Patronatele din Turismul Românesc trag un semnal de alarmă: ”Riscul colapsului sistemic în turism este real”
Federația Patronatelor din Turism (F.P.T.R.) susține că riscul colapsului sistemic în turismul din România ”este real”, iar firmele mici și mijlocii sunt cele mai afectate.
Conform sursei citate, în lipsa unor măsuri concrete, valul de insolvențe se va accelera, iar o parte semnificativă a infrastructurii turistice va deveni nefuncțională până în sezonul estival 2026.
F.P.T.R. susține că a transmis public și oficial o serie de propuneri către Guvernul României, însă nu a primit ”niciun răspuns coerent sau complet”.
”Mai mult, ministrul de resort a refuzat constant dialogul cu reprezentanții federației noastre”, mai spun patronatele din turism, care solicită păstrarea cotei reduse de TVA pentru servicii de cazare și alimentație publică.
”În acest context, reiterăm primele 4 măsuri-cheie din cele prezentate, cu impact imediat, care
nu implică cheltuieli bugetare:
1. Păstrarea cotei reduse de TVA pentru servicii de cazare și alimentație publică, indiferent
de evoluția cotei standard. Eliminarea acestei facilități ar produce automat :
- o nouă majorare a tarifelor cu 10-14% față de tarifele ce vor fi majorate începând cu 01 august ca urmare aplicării noilor măsuri fiscale.
- reducerea gradului de ocupare cu consecințe în scăderea veniturilor și implicit a încasărilor la bugetul de stat.
2. Reintroducerea impozitului specific, modernizat și adaptat la realitatea economică:
- legea nr. 170/2016 a fost concepută ca un instrument fiscal echitabil și stimulativ pentru contribuabilii care desfășoară activități conform codurilor CAEN, activități cazare și alimentație publică:
- sistem predictibil și ușor de aplicat
- diminuarea evaziunii fiscale și a concurenței neloiale
- simplificarea administrativă și transparență
• Reducerea costurilor de conformare
• Permite organelor fiscale să efectueze verificări rapide și punctuale
• Asigură transparență în alocarea obligațiilor fiscale
• ANAF nu este obligată să deruleze inspecții fiscale complexe
• Eliminarea procesului de analiză de risc fiscal
Acest impozit asigură venituri predictibile la buget și elimină „ingineriile fiscale” prin care
impozitul pe profit este diminuat până la zero, deși activitatea este reală și profitabilă.
3. Modificarea întregii filozofii de închiriere a plajelor:
a) Modificarea legislației actuale pentru a stabili un moment T0, pentru a simplifica procedurile
de concesiune/închiriere a plajelor, inclusiv eliminarea contractelor existente și reorganizarea
sectoarelor de plajă pentru o mai bună folosință de către operatorii economici deținători de
structuri de primire turistică clasificate și Primăriile locale, în colaborare cu Organizațiile de
Management al Destinațiilor
b) Reducerea birocrației și a eliminării operatorilor economici intermediari, care, până în
prezent, au beneficiat disproporționat de legislația în vigoare, în detrimentul unei dezvoltări
armonioase a sectorului turistic.
c) Asigurarea accesului gratuit la plajă pentru vizitatori, localnici, dar și pentru turiștii cazați în
structurile clasificate, fără costuri suplimentare, pentru a crește atractivitatea destinației
Litoralului Românesc.
d) Sectorizarea plajelor în regim de urgență, astfel încât începand cu anul viitor, toate sectoarele
de plajă să poată fi gestionate de deținătorii de structuri de primire turistice și primăriile
locale, iar cele nelicitate să fie gestionate de către Apele Române Dobrogea.
4. Modificarea și completarea legislației cu privire la stabilirea unei noi metodologii pentru
plata drepturilor de autor către organismele de gestiune colectivă”.
Federația Patronatelor din Turism mai avertizează că actualul cadru legislativ ”creează abuzuri, costuri exagerate și incertitudine juridică” și solicită modificarea legii nr. 8/1996.
”Turismul românesc nu cere subvenții, ci predictibilitate, stabilitate și reguli echitabile de joc. Având în vedere că aplicarea celor 4 măsuri propuse de F.P.T.R nu implică cheltuieli de la bugetul statului, considerăm că guvernul de bună-credință, trebuie să folosească fereastra de oportunitate și să introducă modificările legislative solicitate în pachetul II de reforme fiscal-bugetare. În lipsa unui dialog real și a unor soluții concrete, asumate de Executiv, responsabilitatea declinului va aparține în totalitate decidenților politici.”, mai arată F.P.T.R.