Lantul INDOLENTEI din Romania in caz de dezastru. Cine poate fi tras la raspundere pentru interventia intarziata din Apuseni
Tragedia din Apuseni arata cat de descoperite sunt autoritatile in caz de dezastru. Dar mai ales cat sunt de indolente.
Sefii de la Bucuresti s-au multumit sa paseze responsabilitatea echipelor de interventie locale. Nu s-a facut nicio coordonare de la centru, niciun responsabil de inspectorat sau din minister, nu a strans datele, cu atat mai putin sa isi asume coordonarea operatiunii de salvare.
Desi situatia era cu adevarat grava, oficialii nu au organizat o celula de criza si s-au rezumat doar sa fie informati periodic. Iar rezultatul s-a vazut: doi oameni au murit, iar ceilalti 5 au fost salvati in ultima clipa.
Conform unei Hotarari de Guvern din 2004, Ministerul de Interne coordoneaza Comitetul National pentru Situatii de urgenta - acesta il are in frunte pe Ministrul de Interne. In componenta intra un vicepresedinte - adica un secretar de stat din MAI dar si consultanti, care sunt cate 2 experti din ministerele de Interne, MAPN, Transporturi, SRI, SPP, Ministerul Comunicatiilor, IGSU si Agentia Nucleara. Iar coordonatorul poate cere convocarea unei sedinte de urgenta.
Ministrul Radu Stroe este in prezent seful Comitetului National pentru situatii de urgenta, dar, aseara tarziu in noapte, s-a multumit sa enumere ce nu au putut face autoritatile din subordinea sa, obligate prin lege sa intervina:
"MAI, IGSU in speta, dar nici politia, nici jandarmii nu dispun de tehnica necesara pentru localizarea de exemplu a unei epave, ISU a lucrat direct cu STS Cluj. Imi reprosez ca au murit doi oameni si pentru asta suntem foarte tristi, dar poate si asta devine o invatatura de minte.", a declarat Radu Stroe, Ministrul de Interne.
Comitetul actioneaza si e convocat in general la dezastre si calamitati, dar printre atributii, asigura si "legatura cu punctele de contact din structurile cu atributii in domeniul urgentelor civile". Iar accidentul aviatic cu victime era o urgenta civila. Asadar comitetul condus de ministru trebuia sa coordoneze echipele de jandarmi montani, padurari, pompieri si alte autoritati abilitate.
Ioan Burlui, inspectorul general IGSU, a declarat:
- Cine a coordonat, cine a decis?
- Acolo, la fata locului, inspectorul sef de la Alba.
Este raspunsul aruncat in fuga de seful Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta. Omul caruia i-au raportat aseara reprezentantii celor patru inspectorate judetene care au participat la operatiunile de salvare. Omul care avea acces la toate informatiile si care ar fi putut sa ia decizii paseaza responsabilitatea pe umerii unui subaltern de la judet, care nici macar nu a fost la fata locului. Seful ISU Alba s-a multumit sa-si trimita adjunctul, vizibil depasit de situatie.
"Verificam si diverse ipoteze, pentru ca vin diverse informatii ca ar fi intr-o parte, ca ar fi in alta... 7-8 ipoteze", a declarat Cornel Oprisa, adjunctul ISU Alba.
Dealtfel, seful ISU Alba nici marti nu a fost de gasit. Asadar, era clar nevoie de o viziune de la centru.
Ioan Burlui spune:
- Va reprosati ceva?
- Eu nu.
Raspunsul este cel putin ciudat, avand in vedere ca procedurile prevad altceva.
Apelurile care ajung la 112 sunt redirectionate catre cele mai apropiate servicii de ambulanta, pompieri, politie si, dupa caz, jandarmi.
Nestiindu-se exact unde a avut loc evenimentul, zona fiind undeva la granita dintre judete, au plecat in cautare echipe din Bihor, Cluj, Alba si Mures. A apucat sa decoleze si un elicopter, dar a trebuit sa se intoarca in scurt timp, din cauza cetii. Asa ca au ramas pe metereze doar echipele terestre.
Cu ajutorul celulelor de telefonie mobila s-a reusit localizarea ranitilor pe o raza de 4 kilometri. Initial, fiecare sef de inspectorat si-a organizat si coordonat oamenii cum a crezut de cuviinta si a raportat in paralel atat prefectilor cat si pe linie directa institutiilor centrale - respectiv Ministerul Sanatatii, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, Inspectoratul General de Jandarmi si Inspectoratul General al Politiei Romane.
Cel mai simplu ar fi fost ca la sediul MAI sau al Guvernului sa se organizeze o celula de criza - coordonata fie de vicepremier, fie chiar de prim-ministru - unde conducatorii tuturor acestor institutii, dar si reprezentanti ai STS sa se intalneasca, sa gaseasca solutii. Nu a anuntat insa nimeni organizarea acestei celule.
Desi secretarul de stat pentru relatia cu prefectii - Catalin Chiper - cel pe probleme de ordine si siguranta publica - chestorul Florin Oprea - si la randul sau ministrul de interne Radu Stroe au fost informati despre situatia din teren de catre prefecti si sefii de arme, coordonarea de la centru a fost ca si inexistenta.
Tarziu in noapte, si ministrul Apararii Nationale s-a declarat neputiincios.
"Voiam sa ridicam elicoptere de la baza noastra, de la Campia Turzii, dar conditiile meteo nu ne-au permis sa efectuam operatiunile de cercetare cautare.", a declarat Mircea Dusa, Ministrul Apararii Nationale.
MAPN a precizat insa ca a trimis in zona un detasament de militari de la Cluj specializati in cautari dificile. Totusi, cei care au ajuns primii la raniti au fost localnicii si padurarii .
Asadar, cine poate fi tras la raspundere pentru intarzierea cu care s-a actionat?
- Serviciul de Telecomunicatii Speciale, care s-a ocupat de localizare.
- Ministerul de Interne, ai carui oameni alergau haotic pe munti.
- Serviciul Roman de Informatii, care ar fi putut da o mana de ajutor la localizare.
- Ministerul Apararii Nationale, care ar fi putut interveni cu oameni si tehnica specializata.
Toate aceste institutii sunt in subordinea Guvernului Romaniei. Au dovedit ca nu pot comunica intre ele, si nimeni de la Guvern nu le-a cerut sa o faca.
"De coordonare s-a ocupat MAI", a venit marti in scris un raspuns sec de la Guvernul Romaniei.
Marti, dupa 8 ore de discutii la MAI, ministrul Stroe si seful IGSU au plecat impreuna spre Palatul Victoria.
Radu Stroe a declarat:
- Mergem la Guvern sa definitivam raportul.
- Si nu ne puteti spune nimic?
- Nu, deocamdata nu, acum definitivam.
Asadar, la 24 de ore de la tragedia aviatica, niciuna dintre institutiile implicate - Ministerul Administratiei si Internelor, cel al Apararii Nationale, al Sanatatii, cel al Transporturilor si Serviciul de Telecomunicatii Speciale nu reusesc sa explice managementul ridicol al interventiei.
Sursa: Pro TV
Etichete: apuseni, avion, mapn, SRI, ministerul de interne, sts,
Dată publicare:
21-01-2014 19:15