Importanța digitalizării în instituțiile de stat. Pandemia a demonstrat că a trecut vremea dosarului cu șină
Pe lângă multe alte lecții, pandemia ne-a arătat inclusiv că a trecut vremea dosarului cu șină.
Pentru a elimina cozile de la ghișee, instituțiile publice sunt nevoite să primească bani și documente de la cetățeni online.
Din păcate, 60% dintre funcționari nu sunt pregătiți pentru schimbare, spun specialiștii.
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
În 2019, România avea instituțiile publice cele mai slab digitalizate din Uniunea Europeană. Astfel de cozi erau în mai toate instituțiile de stat.
Pandemia a accelerat investițiile în digitalizare. Acum instituțiile publice sunt obligate, printr-o ordonanță de urgență, să primească documente în format electronic și să răspundă la fel.
Alexandru Soare, director vânzări firmă IT: „Dacă au o soluție electronică integrată cu sistemul lor de operare ar putea de până la 10 ori să soluționeze mai rapid în forma aceasta electronică decât a plimba dosarul fizic de la cetățean de la un departament la altul.”
50 de noi plăți online sunt accesibile pe ghișeul.ro, iar pe platforma aici.gov.ro se pot depune documente pentru instituțiile publice care nu au registratură online.
Un exemplu: firmele au depus, într-o lună, 160.000 de cereri pentru șomajul tehnic. Dacă se trece în mediul online, la bugetul de stat se pot face economii. De exemplu, într-un an, se eliberează la ghișeu, 8,8 milioane de certificate fiscale. Dacă toate ar fi emise electronic – costurile cu forța de munca ar scădea cu 50 de milioane de euro.
Să luam și exemplul unei primarii din București. Vorbim de sectorul 5. Dacă în perioada mai-august 2019, online, s-au eliberat doar 44 de certificate fiscale, în 2020, în aceeași perioadă au fost aproape 1200.
Iar conturile nou create de contribuabili pe platforma primăriei au crescut de 13 ori. Interesant este că dacă anul trecut erau doar 4 persoane de peste 60 de ani cu un cont, acum numărul lor depășește 500.
Încă mai sunt multe de făcut. 60% dintre angajați nu sunt pregătiți să facă față acestor schimbări. Imediat după ieșirea din starea de urgență, au fost funcționari care s-au întors la hârtii.
Sabin Sărmaș, președinte Autoritatea pentru Digitalizarea României: „Avem un oarecare deficit de competență digitală. Este un lucru care nu va fi permis în următorii ani, dar avem un fundament bun au studii superioare au pe ce să se clădească."
În comuna Dudeștii Vechi din județul Timiș, cei aproape 5 mii de locuitori pot obține, în mediul online, orice fel de document și pot plati taxe și impozite.
Investiția în digitalizare se ridică la peste 80.000 de euro și a fost susținută, în mare parte, prin sponsorizări de la firmele agricole din zonă. Nu sunt angajați în primărie cei care nu știu să lucreze pe computer.
Bono Cucalan, primarul comunei Dudeștii Vechi: „Doar o doamnă mai avem, aproape de pensie, care este angajată, restul sunt tineri sub 40 de ani”.
Digitalizarea instituțiilor publice este o prioritate pentru Uniunea Europeană, care a anunțat investiții de până la 20 la sută din fondul de redresare post pandemie care se ridică la 750 de miliarde de euro.