Principala ipoteză luată în calcul de oficialii de la CFR după teribilul accident feroviar de la Roșiorii de Vede

×
Codul embed a fost copiat

O manevră interzisă și ilogică a mecanicului de tren, care a trecut pe roșu- aceasta este principala ipoteză luată în calcul de oficialii de la CFR după teribilul accident feroviar de la Roșiorii de Vede.

Aceștia spun că mecanicul chiar ar fi dezactivat sistemul de frânare automat și ”mai bine ar fi dormit și atunci trenul s-ar fi oprit automat”. Mecanicii, impiegatul de mișcare și alți martori au fost audiați de polițiștii de la Transporturi.

În trenul de călători erau aproape 300 de oameni, dintre care 12, au avut nevoie de îngrijiri medicale, în urma impactului. Au fost și pagube materiale după ce mai multe mașini, transportate de garnitura de marfă, au fost distruse.

Aceste imagini au fost surprinse la câteva minute după impactul dintre cele două trenuri. E momentul în care salvatorii ajung și încearcă să acorde primul ajutor. Călătorii au trecut prin momente de groază.

Citește și
După ce cântăreața Anca Pop a plonjat în Dunăre cu mașina și a murit, șefii CNAIR au montat un parapet despre care inițial spuneau că „nu se justifică”

Unul dintre călătorii răniți este un parașutist și parapantist experimentat din Gorj, care călătorea cu iubita. Obișnuit cu condiții extreme, spune că a văzut moartea cu ochii.

Corado Pinchiș, pasager rănit: „Am fost proiectat într-o secundă, habar nu am unde și m-am trezit plin de sânge. Eu am sfărâmată piramida nazală, aici este la fel o fisură, m-au cusut, la fel genunchiul. A fost groaznic.”

Accidentul s-a produs după ce trenul de călători nu a oprit la semaforul roșu de la intrarea în gară, a ajuns din urmă un tren de marfă şi l-a lovit din spate. Asta deși în mod obișnuit, mecanicul unei locomotive este atenționat înainte de semafor să încetinească.

Florin Truică, instructor, depoul București Călători: „Semnalul de oprire nu apare imediat. El este prevestit cu un alt semnal, antimergătorul lui, care îi spune: următorul semmnal îi ordonă oprirea. El trebuie să ia măsuri de reducere a vitezei pentru oprirea trenului. Dacă nu ia măsuri de reducere a vitezei, trenul va fi frânat. Se produce frânarea de urgență. Distanța este de 1200 de metri.”

Însă trenul nu a oprit.

Sistemul automat de frânare poate fi anulat de mecanic, prin apăsarea unui buton, se numește buton de depășire ordonată. După acționare, trenul își continuă mișcarea, cu o viteză redusă, de cel mult 20 de km pe oră, iar mecanicul trebuie să continue mersul cu atenție până la următorul semnal, De altfel, acționarea butonului activează și o sonerie, care produce un sunet destul de puternic.

Cu alte cuvinte, apăsarea butonului a fost conștientă. Acțiunea se face, teoretic, doar la indicația impiegatului de mișcare, în cazuri excepţionale, și este exclus că mecanicul să fi adormit, spune chiar directorul CFR Călători.

Traian Preoteasa, director CFR: „Ca să fac haz de necaz, mai bine dormea decât să acționeze butonul de frânare controlată. Dacă dormea, intrau în acțiune sistemele de siguranță și îl opreau la culoarea roșie. Există niște explicații pe acolo pe care mi le-a dat și mie, am vorbit de 3-4 cu el, explicații care nu elimină problema de fond: nu a oprit la culoarea roșie. Este vină umană 100% din punctul de vedere al nostru. Nu a existat în momentul impactului nicio defecțiune tehnică.”

Nici varianta ca mecanicului să i se fi făcut rău nu este posibilă.

Cu frâna automata deblocată, trenul de călători a continuat să meargă, însă, până când mecanicul ar fi observat în fața lui trenul de marfă, încărcat cu mașini, aflat și el în mișcare, cu viteză mai mică. Atunci ar fi frânat, dar, din interție, garnitura a lovit ultimul vagon al marfarului, care împins de la spate, a înregistrat o ușoară creștere a vitezei. Într-o curbă, la 1 km de locul impactului, s-au răsturnat vagoanele care transportau mașini către portul Constanța.

Între timp, mecanicii celor două trenuri, dar și impiegatul de mișcare și un revizor din Gara Roșiori de Vede au fost audiați de polițiștii de la Transporturi. Procurorii au deschis un dosar penal și au început urmărirea penală ÎN REM, adică pentru fapte.

O anchetă internă a CFR arată că nu au fost probleme cu timpii de odihnă ai mecanicului trenului de călători şi nici cu avizele medicale și psihologice și cel tehnic.

Problemele în sistem există. Este criză de mecanici, spun reprezentanții sindicatului, iar mulți dintre ei sunt în vârstă. În acest caz, însă, mecanicul are în jur de 40 de ani și multă experiență.

Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă: „Din punctul meu de vedere, sunt două ipoteze. Prima, dacă are o problemă medicală sau ceva în familie, e posibil să îi fi distras atenția și să nu se poată concentra la serviciu. Dacă nu se confirmă, atunci, părerea mea este că discutăm de o altă problemă, mult mai gravă: un stil de lucru greșit. Îmi este greu să vă spun de ce nu s-a depistat de dinainte dacă este un stil de lucru greșit.”

Cel puțin decoamdată, se fac cercetări pentru două posibile infracțiuni de distrugere sau semnalizare falsă și vătămare corporală din culpă. Anchetatorii au cerut și informații legate despre semnalizările pe calea ferată făcute luni în zona în care garnitura de tren de persoane a intrat în trenul de marfă.

Articol recomandat de sport.ro
Cine s-ar fi așteptat? Pe ce loc este pusă naționala României de The Guardian înainte de EURO 2024
Cine s-ar fi așteptat? Pe ce loc este pusă naționala României de The Guardian înainte de EURO 2024
Citește și...
O porţiune din tavanul unui supermarket din Bucureşti s-a prăbuşit peste o femeie. Victima, transportată la spital
O porţiune din tavanul unui supermarket din Bucureşti s-a prăbuşit peste o femeie. Victima, transportată la spital

O porţiune din tavanul unui supermarket din Bucureşti s-a prăbuşit, joi, peste o femeie de 70 de ani. Victima a fost transportată la spital cu răni minore, iar alte zece persoane au ieşit din incintă. Magazinul a fost închis.  

Două cutremure neobișnuit s-au produs, joi dimineață, în România. Ce magnitudine au avut și în ce zonă au fost resimțite
Două cutremure neobișnuit s-au produs, joi dimineață, în România. Ce magnitudine au avut și în ce zonă au fost resimțite

Două cutremure slabe s-au produs, joi dimineaţă, în zona Moldovei. Primul dintre acestea, cu magnitudinea de 3,3 a avut loc în judeţul Neamţ, iar al doilea, cu magnitudinea 2,4, s-a produs în zona Bacăului.

 

Grav accident rutier în Dolj. Două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc. Sunt implicate cinci persoane. Una a murit | FOTO
Grav accident rutier în Dolj. Două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc. Sunt implicate cinci persoane. Una a murit | FOTO

Un grav accident rutier a avut loc, joi, în judeţul Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc. Cinci persoane aflate în autoturisme vor fi duse la spital, pentru o a şasea victimă fiind făcute manevre de resuscitare.  

Recomandări
Rusia e deranjată de modernizarea bazei de la
Rusia e deranjată de modernizarea bazei de la "Mihail Kogălniceanu" și susține că NATO se pregătește pentru război

Activitățile NATO în Europa de Est și în regiunea Mării Negre au ca scop pregătirea unui posibil conflict cu Rusia, a anunțat, joi, Ministerul rus de Externe, informează RIA Novosti.

Mesaj ferm al lui Putin privind un atac asupra NATO. Cele cinci state menționate
Mesaj ferm al lui Putin privind un atac asupra NATO. Cele cinci state menționate

Rusia nu are proiecte privind nicio ţară din NATO şi nu va ataca Polonia, statele baltice sau Republica Cehă, dar dacă Occidentul îi livrează Ucrainei avioane de luptă F-16, atunci acestea vor fi doborâte de forţele ruse, a afirmat Vladimir Putin.

Decizie finală privind închiderea magazinelor în weekend. Anunțul făcut de premierul Ciolacu
Decizie finală privind închiderea magazinelor în weekend. Anunțul făcut de premierul Ciolacu

Premierul Marcel Ciolacu a declarat, joi, că din semnalele primite din rândul societăţii, rezultă clar că nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend.