Analiza raportului guvernamental despre accidentul din Apuseni. Gafe enorme, date false, timp pierdut cu telefoane inutile

Avionul prabusit in Apuseni

Concluzia raportului cerut de Victor Ponta: vina pentru proasta gestionare a accidentului aviatic din Apuseni este a ROMATSA, Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian.

 „ROMATSA Bucuresti NU a manifestat un rol activ in conformitate cu competentele prevazute de lege, NU a luat masurile necesare in vederea stabilirii zonei de cautare a aeronavei disparute si NU a declansat operatiunile de cautare”: aceasta e concluzia cu care se incheie nota trimisa de viceprim-ministrul Gabriel Oprea la solicitarea lui Victor Ponta.

Cat despre rolul lui Adrian Iovan, nota precizeaza ca “potrivit informatiilor Ministerului Transporturilor, pilotul comandant a efectuat pregatirea zborului, inclusiv informarea meteo inainte de decolare. Decizia privind amanarea/anularea unui zbor din considerente de siguranta a zborului apartine in totalitate pilotului comandant al aeronavei”.

Raportul releva insa o multime de probleme care arata ca ROMATSA ar putea fi doar tapul ispasitor intr-o mare turma de incomepetenti.

Avionul nu avea probleme
Potrivit raportului, Aeronava YR-BNP putea zbura cu 10 oameni la bord (8 pasageri + 2 membri ai echipajului). Documentele navigabilitate ale avionului erau valabile. Motorul avea 500 de ore de la ultima reparatie capitala iar elicea, 300 de ore. Concluzia oficiala: aeronava a fost abilitata sa efectueze transport aerian comercial de pasageri, servicii medicale de urgenta, precum si operatiuni specializate de lucru aerian.

Citește și
Cautarile epavei avionului
Tupeu de STS: Medicul Zamfir nu a dat coordonatele GPS. Cum ajunge o victima sa fie de vina pentru incompetenta autoritatilor
Momentul în care judecătoarea Ancuţa Popoviciu îl strigă pe Sebastian, ucis la 2 Mai de Vlad Pascu: „A decedat o victimă? Vă rog să nu vorbiți” | AUDIO

Avionul SMURD era in reparatii
Potrivit notei, “avionul SMURD, care in perioada 2012 – 2013 a efectuat mai multe misiuni speciale de transport pentru transplant organe si sange perfuzabil, nu a putut fi utilizat in data de 20.01.2014, deoarece acesta se afla in lucrari de mentenanta obligatorie la Aerostar Bacau.” Conducerea Aerostar Bacau a trimis insa un comunicat oficial in care specifica faptul ca ei doar tin avionul in hangar, benevol, insa nu au raspunderea sa se ocupe de repararea aeronavei sau de inlocuirea piesei defecte despre care vorbea secretarul de stat Raed Arafat.

Filmul evenimentelor
10:50 se depune planul de zvor pentru ruta Baneasa-Oradea intre orele 13:10-16:10. Pilotul comandant, Adrian Iovan, a pregatit zborul, inclusiv informarea asupra conditiilor meteo
13:38 aeronava decoleaza
14:35 Pilotul solicita ROMATSA sa coboare la 3050 de metri, din cauza givrajului. ROMATSA ii raspunde ca inaltimea minima de siguranta este de 3200 de metri
14:42 pilotul cere sa coboare la 2450 de metri si anunta ca a schimbat frecventa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, deoarece a coborat sub nivelul de zbor controlat de ROMATSA
15:18 La altitudinea de 2600 de metri, pilotul intra in legatura cu Centrul de control zonal Cluj, deoarece nu reuseste sa contacteze centrul de la Bucuresti
15:32-15:33 pilotul incearca sa comunice cu un sector de control al traficului pentru zona de NV a tarii, dar mesajele sale nu sunt intelese
15:35 ROMATSA ii cere pilotului sa comunice pozitia aeronavei, dar apelurile nu ajung la el. O alta aeronava intermediaza dialogul si este informata ca aeronava se afla la 2450 de metri.
15:45, 15:49 ROMATSA incearca sa ia din nou legatura cu aeronava, dar aceastra nu mai raspunde

Ce trebuia sa se intample intr-o astfel de situatie
Exista un regulament, aprobat prin Hotarare de Guvern, care spune ca alarmarea in cazul unui accident de aviatie civila se face de catre ROMATSA sau Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) prin serviciul 112. ROMATSA trebuie sa supravegheze continuu transmisiile rado ale avionului in pericol si semnalele emise de echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) pe frecventele de 121.5Mhz si 406 Mhz. Apoi centrul de coordonare ROMATSA stabileste zona de cautare si declanseaza operatiunile de cautare, care se fac de catre unitati de la Ministerul de Interne si cel al Apararii, ROMATSA fiind permanent in contact cu cautatorii pentru a le oferi informatii actualizate. Inspectoratul judetean pentru situatii de urgenta se ocupa doar de situatiile pentru care nu e necesara declansarea operatiunilor de cautare,

Ce s-a intamplat de fapt
16:01 Copilotul Razvan Petrescu il suna pe tatal sau si ii spune ca aterizat fortat intre pestera Scarisoara si localitatea Belis
16:05 Raed Arafat il informeaza prin SMS pe inspectorul general al IGSU despre accident. Raed Arafat stie de acesta in urma unei convorbiri intre un pasager, dr. Zamfir, si colegii acestuia, dr. Irinel Popescu de la Spitalul Fundeni si dr. Zota de la Agentia Nationala de Transplant
16:06 dr. Radu Zamfir e contactat telefonic de seful IGSU, ii da pozitia potrivit radarului aeronavei si-l informeaza despre starea victimelor
16:07 Inspectorul general al IGSU ordona formarea grupei operative si alertarea ISU Alba si Mures ca sa inceapa cautarile
16:16 STS alertat de medicul Zamfir, apelul e transferat catre ISU Cluj, apoi si catre ROMATSA

Raportul spune ca acesta era momentul in care trebuia sa incepa procedura pentru situatii de urgenta, alarmarea fiind facuta prin ROMATSA sau prin 112. S-a facut prin 112, insa la mult timp dupa momentul efectiv al accidentului. Practic, conform raportului toate mesajele si telefoanele date pana la 16:16 au fost inutile si asta deoarece niciunul nu a fost la 112. Desi si aici apar niste intrebari: tatal copilotului nu a sunat la 112, desi stia despre accident de la ora 16:01? Medicii Zota si Popescu nu au sunat, desi stiau de accident inainte de 16:05? Iar ROMATSA de ce s-a sesizat abia la 16:16, cand trecuse mai bine de jumatate de ora de la ultimajul mesaj primit din aeronava?

S-a pierdut deja un sfert de ora in felul acesta. In fine, dupa 16:16 incepe procedura si, teoretic, localizarea. Insa, potrivit raportului, “echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) ale aeronavei nu au functionat pe frecventa de 406 MHz, prevazuta de Regulament, ci numai pe cea de 121,5 MHz, care nu era apta sa permita localizarea". Tot potrivit raportului, „au existat informatii de la aeronave in zbor despre emisia statiei ELT a aeronavei BN2 prabusite, dar nu a exista o informare de la Centrul COSPAS – SARSAT (Centrul de Cautare-Salvare Satelitara), prin Centrul de la Moscova (MCC). Fiind ulterior contactat, de catre ROMATSA, (telefonic si prin e-mail) Centrul de la Moscova nu a comunicat nici un raspuns.

Doar ca sistemul COSPAS-SARSAT nu mai proceseaza de la 1 februarie 2009 emisiile pe frecventa 121.5 MHz, din cauza ca acestea generau prea multe alerte false. Nu au raspuns pentru ca nu se mai ocupau cu asta de aproape 5 ani, ceea ce ROMATSA poate ca ar fi trebuit sa stie.

Cum puteau fi gasiti ranitii. Solutia simpla gasita de doi pompieri care a salvat deja o viata

Citeste si povestea unui alt accident aviatic cutremurator: Balotesti

Victima e de vina
16:20 STS alerteaza ISU si Ambulanta Cluj si da date privind localizarea, pe baza datelor de la operatorul de telefonie mobila. Suprafata data de STS e de 200 km patrati intr-o zona muntoasa impadurita. Dr. Zamfir revine cu apeluri pentru a ajuta la localizare, dar, conform raportului oficial, „s-a facut tot posibilul pentru obtinerea coordonatelor geografice, in baza tipului de terminal telefonic avut la dispozitie de apelant, dar nu au putut fi exploatate facilitatile terminalului mobil care ar fi putut ajuta la localizarea acestuia.

Deci cu toate ca doctorul Radu Zamfir a sunat de cinci ori la 112, cei de la STS nu au reusit sa il localizeze, cu toate ca au folosit Sistemul National de Aparare, care dispune de astfel de capabilitati. STS da vina pe medic, care nu a stiu sa foloseasca telefonul. „S-a discutat cu apelantul, i s-au cerut datele geografice si nu a reusit sa le trimita si sa le furnizeze”, a spus purtatorul de cuvant al STS. Dar cei de la STS nu au fost in stare, in cursul unuia din cele 5 apeluri ale medicului, sa-l invete sa foloseasca telefonul pentru a le oferi datele corecte? E drept ca asta nu e specificat clar in Regulamentul pentru situatii de urgenta, deci dupa lege, cei de la STS sunt nevinovati. Vina e a pasagerului, ca s-a urcat in avion fara sa citeasca inainte despre utilizarea GPS. Si ca dovada ca vina e a medicului, in raportul oficial facut public azi lui Radu Zamfir se da numarul de telefon personal . In schimb identitatea operatorului de telefonie mobila este protejata, ca sa nu sufere traume.

Nu e singura greseala din raportul oficial. Numele unuia din supravietuitori este gresit - "Constantin" in loc de Catalin Pivniceru iar Aurelia Ion, una dintre victimele accidentului, este declarata "rezident Spital Fundeni", desi era de fapt ofiter-student la Institutul Medico-Militar si facea doar un stagiu de pregatire la Fundeni. Nu e uluitor ca autoritatile nu i-au putut gasi din moment ce nici numele nu le stiau bine.

Iata cum puteau fi localizati ranitii:

16:29 Ministerul Apararii ia legatura cu ROMATSA si se ofera sa ajute. ROMATSA ii trimite la ISU Alba
16:30 Elicopterul SMURD incepe misiunea de salvare in zona unde se presupunea ca a aterizat fortat avionul dar nu gaseste nimic si dupa 45 de minute renunta din cauza conditiilor meteo
16:42 Pe baza informatiilor de la dr. Zamfir cum ca ar fi aterizat in zona Scarisoara, 112 transmite alerta si la ISU Alba.

Desi se stia despre pozitia avionului in zona Scarisoara de la 16:06, cand medicul Zamfir a dat aceasta informatie pe baza radarului aeronavei, abia la 16:42 s-a actionat pe baza ei. Informatia era corecta - locul unde s-a gasit in final aeronava era intre Scarisoara si Belis, cum au transmis din primele clipe supravietuitorii. Iar cand cei din MApN au sunat la ROMATSA ca sa ofere ajutor, ROMATSA i-a trimis la ISU Alba, desi aceasta institutie nu fusese alertata inca, deci nu era implicata in operatiuni.

16.50 Autoritatile din Alba incep operatiunile de cautare si localizare
18:15 Comandantul interventiei – prim-adjunctul ISU Alba – formeaza sectoate de cautare impreuna cu Ocolul Silvic, ISU Cluj si ISU Bihor.
19:17 Medicul Zamfir revine cu informatii, victimele fac un foc langa avion
20:15 IGSU cere reconfirmarea coordonatelor
21:13 Un „lucrator silvic” ajunge la locul accidentului
22: 05 Incepe transportul victimelor catre drumul forestier, unde sunt preluate de ambulante
23:35 Incep manevrele de resuscitare a Aureliei Ion.

Concluzia este ca practic pana la 21:13 s-a pierdut timpul. Din localitatea Horea, centrul de unde au pornit cautarile, erau 40 de minute pana la locul unde aterizase fortat avionul, dupa spusele celor care i-a gasit pe supravietuitori. Si care nu erau lucratori silvici, asa cum sustine raportul, ci localnici. Tot dupa spusele acestora, se putea ajunge cu vehicule pana la cca. 300 de metri de locul accidentului, deci de ce a durat 2 ore si 20 de minute pana cand medicii sa inceapa manevrele de resuscitare a Aureliei Ion?

De fapt, ceea ce rezulta din raport nu e nici pe departe ca ROMATSA a fost marele vinovat, asa cum sustin concluziile. Autoritatile acuza ROMATSA ca nu a luat masurile in vedera stabilirii zonei de cautare a aeronavei. De fapt specialistii STS, care ar fi trebuit sa poata stabili zona pe baza conversatiilor cu supravietuitorii, nu au fost capabili sa faca asta. Ceea ce a insemnat ca toate cautarile au fost zadarnice si ca pana la urma doar norocul a dus la descoperirea aeronavei.

O mana de ajutor pentru STS
Cat despre solutiile propuse la finalul raportului, acestea sunt ridicole. „Sistem de localizare a terminalelor mobile in retelele operatorilor de telecomunicatii (pe cheltuiala operatorilor) asemanator obligatiilor prevazute de lege de implementare a functiei legale de interceptare”. Mai simplu, companiile de telefonie mobila ar trebui sa plateasca pentru incompetenta STS. „Procedura operationala in baza careia structurile responsabile sa solicite date si informatii, iar institutiile cu atributii sa le furnizeze in format integrat.” Adica ceva care e normal sa existe oricum, nu doar in situatii de urgenta: ceri o informatie de la o institutie publica si o primesti, fie ca esti simplu cetatean sau ministru.. Si, in fine, „exercitii de alarmare periodice”. Mai bine nu, ca sigur salvatorii se vor rataci prin padure si nu vor putea fi localizati.

Premierul a anuntat inainte de publicarea acestui raport ca secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper va fi demis si ca va cere inlocuirea directorului general si a directorului de operatiuni ROMATSA, dar si a sefului STS. Victor Ponta a spus ca, la nivelul Ministerului de Interne, ROMATSA si STS, lucrurile au functionat inacceptabil de incet si fara asumarea autoritatii si a responsabilitatii, iar interventia de luni a fost un esec.

Vezi cine poate fi tras la raspundere pentru accidentul din Apuseni. Lista autoritatilor responsabile

Articol recomandat de sport.ro
Sportivul care și-a ucis iubita, prima apariție după ce a fost eliberat! Cum arată Oscar Pistorius după 9 ani de închisoare
Sportivul care și-a ucis iubita, prima apariție după ce a fost eliberat! Cum arată Oscar Pistorius după 9 ani de închisoare
Citește și...
George Buhnici, despre accidentul aviatic din Apuseni: Cu sange cald despre sangele rece, inchegat pe maini
George Buhnici, despre accidentul aviatic din Apuseni: Cu sange cald despre sangele rece, inchegat pe maini

 De o zi fierbe sangele in mine. Ma uit cu furie cum tot sistemul se spala cu nesimtire de sangele rece, inchegat pe mainile unor generali si ministri care conduc un sistem care a dat o eroare fatala.

Tupeu de STS: Medicul Zamfir nu a dat coordonatele GPS. Cum ajunge o victima sa fie de vina pentru incompetenta autoritatilor
Tupeu de STS: Medicul Zamfir nu a dat coordonatele GPS. Cum ajunge o victima sa fie de vina pentru incompetenta autoritatilor

Purtatorul de cuvant al STS, Adrian Fulea, sustine ca medicul Radu Zamfir nu a dat nu a dat niciul fel de coordonate geografice privind locul accidentului aviatic din Muntii Apuseni, iar epava avionului prabusit a fost gasita in aria indicata de STS.

Principala ipoteza a expertilor in cazul tragediei din Apuseni. Cei 7 erau deja condamnati, fara sa stie acest lucru
Principala ipoteza a expertilor in cazul tragediei din Apuseni. Cei 7 erau deja condamnati, fara sa stie acest lucru

Avionul medical pilotat de Adrian Iovan a fost doborat de gheata. Este principala ipoteza a expertilor din domeniu, in conditiile in care ancheta abia a inceput si se desfasoara in conditii foarte grele, la 1.400 de metri altitudine.

Recomandări
Cum a întâmpinat-o Ion Iliescu pe prima procuroare care cercetează Mineriada din 1990. Riscă închisoare pe viață
Cum a întâmpinat-o Ion Iliescu pe prima procuroare care cercetează Mineriada din 1990. Riscă închisoare pe viață

Fostul președinte Ion Iliescu este oficial suspect în dosarul Mineriadei din 13-15 iunie '90 pentru infracțiuni contra umanității.  

Ciolacu, despre surparea din Slănic: „Ce vreți să fac? Să știu unde s-au făcut drumurile peste mine?”. Reacția Salrom
Ciolacu, despre surparea din Slănic: „Ce vreți să fac? Să știu unde s-au făcut drumurile peste mine?”. Reacția Salrom

La Slănic, în Prahova, craterul din centrul orașului s-a adâncit cu 20 de centimetri și nimeni nu poate spune dacă surparea se va opri.

Piața imobiliară începe să își revină, dar vânzătorii nu mai negociază atât de mult. Unii caută și un an locuința perfectă
Piața imobiliară începe să își revină, dar vânzătorii nu mai negociază atât de mult. Unii caută și un an locuința perfectă

După o perioadă în care mulți au amânat achizițiile mari cum ar fi cumpărarea unei locuințe noi, cererea pe piața imobiliară începe să își revină.