Transportatorii critică închiderea circulației pe Valea Oltului. Amenință cu creșterea preţurilor bunurilor şi serviciilor
Transportatorii rutieri solicită autorităţilor aplicarea restricţiilor de circulaţie pe Valea Oltului şi pe Podul dintre Giurgiu şi Ruse în intervale orare în care se înregistrează cele mai scăzute valori de trafic.
„Restricţiile de circulaţie, care urmează să fie instituite pe DN 7 în perioada 8 iulie - 9 august 2024 pentru lucrări de defrişare şi închiderea unei benzi pe partea bulgară a Podului dintre Giurgiu şi Ruse pentru o perioadă de două luni, vor afecta şi mai mult activitatea operatorilor de transport rutier, care se confruntă deja cu creşterea accizelor la motorină, timpii mari de aşteptare la frontiere şi cu restricţii de circulaţie instituite de autorităţi din cauza caniculei", susţin reprezentanţii UNTRR.
Conform declaraţiilor ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, traficul rutier pe Valea Oltului va fi închis timp de o lună, începând din 8 iulie până în 9 august, pe timp de zi, iar şoferilor le vor fi recomandate rute ocolitoare. Acestea vor fi stabilite vineri, 5 iulie, iar restricţiile de circulaţie vor intra în vigoare pe 8 iulie.
Aceste rute ocolitoare vor afecta şi mai mult autovehiculele de transport marfă şi persoane, care circulă zilnic pe acea secţiune de drum, conducând astfel la consum mai mare de combustibil, poluare şi cheltuieli comerciale suplimentare şi chiar imposibilitatea efectuării tuturor curselor programate, spune UNTRR.
„Închiderea circulaţiei pe timp de zi este o problemă considerabilă, în alte ţări se lucrează 24/7 pentru realizarea acestor lucrări, dar în România mediul de afaceri şi cetăţenii absorb cu uşurinţă aceste costuri suplimentare, ceea ce determina autorităţile să nu îşi modifice abordarea", se arată în comunicat.
UNTRR atrage atenţia asupra impactului semnificativ al acestei măsuri pentru industria transporturilor rutiere şi economia României.
„Decizia de a închide Valea Oltului pe timp de zi va avea un efect perturbator asupra lanţului de aprovizionare. Transportatorii vor trebui să îşi ajusteze itinerariile, ceea ce va duce la creşterea costurilor operaţionale. Închiderea va forţa multe camioane sa utilizeze rute alternative, mai lungi şi mai costisitoare, cum ar fi DN1 prin Valea Prahovei, deja cunoscuta pentru aglomeraţia. Ajustarea itinerariilor şi utilizarea rutelor mai lungi va creşte timpii de transport, ceea ce poate duce la întârzieri semnificative în livrarea mărfurilor, afectând toate sectoarele economice deservite de transportatorii rutieri, care depind de livrări punctuale şi în special transportul de mărfuri perisabile", se menţionează în comunicat.
Totodată, utilizarea rutelor ocolitoare va însemna costuri mai mari cu combustibilul şi întreţinerea vehiculelor. Aceste costuri vor fi inevitabil transferate în preţurile bunurilor şi serviciilor, afectând economia largă şi consumatorii finali.
De asemenea, reprezentanţii UNTRR susţin că alternativele sunt insuficiente.
„Rutele alternative propuse nu sunt suficiente pentru a prelua întregul volum de trafic deviat de pe DN7. Aceste rute sunt deja congestionate şi nu oferă infrastructura necesară pentru a suporta un trafic suplimentar intens, ceea ce va conduce la întârzieri suplimentare şi la creşterea riscurilor de accidente", se mai spune în comunicat.
Un alt punct este reprezentat de securitatea şi siguranţa rutieră. „Devierea traficului de mare tonaj pe drumuri alternative mai puţin adaptate va crea un risc suplimentar pentru siguranţa rutiera în zone care nu sunt pregătite sa gestioneze volumul de transport rutier cu camioane de pe Valea Oltului", se menţionează în document.
Decizia de a închide Valea Oltului pe timp de zi va afecta profund transportul rutier din România. Este esenţial ca autorităţile să colaboreze îndeaproape cu transportatorii şi să ia măsuri pentru a minimiza impactul negativ asupra economiei şi societăţii.
UNTRR solicită autorităţilor să asigure o comunicare transparentă şi să consulte industria transporturilor rutiere în avans asupra oricăror decizii privind lucrările de infrastructură majore, pentru a permite companiilor să se pregătească corespunzător, asigurând rute alternative care pot absorbi traficul suplimentar şi să ofere suportul logistic necesar transportatorilor pe perioada lucrărilor.
În ceea ce priveşte podul de la Ruse, "Deşi Guvernul a aprobat pe 28 iunie 2024 o Hotărâre privind deschiderea punctului internaţional de trecere a frontierei de stat Giurgiu (România) - Ruse (Republica Bulgaria) II, în regim de bac cu program de lucru permanent, de la ora 00.00 la ora 24.00 pentru transportul de vehicule cu motor şi pasageri, această măsură nu va rezolva blocajul care se va crea după aplicarea restricţiilor de circulaţie. Podul Prieteniei este tranzitat de 1.400 camioane pe fiecare sens zilnic, sau 2800 de camioane pe ambele sensuri", se menţionează în comunicat.
Potrivit UNTRR, în prezent există traversări cu bacul/ferry la Zimnicea, Bechet, Turnu Măgurele, Călăraşi, se va deschide şi cel de la Giurgiu (Ostrovul Mocănaşul), însă accesul camioanelor de 40 tone este dificil la unele dintre aceste treceri, pentru că drumurile nu sunt reabilitate, iar capacitatea acestor bacuri/ferry este limitată la maximum 200 camioane/24 h, dacă se operează cu bacuri de 18 camioane sau de 70 camioane/24 h, dacă se operează cu bacul/ferry de 6 camioane, cu traversare la fiecare 2 ore, dar nu în intervalul orar de la miezul nopţii până la 5:00 sau 6:00 dimineaţa.
De asemenea, drumul din Bulgaria de la Calafat - Vidin către Sofia este unul dificil.
În acest context, transportatorii solicită Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi CNAIR intensificarea operaţiunilor şi aplicarea restricţiilor de circulaţie în intervale orare în care se înregistrează cele mai scăzute valori de trafic pe Valea Oltului, iar pentru traficul rutier pe Podul dintre Giurgiu şi Ruse acesta să se realizeze astfel încât să nu se ajungă la timpi şi mai mari de aşteptare ca în prezent - camioanele aşteaptă frecvent 36 ore să intre în România.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independent, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional.