Comisia Europeană: ”Cei care insistă să spună că agenda verde trebuie distrusă (...) vor să rămână într-un colț”

Vicepreşedinta executivă a Comisiei Europene (CE) pentru o tranziţie curată, Teresa Ribera, a solicitat marţi să se asume pariul faţă de "motorul verde" pentru a plasa industria europeană a autovehiculelor într-o poziţie mai bună.
"Nu putem să stăm cu braţele încrucişate şi să plângem", a opinat Teresa Ribera într-o discuţie publică pe care a avut-o cu preşedintele EFE, Miguel Angel Oliver, cu ocazia aniversării a peste jumătate de secol de activitate a agenţiei spaniole de ştiri la Bruxelles.
Ribera s-a referit în mod specific la sectorul auto şi a considerat că este benefic pentru planetă impulsul producătorilor de maşini electrice din SUA, precum Tesla, şi în special din China, precum BYD, deoarece este nevoie de o industrie cu "performanţă de calitate înaltă, preţuri accesibile, mai puţine emisii".
"Cei care insistă să spună că agenda verde trebuie distrusă (...) vor să rămână într-un colţ săraci", a spus social-democrata spaniolă, care a subliniat că succesul vehiculelor electrice chineze răspunde unei "strategii stabilite în urmă cu 20 de ani".
În acest sens, vicepreşedinta CE a indicat că este "esenţial ca industria europeană să fie bine poziţionată" şi a apărat o "industrie europeană care să îndeplinească standarde sociale şi de mediu ridicate".
În acelaşi timp, referindu-se la tarifele pe care CE le aplică importurilor de vehicule electrice din China, Ribera a spus că trebuie să se evite ca mărcile europene să fie "în dezavantaj faţă de un concurent aflat într-o situaţie în care trişează pentru că are ajutoare de stat ilegale sau similare".
"Avem senzaţia că suntem umplutura unui sandviş, înghesuiţi de unii dintr-o parte şi de alţii din cealaltă, iar noi, plictisitorii, care pretindem coerenţă, etică, respect pentru reguli, transparenţă", a adăugat vicepreşedinta CE.
Teresa Ribera a subliniat că este "extraordinar de important" să apărăm aceste concepte şi a subliniat că "nu doar cu tancuri" se apără proiectul european, ci şi "însoţindu-ne industria" şi identificând "care sunt deciziile care pot avea o capacitate de tracţiune mai puternică", a spus ea cu referire la interconexiunile energetice şi reţelele de transport.
Pentru a sprijini industria auto în faţa presiunilor din partea SUA şi a Chinei, CE a propus mai multă flexibilitate pentru producători privind reducerea imediată a emisiilor de CO2 la maşini şi camionete, precum şi măsuri protecţioniste pentru a proteja sectorul.
Revizuirea legislativă, care nu a fost încă adoptată oficial de executivul european şi validată de Parlamentul European şi Consiliul UE, propune ca mărcile auto să poată atinge în 2027, şi nu în 2025, reducerea de 15% a emisiilor de CO2, comparativ cu 2021, aşa cum se prevede în legea adoptată în ultima legislatură europeană.
Iniţiativa CE include, de asemenea, măsuri de limitare a investiţiilor străine şi de promovare, printre altele, a ideii de "made in Europe" în producţia de automobile.
Sursa: Agerpres
Etichete: Comisia Europeana, electrice, autovehicule,
Dată publicare:
25-03-2025 15:49