Haos pe aeroporturile din România. Cum s-a ajuns la blocajul Blue Air
Haos pe aeroporturile din România după ce, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, o companie aeriană nu și-a mai putut plăti costurile de operare a zborurilor.
Ministerul Mediului spune că a blocat conturile Blue Air pentru o datorie de aproape 30 de milioane de lei, taxe neplătite pentru emisiile de carbon ale avioanelor.
Din această cauză, în toată țara, peste 20 de avioane au rămas la sol și mii de oameni nu au mai putut pleca spre destinații din toată Europa.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Compania aeriană dă vina pe ANPC
Blue Air acuză Autoritatea pentru Protecția Consumatorului că a instigat pasagerii să nu mai cumpere bilete, situație care i-a provocat operatorului de zboruri low-cost, pierderi de milioane de euro.
Pe de altă parte, reprezentanții statului, prin vocea ministrului Mediului, au transmis că blocarea conturilor Blue Air, nu era un motiv de suspendare a zborurilor, și au cerut companiei, să le reia, oferind că soluție re-eșalonarea datoriilor.
3.000 de oameni au rămas la sol
Era dimineață când pentru pasagerii Blue Air a început coșmarul pe Aeroportul Internațional Otopeni. Mai întâi, pe panourile de informații, în dreptul curselor a apărut informația că unele au întârzieri, apoi, rând pe rând au fost anulate. La ghișeele de check-in s-a creat învălmășeală.
3.000 de mii de oameni au rămas la sol după ce, spun autoritățile, 14 curse Blue Air au fost anulate.
Urmau să ajungă la Paris, Stockholm, Lyon, Atena sau Cluj-Napoca.
Mari Bota, pasageră: „Când ne-am apropiat de îmbarcare s-a anulat. După ce s-a anulat ne-a schimbat poarta, după ce ne-a schimbat poarta, iar s-a anulat”.
Grațian Mihăilescu, pasager: „Nu a venit nimeni de la Blue Air. Au fost doar reprezentanți ai aeroportului care erau să fie linșați de oamenii nervoși și nu știm ce se va întâmplă cu cei care au avut bilete".
Clada Oprea, pasageră: „Cu toții suntem foarte nervoși, unii chiar au protestat, au aruncat cu sticle de apă în angajații aeroportului”.
Situația s-a repetat și pe aeroporturile din tara. La Cluj au fost anulate 3 curse Blue Air - spre Heraklion, București și Valencia.
Pasager: „Au pus pe panou că se anulează. După 20 de minute ne-au spus să ne luăm bagajele și să plecăm. Ne-am pierdut tot concediul”.
În Bacău, 200 de oameni nu au mai plecat spre Roma.
Pasager: „Înainte ne-au zis „așteptați că avem probleme tehnice”. După, la zbor anulat. Ai venit aici, ai mașină închiriată, ai lăsat mașina. Acum ia mașina de la aeroport, plătește alți bani”.
Cum s-a ajuns la blocajul Blue Air
Haosul s-a creat după ce Blue Air nu a mai putut să platească nimic din ce presupune operarea zborilor, cum ar fi, de pildă, carburantul pentru aeronave și taxele de aeroport.
Compania a transmis că a ajuns în această situație pentru că i-ar fi fost blocate conturile, adică i s-a pus o interdicție bancară care o impiedică să își folosească banii.
Interdicția, spune Blue Air a fost cerută de Ministerul Mediului, dar reprezentanții acestei instituții guvernamentale au transmis că solicitarea a fost făcută pentru că Blue Air nu și-ar fi achitat taxele pentru emisiile de carbon ale avioanelor, conform reglementărilor europene.
Tanczos Barna, ministrul MediuluiI: „Are datorie de peste 28 de milioane de lei. Este în procedura de executare silită, motiv pentru care s-a procedat conform legii la recuparea acestei creanțe. Decizia de a suspenda este nejustificată. Blocarea conturilor nu justifică supendarea. Cer Blue Air să reia zboruile imediat. Cer Blue Air să ceară reeșalonarea datoriei”.
Precizările Blue Air
„(....) Această blocare a conturilor bancare ale Blue Air a venit la scurt timp după declarațiile publice și instigările directe de "nu mai cumpărati bilete Blue Air" propagate în spațiul public de către un reprezentant cu rang înalt al statului român, respectiv președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC)”.
Potrivit aceluiași comunicat, declarațiile președintelui ANPC au dus, printre altele, la distrugerea încrederii pasagerilor în Blue Air și au generat pierderi companiei de peste cinci milioane de euro prin reducerea vânzărilor de bilete.
În același timp s-ar fi blocat anumite discuții pe care acționarii Blue Air le au cu două firme de investiții disupuse să ajute compania să își revină.
Horia Constantinescu, președintele ANPC: „Am recomandat să fie precauți. N-am zis nici cumpără, nici nu cumpăra. Dar, mai mult decât atât, spuneam că undeva în toamnă ei își pregătesc ieșirea de pe piață. Ei n-au mai achitat facturile de furnizor probabil din dorința de a capitaliza cât mai mulți bani”.
Reprezentant Blue Air: „Nu avem bani să le dăm apă și mâncare.”
Revoltați, pasagerii blocați în aeroportul Otopeni i-au cerut explicații unui reprezentant al companiei.
Reprezentant Blue Air: „Le-au recomandat oamenilor să aștepte până luni, ori să își ia alte bilete. Nu avem bani să le dăm apă și mâncare, avem conturile blocate”.
Blue Air se află într-o situație financiară dificilă și înregistrează pierderi de sute de milioane de lei. De curând, compania a fost amendată cu două milioane de euro de Protecția Consumatorului pentru că a anulat aproape 200.000 de rezervări între aprilie, anul trecut și aprilie 2022.
Zborurile BlueAir sunt suspendate acum, potrivit companiei, până luni. Compania a transmis că zborurile programate să ajungă astăzi în țară vor fi respectate conform orarului publicat.