Este la modă este să mâncam disociat. Disocierea alimentalor are drept consecință pierderea ceva mai rapidă în greutate, dar organismul uman funcționează corect dacă asociem alimente.

 

Vine vara și ne pregătim să sintetizăm vitamina D în piele. Această vitamină se activează în prezența unui mineral. Vorbim despre magneziu. Fără magneziu, moleculele precursoare de vitamina D circulă prin organism și nu pot fi folosite.

Asocierea dintre vitamina D și magneziu reglează nivelul calciului din sânge, deci menține sănătatea oaselor. În același timp, previne sindromul metabolic și bolile cardiovasculare. Magneziul potențează mai mult de 600 de enzime diferite și influențează direct nivelul calciului din organism. Din acest motiv, asociați alimente bogate în vitamina D (pește gras, ficat, ou) cu cele bogate în magneziu (cacao, banană, semințe).

Sistemul cardiovascular are nevoie de așa numiții polifenoli, anti-oxidanți eficienți. Îi găsim în legume și fructe. Sunt eficienți în prezența acizilor grași omega 3, pe care îl găsim preponderent în pește și ou. Regimul mediteranean demonstrează combinația corectă dintre acizii grași omega 3 și polifenoli. Compușii neutralizează radicalii liberi, responsabili de îmbătrânire și îmbolnăvire. Cum apare acest efect?

Prezența polifenolilor, în faza de digestie a grăsimilor omega 3, le protejează de oxidare. Adică, permite trecerea în circulație a unor molecule de acizi grași cu eficiență crescută. De aceea, combinați alimentele bogate în omega 3 - pește și ouă cu fructele și legumele bogate în polifenoli. Spre exemplu, oul cu spanac este o combinație ideală și gustoasă.

Ne uităm cu atenție spre finalul capacității reproducătoare, în cazul femeilor. Adică spre menopauză. Menopauza înseamnă că celulele reproducătoare feminine, prezente în ovare, au fost consumate de-a lungul timpului. Menopauza poate avea efecte asupra sănătății generale. Ne referim la osteoporoză ori la creșterea riscului de boli cardio-vasculare. Cum ne ajută combinațiile alimentare?

În boabele de soia există izoflavone, substanțe vegetale care, odată consumate, pot mima structura și acțiunea hormonilor estrogeni. Efectele benefice se intensifică în cazul persoanelelor capabile să transforme izoflavonele în equol, o moleculă cu eficiență crescută. Activarea are loc în tubul digestiv și depinde de compoziția florei intestinale.

De aceea, un consum optim de alimente cu efect prebiotic și suplimentele cu FOS (fructo oligozaharide) asigură o microbiotă capabilă să potențeze fitoestrogenii din plante. Amidonul din paste făinoase, cartofi și orez, alături de fibrele din legume și fructe, completează și potențează produsele din soia.