiului de la Constanța, a anunţat joi seara Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, în urma controlului efectuat la această unitate.
S-au dat primele pedepse în cazul tragediei de la Constanța, unde o femeie a murit, după ce a căzut de la etajul 6. Doi ofițeri ISU sunt cercetați disciplinar - nu au cerut fonduri pentru repararea echipamentelor de intervenţie - respectiv autospeciala cu scară, defectă de doi ani. Alţi patru subofiţeri au fost sancţionaţi pentru cele petrecute în faţa blocului, iar la conducere au fost împuterniciţi doi ofiţeri, pe posturi vacante.
Potrivit unui comunicat al IGSU, conducerea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă a dispus efectuarea cercetării disciplinare prealabile, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu completările şi modificările ulterioare, a trei ofiţeri cu funcţii de conducere de la ISU Constanţa, "întrucât gravitatea faptelor săvârşite impune aplicarea unor sancţiuni mai aspre, în corelare cu disfuncţiile create în activitatea instituţiei".
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Doi dintre ofiţerii în cauză aveau atribuţii directe în menţinerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare, precizează sursa citată.
"Tehnica de intervenţie fiind defectă, în speţă autospeciala de intervenţie şi salvare de la înălţime, nu au solicitat fondurile financiare necesare efectuării reparaţiilor şi introducerii în timp scurt în stare de operativitate a autospecialei, deşi la nivelul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă aceste fonduri erau disponibile", arată IGSU.
Al treilea ofiţer "a manifestat superficialitate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ din subordine la un nivel adecvat îndeplinirii misiunilor din competenţă şi nu a dispus măsuri pentru corectarea disfuncţionalităţilor nici la locul intervenţiei, unde a fost prezent".
De asemenea, s-a mai dispus sancţionarea disciplinară a patru subofiţeri din cadrul ISU Constanţa pentru nerespectarea normelor privind echiparea la locul intervenţiei şi coordonarea acţiunilor de intervenţie, sancţionarea personalului operativ cu atribuţii de gestionare a apelurilor de urgenţă şi de coordonare a resurselor alocate intervenţiei, personal din dispeceratul ISU Constanţa şi din cadrul Detaşamentului de Pompieri Palas - Constanţa.
Începând cu data de 19 februarie, din ordinul şefului IGSU, în toate unităţile operative subordonate se vor efectua reinstruirea personalului privind aplicarea procedurilor operaţionale de intervenţie pe tipuri de risc şi verificarea stării tehnice şi de întreţinere a mijloacelor de intervenţie, informează comunicatul citat.
Sub aspect organizatoric, conducerea IGSU a dispus ca începând cu data de 1 martie un ofiţer din cadrul ISU Bucureşti-Ilfov să fie împuternicit pe funcţia de prim-adjunct al inspectorului-şef. Totodată, s-a dispus împuternicirea pe funcţia de şef Centru Operaţional Judeţean a unui ofiţer din cadrul ISU Constanţa.
"Toate aceste demersuri sunt menite să asigure exercitarea actului de comandă astfel încât să fie îndeplinite misiunile de prevenire, monitorizare şi gestionare a situaţiilor de urgenţă. Întrucât în cauză se efectuează o cercetare penală, concluziile desprinse din efectuarea verificării, precum şi măsurile dispuse de conducerea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă vor fi puse la dispoziţia organelor de cercetare penală competente. IGSU dezaprobă modul de îndeplinire a sarcinilor de către o parte a personalului implicat în gestionarea intervenţiei din data de 16.02.2021 şi asigură societatea civilă că obiectivele instituţiei urmăresc, în mod prioritar, îmbunătăţirea permanentă a capacităţii de răspuns şi creşterea siguranţei cetăţenilor", se mai arată în comunicatul citat.
Un puternic incendiu a izbucnit, marţi, într-un apartament de la etajul 6 al unui bloc de pe bulevardul Mamaia din municipiul Constanţa. O femeie aflată în apartament a încercat să scape ieşind în exteriorul balconului şi a căzut în gol de la etaj. Iniţial, femeia şi soţul acesteia reuşiseră să iasă din apartament, însă ea s-a întors în locuinţă pentru a recupera un laptop.
Tragedia a avut loc în contextul în care primele echipaje de pompieri venite la faţa locului nu aveau nici autoscară şi nici o saltea pe care femeia să poată sări.
ISU Constanţa a transmis că la faţa locului a fost adusă o autoscară, la două minute după ce femeia a căzut de la etaj, însă în spaţiul public au apărut imagini care arată că autoscara ar fi ajuns cu o întârziere de 14 minute.
Mai multe disfuncţionalităţi în conţinutul rapoartelor operative
IGSU precizează că s-au dispus verificări privind: modul de gestionare a apelului de urgenţă de către operatorii din dispeceratul ISU Constanţa; respectarea aspectelor procedurale privind colectarea datelor de interes operativ, respectiv fluxul informaţional - decizional către structurile operaţionale din subunităţile de intervenţie şi către structurile ierarhic superioare; clarificarea momentelor orare privind alertarea resurselor de intervenţie, tipologia acestora, timpii operativi de echipare a personalului şi începerea deplasării către locul evenimentului, precum şi ajungerea la locul incendiului; acţiunile de organizare a intervenţiei la faţa locului.
"Comisia de verificare, constituită din ofiţeri ai IGSU, a identificat pe timpul acţiunii mai multe disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte conţinutul rapoartelor operative, stabilit prin reglementări incidente, în sensul transmiterii şi consemnării parţiale ori eronate a timpilor operativi de alertare şi de ajungere la locul intervenţiei, respectiv neutilizarea mijloacelor de comunicaţii pe care personalul operativ le avea la dispoziţie. Consecinţele directe ale acestor erori le reprezintă ajungerea cu întârziere a unor resurse la locul intervenţiei şi imposibilitatea fundamentării fără echivoc a analizei ulterioare a intervenţiei", precizează sursa citată.
Astfel, conform IGSU, privind momentul alertării forţelor de intervenţie reiese că apelul de urgenţă a fost efectuat la Centrul 112 la ora 09:14:56 de către un locatar al imobilului în care se manifesta incendiul, fiind transferat, după colectarea primelor date, la ora 09:15:51, către agenţia Pompieri (dispeceratul ISU Constanţa).
"Coroborând cele două momente orare cu imaginile înregistrate de sistemele de supraveghere video din Detaşamentul de Pompieri "Sublocotenent Fripis Marius-Daniel", rezultă că momentul alertării este 09:16:24, forţele de intervenţie începând deplasarea la ora 09:20:14, cu un minut mai mult faţă de intervalul maxim stabilit prin legislaţia subsecventă", arată IGSU.
Referitor la alertarea autospecialei de intervenţie şi salvare de la înălţime, IGSU precizează că, întrucât cea existentă în dotarea Detaşamentului de Pompieri "Sublocotenent Fripis Marius-Daniel" era defectă şi scoasă din intervenţie, la eveniment a fost alocată şi trimisă o autospecială de intervenţie şi salvare de la înălţime din cadrul Detaşamentului de Pompieri Constanţa - Palas.
"Momentul alertării acestei resurse, deşi, potrivit procedurilor operaţionale aplicabile, ar fi trebuit să fie foarte apropiat de momentul alertării primelor forţe, nu a fost realizat decât la ora 09:27:43, la circa 11 minute după alertarea autospecialelor din cadrul Detaşamentului de Pompieri "Sublocotenent Fripis Marius-Daniel". Totuşi, în fluxul operaţional de raportare al ISU Constanţa către IGSU, ora alertării autospecialei de intervenţie şi salvare de la înălţime a fost consemnată în mod incorect ca fiind 09:15. Momentul ajungerii la locul intervenţiei a primelor resurse alertate este ora 09:23, date înregistrate pe tableta aflată în dotarea ambulanţei SMURD tip B2, deşi membrii echipajului au declarat că în fapt momentul ajungerii la faţa locului ar fi fost cu două minute mai devreme, respectiv ora 09:21", precizează comunicatul citat.
De asemenea, conform IGSU, prima autospecială de stingere cu apă şi spumă a ajuns la locul incendiului, potrivit celor susţinute de membrii echipajului, la ora 09:23, iar pe timpul echipării personalului cu mijloacele de protecţie individuală şi al efectuării recunoaşterii la locul evenimentului, persoana aflată la etajul 6, în spaţiul incendiat, se desprinde de balustrada balconului şi cade în gol.
"Din imaginile video analizate de comisia de verificare şi din susţinerile personalului Detaşamentului de Pompieri Constanţa - Palas reiese că autospeciala de intervenţie şi salvare de la înălţime a fost alertată la ora 09:27:43, părăseşte incinta subunităţii la ora 09:30:35 şi ajunge la locul intervenţiei la ora 09:41, la aproximativ 16 minute după ce victima a căzut în gol. Facem menţiunea că în raportarea ISU Constanţa către dispeceratul IGSU este consemnată nereal ca moment a alertării autospecialei de intervenţie şi salvare de la înălţime ora 09:15, iar ora sosirii la locul incendiului este 09:27. În realitate, autospeciala a început deplasarea din subunitate la ora 09:30:35", subliniază IGSU.
Asistenţa medicală de urgenţă a victimei a fost asigurată de paramedicii SMURD, după prăbuşirea victimei, prin scoaterea acesteia din zona de pericol imediat (aflată sub spaţiul incendiat) şi efectuarea manevrelor de resuscitare, respectiv de acordare a primului ajutor calificat. Ulterior, asistenţa medicală de urgenţă a victimei a fost asigurată şi de către un echipaj SMURD de terapie intensivă mobilă, încadrat cu medic.
"Pe lângă disfuncţionalităţile expuse, Comisia de verificare a mai constatat încălcarea unor norme procedurale privind echiparea personalului la locul intervenţiei, superficialitate în îndeplinirea atribuţiilor în domeniul logistic prin neasigurarea menţinerii în stare de operativitate a tehnicii de intervenţie din dotare, respectiv nereguli identificate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ", informează Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.