Salvatorii au primit COORDONATE GRESITE. Imagini care arata de ce Adrian Iovan a ramas blocat intre ramasitele avionului

×
Codul embed a fost copiat

Primii care au ajuns, luni seara, la locul accidentului din Muntii Apuseni au dat detalii dramatice de la scena prabusirii avionului, spunand ca ranitii strigau de durere, unul dintre acestia avand picioarele rupte.

16:15 Elicopterele IAR 330 echipate cu chit MEDEVAC de la Campia Turzii si Gearmata care au fost pregatite sa intervina in Apuseni luni nu au putut desfasura misiunea din cauza conditiilor meteo nefavorabile, ceata densa si conditii de grivaj, informeaza MApN.

Ministerul Apararii Nationale sustine, intr-un comunicat remis marti agentiei MEDIAFAX, ca "a urmat procedurile conform legislatiei si regulamentelor in vigoare".

"Astfel, s-a dispus pregatirea elicopterelor IAR 330 M echipate cu chit MEDEVAC de la Campia Turzii si Gearmata pentru plecarea in misiune. Din cauza conditiilor meteo nefavorabile, ceata densa si conditii de givraj, conform cartii tehnice, elicopterele nu au putut desfasura misiunea. Executarea unei misiuni in conditii meteo nefavorabile pune in pericol securitatea personalului si a aeronavei", precizeaza MApN.

Conform sursei citate, avand in vedere ca "zona de cercetare se desfasura pe o raza destul de mare", ministrul Apararii Nationale a dispus ca un detasament din cadrul Batalionului 317 Cercetare de la Cluj sa se alature fortelor de cautare-salvare ale celorlaltor institutii implicate.

Citește și
radu zamfir
"Domnul doctor, MOR! MOR! Probabil e ultimul apel la care raspund." Dialogul purtat la telefon de Radu Zamfir cu Victor Zota

13:00 "Din pozitia avionului, se vede ca s-a lovit de acesti brazi, impactul a fost violent, probabil de aceea pilotul Adrian Iovan a ramas blocat intre fiarele contorsionate si nu a putut fi scos", spune Paul Angelescu.

Locul unde pilotul Adrian Iovan a aterizat fortat se afla la aproximativ o ora de localitatea Horea. Din pacate, salvatorii spun ca au primit informatii gresite si de aceea timp de sase ore nu au reusit sa ajunga la cei sapte raniti.

"Din pacate, am primit niste coordonate gresite la inceput si a durat mai mult sa ajungem. Deja localnicii coborau cu victime. Noi le-am preluat si le-am coborat la ambulanta, apoi, am urcat cu echipament de resuscitare si de prim-ajutor. Au incercat sa isi faca un foc, dar nu le-a iesit, le-a fost foarte frig", spun cei de la Transilvania Off-Road.

09:40 "Zona este extrem de dificila, masinile trebuie abandonate la aproape 1 km distanta. Zapada ajunge pana la brau. La fata locului au ajuns jandarmii, dar sunt asteptati si cei de la criminalistica.

Avionul a aterizat pe copaci, dar a ramas relativ intreg. Ultimii 300 de metri au fost parcursi pe jos de salvatori. Martorii spuneau ca unii dintre raniti au strabatut pe jos distanta de 1km, cu ajutorul localnicilor.

E greu sa ajungi, daca nu te duce cineva la fata locului. Noi ne-am orientat dupa ce am gasit pe jos, mai multe seringi si comprese folosite pentru a ajunge la raniti.

Focul aprins de unul dintre supravietuitori inca arde aproape de locul accidentului. In varf de munte este semnal la telefonul mobil, dar jos, la baza muntelui, unde era cartierul general al operatiunilor de salvare, semnalul este foarte prost", a transmis corespondentul Stirilor ProTV Paul Angelescu de la fata locului.

09:12 Gheorghe Giurgiu, un localnic de 33 de ani din satul Pietreasa (Alba), a fost cel care, alaturi de doi consateni, a ajuns primul, luni seara, la locul accidentului aviatic din Muntii Apuseni si au incercat sa ii ajute pe raniti, imbracandu-i cu hainele proprii si facandu-le foc sa se incalzeasca, potrivit Mediafax.

Gheorghe Giurgiu a declarat, marti dimineata, ca in momentul in care a ajuns la locul accidentului i-a auzit pe raniti cum strigau de durere, unul dintre ei fiind cu ambele picioare rupte, iar satenii au facut o targa din lemnele copacilor, cu o patura, pentru a-l transporta. El povesteste ca zapada atingea jumatate de metru in zona in care erau ramasitele avionului, aparatul de zbor fiind rasturnat.

"Am auzit de la televizor de avionul prabusit in Muntii Apuseni si am plecat cu doi consateni de-ai mei din satul Pietreasa sa ii cautam pe raniti. Noi trei am ajuns primii, nu a fost niciun padurar. Ne-am dus ca noi suntem de-aici si cunoastem zona, iar cand am ajuns sus pe munte am strigat, ca era bezna de nu se vedea la un metru.

Noi pe la ora 19.00 am plecat, am luat-o spre Varful Pietreasa si am aflat ca ar fi avionul intr-o zona cu padure mijlocie, cu plantatii. Din fericire, i-am gasit. Zapada avea o jumatate de metru acolo unde erau ei. Avionul a dat printre copaci si era rasturnat. Cand am ajuns am vazut ca ii faceau respiratie gura la gura domnisoarei rezidente, pe ea am incercat sa o ajutam prima data, dar apoi am aflat ca a murit.

Ranitii strigau de durere, unul era cu amandoua picioarele rupte, am facut o targa din lemnele copacilor, cu o patura. Le-am facut foc, le-am dat hainele de pe mine ca sa le pun pe ei, pentru ca nu mai puteau de frig, mi-am dat jos maieul si le-am facut foc, si am ramas numai intr-o bluza mai subtire, eu nu am avut nimic, pe ei trebuia sa ii ajut sa se incalzeasca, pentru ca ei au indurat frig", a spus Giurgiu, adaugand ca nu au putut face un foc prea mare pentru ca lemnele erau ude.

Potrivit acestuia, ranitii erau in afara aeronavei, iar pilotul era prins sub avion.

"Stateau adunati intr-o parte, iar cel cu picioarele rupte era chiar langa avion, pentru ca nu se putea misca. I-am dat haina de pe mine ca statea pe spate, intins pe zapada. Au mai venit si alti oameni din alt sat apoi si am incercat sa ii ducem in jos cum am putut. I-am carat cu paturi, pe brate si in spate, numai sa ii ajutam.

Erau vreo doi kilometri pana la drum. Nu i-am intrebat ce au patit, pentru ca ei strigau dupa ajutor, erau plini de sange, am vrut numai sa ii ajutam cum putem. Dupa o vreme au venit SMURD, Politia, jandarmii", a mai spus Giurgiu.

Acesta s-a intrebat cum se poate, totusi, cu tehnologia existenta in prezent, sa nu poata fi localizat cu precizie un avion prabusit.

"Traim in Romania, dar sa ii gasesti pe oameni dupa sase - sapte ore, nu stiu ce sa zic. Cu toata tehnologia asta, i-am gasit noi, cand puteam sa nu mergem pe jos 4-5 kilometri prin zapada sa ii gasim", a subliniat Gheorghe Giurgiu.

08:39 Ministrul de Interne, Radu Stroe, a declarat, marti dimineata, intrebat despre dificultatile de localizare a avionului prabusit in Apuseni, ca raspunsul poate fi gasit la STS Cluj.

"Deocamdata nu am ce reprosa, nu am vazut elementele", a spus Stroe, raspunzand intrebarilor jurnalistilor privind operatiunile de interventie in cazul aeronavei prabusite.

Intrebat de ce nu a fost trimisa in misiune aeronava SMURD, el a spus ca aceasta este "pentru salvare de oameni, nu pentru alte activitati".

In ceea ce priveste dificultatile de localizare a avionului, Stroe a spus ca raspunsul poate fi gasit la STS:

"Raspunsul il gasiti la STS, in speta la STS Cluj. Bineinteles ca era si mai bine daca se putea face o localizare la metru sau la suta de metri", a spus Stroe.

Totul parea sa fie aseara impotriva celor 7 raniti, izolati in varf de munte, intr-un loc pe care nimeni nu reusea sa il identifice.

Aproape 100 de pompieri, jandarmi montani, politisti si salvamontisti, din 4 judete, dar si peste 200 de localnici au pornit in cautarea lor.

Echipele au facut la pas drumul spre locul unde a fost semnalat accidentul - intr-o zona impadurita, la peste 1.400 de metri altitudine.

Zapada depasea pe alocuri 50 de centimetri si au avut de strabatut un teren in panta, iar vizibilitatea era redusa, din cauza cetii dense.

"Pe unde se poate ajunge mai repede? Trebuie coborat in panta, pana jos! Si putem cobori cu camionul, cu masina mare... Cu masina mare, nu!" , spuneau aseara localnicii.

Apelul la 112 a fost dat la ora 16 si 16 minute. Radu Zamfir, seful echipei de medici este cel care a reusit sa anunte accidentul aviatic.

"Sunt bine, nu pot sa vorbesc. Sunt bine, da...
- Si ceilalti membri ai echipajului, doctorii, cum sunt?
- Sunt momentan sedati, nu stiu."

Acesta a fost semnalul care a mobilizat sute de oameni - autoritati, dar si localnici. S-au organizat in echipe si au pornit in cautarea ranitilor.

Intre timp, tensiunea crestea si la locul accidentului.

"Va dati seama ca toti erau sub influenta unui soc traumatic. Pe langa acest soc traumatic, s-a adaugat si socul hipotermic. De asemenea, ei aveau si multiple politraumatisme la nivelul membrelor inferioare, coloanei vertebrale si chiar la nivelul craniului", spunea Victor Zota, prin telefon.

Intr-un final, dupa ore de cautari, avionul a fost gasit de un padurar care cunostea foarte bine zona.

Au trecut insa ore bune pana cand salvatorii au avut o imagine oarecum clara a locului in care se afla victimele.

"Operatiunea prezinta dificultate din punct de vedere care este muntos impadurit, specificul climatic, zapada 30 de centimentri. Am impartit echipajele pe trei directii, fortele sunt concentrate din mai multe directii, judete si speram sa-i gasim cat mai repede. Au lanterna, ne fac semne cu lanterna din cand in cand si au facut foc unde mai departe de avion ca sa nu existe pericol de explozie", au precizat cei de la IGSU.

"Este absolut inimaginabil ca in anul 2014, dupa ce s-a investit milioane de euro in aceasta situatie de identificare a oamenilor, dupa sapte ore sa-i descopere doi padurari, ca pe vremea lui Vlad Tepes", a mai spus Zota.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Ultima convorbire a lui Adrian Iovan cu controlorii de trafic. Pilotul nu mai vedea nimic din cauza cetii
Ultima convorbire a lui Adrian Iovan cu controlorii de trafic. Pilotul nu mai vedea nimic din cauza cetii

Pilotul Adrian Iovan a avut ultima convorbire cu cei de la Romatsa dupa ce a trecut de Sibiu, cand a anuntat ca va cobori la o altitudine de 2.100 de metri, mai mica decat cea normala, pentru ca nu vedea nimic din cauza cetii.

"Domnul doctor, MOR! MOR! Probabil e ultimul apel la care raspund." Dialogul purtat la telefon de Radu Zamfir cu Victor Zota

Victor Zota, de la Agentia Nationala de Transplant, a povestit pentru Stirile ProTV dialogul purtat cu Radu Zamfir, chirurgul care conducea echipa medicala din avionul implicat intr-un incident la granita judetelor Alba si Cluj.

Raed Arafat a explicat pentru Stirile ProTV de ce avionul de 1 milion de euro este in revizie la Aerostar Bacau
Raed Arafat a explicat pentru Stirile ProTV de ce avionul de 1 milion de euro este in revizie la Aerostar Bacau

Culmea, in vreme ce doctorii aflati in avion au fost la un pas de moarte, in hangar sta un aparat de zbor performant si ultra-rapid, utilat pentru transporturi umanitare.

Recomandări
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug

Discuțiile aprinse din jurul coaliției de guvernare sunt aproape de sfârșit. Liderii pro-europeni au fost duminică la consultări cu președintele Klaus Iohannis, care a amânat să anunțe propunerea de premier.  

Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”
Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”

“Doar iau ceva repede din magazin și gata”. Asta și-au spus încrezători majoritatea românilor, în ultimul weekend dinaintea Crăciunului. Apoi s-au trezit la capătul numeroaselor cozi, formate de alți optimiști ca ei.  

Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern
Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern

Partidele pro-europene care negociază pentru formarea Guvernului au ajuns, duminică seară, la un acord, atât asupra împărţirii ministerelor, cât şi asupra celor care vor prelua portofoliile.