Analiza blocajului Blue Air. Istoria companiei aeriene și etapele care au dus la situația de criză
Chiar dacă a obținut reeșalonarea datoriei de 28 de milioane de lei pentru neplata certificatelor de mediu, haosul din ultimele două zile va cauza prejudicii importante companiei Blue Air, atât financiare cât și de imagine.
La toate datoriile deja existente se vor adăuga costurile generate de repatrierea românilor rămași în aeroporturile din întreaga lume.
În plus, șefa DIICOT a confirmat informația potrivit căreia procurorii de la crima organizată au înregistrat o sesizare împotriva Blue Air.
Alegeri 2024
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
Compania Blue Air a fost înființată în 2004. Avea 35 de angajați, o aeronavă, iar acționarul majoritar era Romstrade, companie deținută de omul de afaceri Nelu Iordache.
Când au început problemele Blue Air
Problemele Blue Air încep în decembrie 2012, atunci când intră în insolvență, după ce Nelu Iordache este reținut de procurorii anticorupție.
Era acuzat de DNA că a încasat de la CNADNR suma de 6 milioane de euro, pe care trebuia să o folosească la construirea autostrăzii Arad - Nădlac. Banii ar fi ajuns însă la Blue Air, unde ar fi fost folosiți la cumpărarea de aeronave.
Situația financiară a Romstrade și problemele cu justiția ale lui Iordache au dus la începutul lui 2013 la anularea unei comenzi de peste 460 de milioane de dolari pentru cinci aeronave și schimbarea consiliului de administrație, care decide intrarea în insolvență și vânzarea companiei.
Noii patroni, Cristian Rada, fost pilot în cadrul Blue Air, și Constantinescu Tudor Zamfir, un om de afaceri de origine română stabilit în Belgia, au plătit 30 de milioane de euro doar pentru brand-ul Blue Air și operațiunile companiei: niciun avion, nicio clădire și nici măcar un hangar.
Din acești bani, compania a trebuit să asigure transportul celor 26 de mii de pasageri care cumpăraseră în vara lui 2013 bilete în valoare de 24 de milioane de euro. Restul banilor au mers pentru plata datoriilor și a cheltuielilor curente.
În anul 2016 însă, noului Blue Air îi mergea foarte bine. Deținea 17 aeronave, mai multe decât Tarom.
Efectele pandemiei
Pandemia a dus însă la suspendarea a 95% dintre cursele aeriene și a însemnat un dezastru financiar pentru operatorii aerieni.
Blue Air a cerut statului român un credit de salvare temporar, bani primiți în timpul guvernării Orban.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „Vorbim de o companie privată care, chiar dacă a primit un ajutor în 2020 de vreo 300 de milioane la acea perioadă, statul trebuie să recupereze banii”.
Pre-insolvență
În iulie 2020, Blue Air anunță intrarea în concordat preventiv pentru o perioadă de doi ani, o procedură pre-insolvență.
Bolonyi Barna, avocat: „Au încercat să facă un plan să reducă din datoriile către creditori, să se redreseze economic, au redus costuri, soluții de plan de afaceri”.
Peste 100 de milioane pierderi
La peste 100 de milioane de euro s-ar fi încadrat pierderile companiei cauzate de pandemie, conform Blue Air.
În octombrie 2020, compania susținea că nu primise încă banii promiși de stat ca ajutor.
Ancheta ANPC
La scurt timp după instalarea noului CEO, Steven Greenway, cu o experiență de 25 de ani la companii ca Virgin Blue, Virgin Atlantic sau Qantas, ANPC demarează o anchetă în urma plângerilor pasagerilor nemulţumiti că le-au întârziat cursele, ori au fost anulate.
Comisarii ANPC susțin că au fost anulate peste 11.200 de zboruri. Pentru aceste curse au fost făcute aproape 180 de mii de rezervări și s-au efectuat plăți de peste 66 de milioane de lei. Sumele au fost achitate de pasagerii din 20 de state membre ale Uniunii Europene în care compania aeriană operează zboruri.
Cum s-a ajuns la blocajul Blue Air
Președintele Horia Constantinescu anunța cea mai mare amendă dată vreodată: 2 milioane de euro pentru anularea unor zboruri în perioada 30 aprilie 2021 - 30 aprilie 2022.
Blue Air este obligat să returneze clienţilor banii în maximum 10 zile pentru toate zborurile anulate.
Trebuie precizat că în aceeaşi perioadă aproape toate companiile aeriene din lume au fost nevoite să anuleze curse.
În replică, reprezentanții companiei acuză de discriminare Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor, care ar fi emis un proces verbal ilegal, cu amendă record.
Mai mult, transmit că nu vor da mită ceasuri ori procente din suma de amendă, aşa cum li s-ar fi sugerat, şi nici nu vor accepta „procese verbale făcute pe genunchi”.
Președintele ANPC a negat acuzațiile și a susținut că Blue Air îşi pregătea ieșirea de pe piață, iar călătorii păgubiţi nu își vor mai lua banii.
Acest lucru nu s-a întâmplat până acum, însă, cu câteva ore înainte de poprirea conturilor, Blue Air anunțase încheierea unui parteneriat strategic de tip codeshare cu o companie aeriană regională, Air Connect.
Anunţul care a declanşat haosul
La datoriile pe care compania Blue Air le are deja la stat, dar și către restul creditorilor, se vor adăuga acum și toate cheltuielie pentru repatrierea românilor care au rămas în aeroporturi din străinăte după anularea curselor din aceste zile.
Nicolae Ciucă, premierul României: „Fondurile alocate de la bugetul de stat trebuie recuperate de la compania care a generat această situație. Ca atare, în acest sens, rog ANPC să urmărească și să monitorizeze întregul proces, iar la nivelul ministerelor de linie să asigurăm funcționarea tuturor structurilor care au fost nominalizate să se ocupe de această situație, 24 de ore, pe toată perioada în care va fi activă hotărârea de Guvern pe care o s-o adoptăm în ședință”.