Principala ipoteza a expertilor in cazul tragediei din Apuseni. Cei 7 erau deja condamnati, fara sa stie acest lucru

Dată publicare: 21-01-2014 18:21
Dată actualizare: 24-01-2014 06:59


Avionul medical pilotat de Adrian Iovan a fost doborat de gheata. Este principala ipoteza a expertilor din domeniu, in conditiile in care ancheta abia a inceput si se desfasoara in conditii foarte grele, la 1.400 de metri altitudine.

Inainte ca fenomenul de givraj sa intrerupa zborul umanitar, Adrian Iovan a luat legatura cu turnul de control. Acum, cand pilotul s-a prapadit, incercand sa salveze vietile altora, ultimele sale vorbe au o cu totul alta incarcatura.

La fel de cutremuratoare sunt si parerile specialistilor: cei 7 erau deja condamnati, fara sa stie acest lucru.

Adrian Iovan, pilot - Turnul de Control Sibiu:

" - Tango 111, treceti de Sibiu si va indreptati spre Oradea.

- Da asa, facem.

- Sa-mi spuneti, va rog, altitudinea dumneavoastra in momentul de fata.

- 8600.

- Confirm, multumesc, sa ma anuntati cand atingeti 90.

- Va anuntam."

Sunt ultimele cuvinte auzite de colegii de la Romatsa inainte ca portile iadului sa se deschida.

Cu gheata pe aripi, motoare si pe suprafetele care controleaza zborul, Iovan a coborat de la 4.000 la 2.000 de metri. A incercat astfel sa scape de givraj, fenomenul care a omorat atatia aviatori.

"Givrajul s-a produs cand a spart plafonul in jos, avea deja givraj pe aripi de la altitudine si a inceput caderea necontrolata. Gheata acopera tot, portanta dispare, avionul se prabuseste ca un bolovan, concomitent cu oprirea motoarelor", spune generalul in rezerva Sorin Stoicescu, fost director al Aviatiei Civile.

Ce au gasit la sol cei care au urcat in Pasul Ursoaia la epava confirma parerea specialistilor.

Au iesit din plafonul de ceata si in secunda in care au iesit au vazut in fata ochilor un varf de brad si de acolo au cazut.

"L-am auzit pe Adrian Iovan zicand: am pierdut un motor. Nu ne spunea nimic, era mai preocupat sa tina mansa. Datorita lui suntem in viata", spune Radu Zamfir.

Colegii de la Romatsa stiau ca nu mai au comunicare radio cu avionul, cand Iovan a coborat in zona necontrolata de radare.

Au sperat insa ca va reusi si il vor auzi din nou cerand permisiunea sa ia altitudine si sa zboare catre Oradea.

"Conditiile meteo nu erau favorabile. El a reclamat conditii de givraj de aceea a coborat la o altitudine mai joasa. Isi cauta repere la sol pentru ca avea, probabil, asa spunem noi acum, avea dificultati. Cauta un teren de aterizare", a precizat Aleodor Francu, presedintele ROMATSA.

In locul vocii lui Iovan, cei de la Romatsa au primit vestea neagra de la 112.

"Ne-am dat seama de ce este vorba. Nu aveam alt avion acolo si atunci am preluat coordonatele pe care ni le-au dat prin telefonul mobil, primul care a sunat acolo si acestea au fost coordonatele de baza pe care am mers noi", a mai spus acesta.

Ancheta va spune, poate, candva, daca starea vremii si zborul peste munti, cel mai periculos dintre toate, au stat la baza acestei tragedii.
 


VIDEO PROTVPLUS.RO