Principala ipoteză luată în calcul de oficialii de la CFR după teribilul accident feroviar de la Roșiorii de Vede

×
Codul embed a fost copiat

O manevră interzisă și ilogică a mecanicului de tren, care a trecut pe roșu- aceasta este principala ipoteză luată în calcul de oficialii de la CFR după teribilul accident feroviar de la Roșiorii de Vede.

Aceștia spun că mecanicul chiar ar fi dezactivat sistemul de frânare automat și ”mai bine ar fi dormit și atunci trenul s-ar fi oprit automat”. Mecanicii, impiegatul de mișcare și alți martori au fost audiați de polițiștii de la Transporturi.

În trenul de călători erau aproape 300 de oameni, dintre care 12, au avut nevoie de îngrijiri medicale, în urma impactului. Au fost și pagube materiale după ce mai multe mașini, transportate de garnitura de marfă, au fost distruse.

Aceste imagini au fost surprinse la câteva minute după impactul dintre cele două trenuri. E momentul în care salvatorii ajung și încearcă să acorde primul ajutor. Călătorii au trecut prin momente de groază.

Citește și
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Unul dintre călătorii răniți este un parașutist și parapantist experimentat din Gorj, care călătorea cu iubita. Obișnuit cu condiții extreme, spune că a văzut moartea cu ochii.

Corado Pinchiș, pasager rănit: „Am fost proiectat într-o secundă, habar nu am unde și m-am trezit plin de sânge. Eu am sfărâmată piramida nazală, aici este la fel o fisură, m-au cusut, la fel genunchiul. A fost groaznic.”

Accidentul s-a produs după ce trenul de călători nu a oprit la semaforul roșu de la intrarea în gară, a ajuns din urmă un tren de marfă şi l-a lovit din spate. Asta deși în mod obișnuit, mecanicul unei locomotive este atenționat înainte de semafor să încetinească.

Florin Truică, instructor, depoul București Călători: „Semnalul de oprire nu apare imediat. El este prevestit cu un alt semnal, antimergătorul lui, care îi spune: următorul semmnal îi ordonă oprirea. El trebuie să ia măsuri de reducere a vitezei pentru oprirea trenului. Dacă nu ia măsuri de reducere a vitezei, trenul va fi frânat. Se produce frânarea de urgență. Distanța este de 1200 de metri.”

Însă trenul nu a oprit.

Sistemul automat de frânare poate fi anulat de mecanic, prin apăsarea unui buton, se numește buton de depășire ordonată. După acționare, trenul își continuă mișcarea, cu o viteză redusă, de cel mult 20 de km pe oră, iar mecanicul trebuie să continue mersul cu atenție până la următorul semnal, De altfel, acționarea butonului activează și o sonerie, care produce un sunet destul de puternic.

Cu alte cuvinte, apăsarea butonului a fost conștientă. Acțiunea se face, teoretic, doar la indicația impiegatului de mișcare, în cazuri excepţionale, și este exclus că mecanicul să fi adormit, spune chiar directorul CFR Călători.

Traian Preoteasa, director CFR: „Ca să fac haz de necaz, mai bine dormea decât să acționeze butonul de frânare controlată. Dacă dormea, intrau în acțiune sistemele de siguranță și îl opreau la culoarea roșie. Există niște explicații pe acolo pe care mi le-a dat și mie, am vorbit de 3-4 cu el, explicații care nu elimină problema de fond: nu a oprit la culoarea roșie. Este vină umană 100% din punctul de vedere al nostru. Nu a existat în momentul impactului nicio defecțiune tehnică.”

Nici varianta ca mecanicului să i se fi făcut rău nu este posibilă.

Cu frâna automata deblocată, trenul de călători a continuat să meargă, însă, până când mecanicul ar fi observat în fața lui trenul de marfă, încărcat cu mașini, aflat și el în mișcare, cu viteză mai mică. Atunci ar fi frânat, dar, din interție, garnitura a lovit ultimul vagon al marfarului, care împins de la spate, a înregistrat o ușoară creștere a vitezei. Într-o curbă, la 1 km de locul impactului, s-au răsturnat vagoanele care transportau mașini către portul Constanța.

Între timp, mecanicii celor două trenuri, dar și impiegatul de mișcare și un revizor din Gara Roșiori de Vede au fost audiați de polițiștii de la Transporturi. Procurorii au deschis un dosar penal și au început urmărirea penală ÎN REM, adică pentru fapte.

O anchetă internă a CFR arată că nu au fost probleme cu timpii de odihnă ai mecanicului trenului de călători şi nici cu avizele medicale și psihologice și cel tehnic.

Problemele în sistem există. Este criză de mecanici, spun reprezentanții sindicatului, iar mulți dintre ei sunt în vârstă. În acest caz, însă, mecanicul are în jur de 40 de ani și multă experiență.

Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă: „Din punctul meu de vedere, sunt două ipoteze. Prima, dacă are o problemă medicală sau ceva în familie, e posibil să îi fi distras atenția și să nu se poată concentra la serviciu. Dacă nu se confirmă, atunci, părerea mea este că discutăm de o altă problemă, mult mai gravă: un stil de lucru greșit. Îmi este greu să vă spun de ce nu s-a depistat de dinainte dacă este un stil de lucru greșit.”

Cel puțin decoamdată, se fac cercetări pentru două posibile infracțiuni de distrugere sau semnalizare falsă și vătămare corporală din culpă. Anchetatorii au cerut și informații legate despre semnalizările pe calea ferată făcute luni în zona în care garnitura de tren de persoane a intrat în trenul de marfă.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
O avarie majoră a lăsat Craiova în frig. Zeci de mii de oameni și fabrica Ford au rămas fără căldură
O avarie majoră a lăsat Craiova în frig. Zeci de mii de oameni și fabrica Ford au rămas fără căldură

O avarie puternică la unul dintre cazanele societății care livrează energie termică în Craiova a lăsat 40.000 de apartamente fără căldură.

Sărbători de iarnă pe Valea Prahovei sau în Poiana Brașov. Cât costă un pachet de Crăciun sau de Revelion pentru o persoană
Sărbători de iarnă pe Valea Prahovei sau în Poiana Brașov. Cât costă un pachet de Crăciun sau de Revelion pentru o persoană

Dacă n-ați planificat încă sejurul pentru sărbătorile de iarnă, aflați că pe Valea Prahovei și în Poiana Brașov gradul de ocupare este de 60%.

UE impune reguli stricte pentru combaterea defrișărilor ilegale. România, surprinzător, în categoria „fără risc”
UE impune reguli stricte pentru combaterea defrișărilor ilegale. România, surprinzător, în categoria „fără risc”

Uniunea Europeană impune reguli stricte. O serie de produse nu vor putea fi vândute în statele membre dacă provin din păduri defrișate sau degradate.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.