CFR, zguduita de un nou scandal de proportii. Sase persoane au fost retinute
Perchezitii de amploare au avut loc miercuri in mai multe judete din tara, la compania CFR Marfa. Procurorii DIICOT lucreaza la un amplu dosar de delapidare cu un prejudiciu de 6 milioane de euro.
Sase persoane au fost retinute dupa audieri, au declarat pentru News.ro surse judiciare.
Conform surselor citate, este vorba despre conducerea comisiilor de casare, precum si despre membri ai conducerii sucursalei Timisoara a CFR Marfa. Cei sase vor fi prezentati Tribunalului Timis pentru mandat de arestare pe 30 de zile.
Primii angajati ai CFR Marfa care au ajuns la sediul DIICOT Timisoara, pentru a fi audiati in dosarul privind vanzarea vagoanelor de tren casate la fier vechi, le-au declarat jurnalistilor ca ei doar au verificat vagoanele care urmau sa fie trimise la fier vechi.
Angajatii CFR Marfa care au fost adusi la sediul DIICOT Timisoara au declarat initial ca sunt simpli angajati si nu stiu de ce sunt chemati. Apoi, unul dintre cei care urmeaza sa fie audiati a sustinut ca el si colegii lui doar au verificat vagoanele inainte de a fi trimise la fier vechi.
„Noi asa am inteles, ca era un contract de vanzare a vagoanelor cu firma de la Calarasi. Erau casate. De la sucursala ne-au instiintat ca au bagat in cont cinci miliarde si urmeaza sa taie 200 de vagoane de pe Regionala CFR Timisoara. Ne-am dus, am verificat osiile, noi atata am facut, reviziile, am luat seriile si am verificat ca fiecare vagon sa fie taiat in parte. Osiile erau din otel special si vagoanele erau ruginite, putregai”, a spus unul dintre angajatii CFR Timisoara adus la audieri la DIICOT.
Suspectii vizati, 40 la numar, ar fi vandut vagoanele vechi ale companiei, la preturi mult mai mici decat valoarea lor reala, desi multe aveau piese masive din otel. Cantitatea de vagoane care a fost casata de CFR Marfa este insa mult mai mare. Sunt 2.450 de vagoane care au fost trimise la fier vechi de compania feroviara, in total 49 de mii de tone. Multe au piese masive din otel.
Referitor la perchezitiile efectuate, CFR Marfa a precizat ca vagoanele respective indeplineau conditiile de casare. "Contractul de vanzare-cumparare care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT are ca obiect valorificarea prin vanzare a fierului vechi provenit din taierea a 2450 de vagoane de marfa care indeplinesc conditiile de casare si care nu mai prezinta utilitate functionala in conditiile concrete ale activitatii proprii", se arata in comunicat.
Numai ca, sustin procurorii DIICOT, vagoanele au fost vandute pe bani mult mai putini decat valoarea reala. Anchetatorii spun ca pretul real pentru otel era de 218 euro/tona insa CFR Marfa ar fi vandut cu 120.
La sediul central al CFR Marfa politistii anticoruptie au descins de dimineata. Intreaga conducere urmeaza sa fie dusa la audieri la Timisoara. CFR Marfa a comunicat ca urmeaza sa decida in cursul acestei zile o noua conducere interimara, chiar daca cea actuala nu a fost oficial suspendata din functie.
40 de persoane vor fi aduse deocamdata in fata procurorilor DIICOT, din Timisoara si s-au ridicat documente din 63 de locuri perchezitionate. Acuzatiile formulate in dosar sunt de delapidare cu consecinte deosebit de grave, fals, uz de fals si constituire de grup infractional organizat.
"In cursul anului 2016, la nivelul unei societati de transporturi feroviare s-a constituit un grup infractional organizat, implicand factori de decizie de la nivelul central si teritorial al societatii de transport. Membrii gruparii sunt banuiti ca ar fi subevaluat bunurile din patrimoniul societatii, cu prilejul operatiunilor de vanzare-cumparare a 2.450 de vagoane destinate casarii, facilitand astfel traficarea in folosul unei firme de colectare a deseurilor feroase din Calarasi a diferentei rezultate intre valoarea reala si cea subevaluata a bunurilor casate", arata DIICOT.
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Marfuri Bucuresti, in baza unei proceduri de licitatie deschisa a 2.450 de vagoane pe roti, la pret de fier vechi, desi, in conformitate cu standardele in materie, deseurile metalice provenite din casarea materialului rulant se incadrau in categoria “deseu fier vechi greu” si “deseu fier vechi special” (otel), categorii de deseuri cu o valoare de piata net superioara. Pretul de achizitie a fost de 120 de euro per tona de fier vechi, in conditiile in care pretul mediu practicat pentru “deseu fier vechi greu” era de 175,88 euro per tona, iar pentru “deseu fier vechi special” (otel) era de 218,90 euro per tona.
Astfel, cei in cauza ar fi realizat practic o subevaluare a bunurilor cu 82,42% in cazul “deseurilor fier vechi special” (otel) si cu 46,56% in cazul “deseurilor fier vechi greu”.
Prejudiciul cauzat societatii de transport prin activitatea infractionala este de 6.313.748 de euro, mai spun procurorii DIICOT.
Toata conducerea executiva a CFR Marfa, in frunte cu directorul general Mihut Craciun, vizata de ancheta DIICOT
Intreaga conducere executiva a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa ”CFR MARFA” S.A, in frunte cu directorul general Mihut Craciun, este implicata in gruparea infractionala vizata de perchezitiile care au loc, miercuri dimineata, in Bucuresti si in noua judete, spun procurorii DIICOT. Potrivit acestora, in cursul anului 2016, la nivelul ”CFR MARFA” S.A. s-a constituit un grup infractional organizat, implicand factori de decizie de la nivelul central si teritorial al societatii de transport, avand ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societatii, cu prilejul operatiunilor de vanzare-cumparare a 2450 de vagoane destinate casarii, in folosul SC REMAT S.A. Calarasi.
Potrivit DIICOT, in cursul anului 2016, la nivelul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa ”CFR MARFA” S.A s-a constituit un grup infractional organizat, implicand factori de decizie de la nivelul central si teritorial al societatii de transport, avand ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societatii, cu prilejul operatiunilor de vanzare-cumparare a 2450 de vagoane destinate casarii, facilitand astfel traficarea in folosul SC REMAT SA Calarasi a diferentei rezultate intre valoarea reala si cea subevaluata a bunurilor casate.
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Marfuri Bucuresti, in baza procedurii de licitatie deschisa initiata de S.N.T.F.M. ”CFR MARFA” S.A a unui numar de 2450 de vagoane pe roti, la pret de fier vechi, desi, in conformitate cu standardele in materie, deseurile metalice provenite din casarea materialului rulant se incadrau in categoria “deseu fier vechi greu” si “deseu fier vechi special” (otel), categorii de deseuri cu o valoare de piata net superioara.
"Manopera frauduloasa a fost premeditata de factorii de decizie din cadrul S.N.T.F.M. CFR MARFA S.A in coniventa cu reprezentantii SC REMAT SA Calarasi. S-a constatat ca, desi oferta de vanzare initiata de S.N.T.F.M. CFR MARFA S.A pe Bursa de Marfuri viza cantitatea generica de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vanzare-cumparare incheiat cu ofertantul SC REMAT SA Calarasi a mentionat vanzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane. Pretul de achizitie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, in conditiile in care pretul mediu practicat pentru deseu fier vechi greu era de 175,88 euro/tona, iar pentru “deseu fier vechi special” (otel) era de 218,90 euro/ tona. Rezulta ca prin aceasta manopera s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% in cazul “deseurilor fier vechi special” (otel) si cu 46,56% in cazul deseurilor fier vechi greu", spun procurorii DIICOT.
Potrivit acestora, primul nivel al grupului infractional organizat a fost constituit din conducerea executiva a societatii S.N.T.F. MARFA ”C.F.R. MARFA” S.A, compusa din directorul general Mihut Constantin Craciun, directorul operatiuni dezvoltare Daniel Ciobanu, directorul Departamentului Vanzari-Trafic Eugen Tudor, directorul economic-financiar Pavel Barculet, managerul juridic Silviu Valeriu Costea, directorul Trafic Constantin Alupoaie, directorul vagoane Florin Enache, seful Biroului Urmarire Contracte Mariana Capatana si seful Serviciului Exploatare Vagoane George Niculescu.
Acestia au initiat vanzarea la Bursa de marfuri a celor 2450 de vagoane la pret de fier vechi, prin subevaluarea lor si obtinerea unui pret mai mic decat valoarea reala, mai spune DIICOT.
Al doilea palier al grupului infractional organizat a fost reprezentat de catre functionarii din cadrul sucursalelor S.N.T.F. MARFA ”C.F.R. MARFA” S.A. Timisoara, Brasov, Iasi, Galati, Craiova, Cluj si Constanta, iar al treilea palier al grupului infractional organizat a fost constituit din reprezentantii S.C. REMAT S.A.Calarasi, beneficiara contractului.
Cele 2450 de vagoane supuse casarii insumeaza cantitatile de 35.002,12 tone de otel si 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantitati care au fost mentionate in documentele incheiate ca fier vechi, mai precizeaza sursa citata.
Sursa: News.ro
Etichete: diicot, perchezitii, fier vechi, cfr marfa,
Dată publicare:
03-05-2017 07:15