Pandemia le-a distrus afacerile. Multe restaurante și cafenele, de vânzare
Tot mai multe restaurante și cafenele sunt scoase la vânzare. Specialiștii spun că nu este tocmai o surpriză, de vreme ce localurile nu pot primi clienți în interior și proprietarii abia dacă mai pot face față cheltuielilor.
Cei interesați să cumpere astfel de afaceri la cheie sunt însă puțini, pentru că situația din domeniul HORECA este încă sub semnul incertitudinii.
”Nu merge bine din ianuarie”
Proprietarul unui local fară terasă din Cluj-Napoca, aflat chiar în centrul orașului, nu poate primi clienți. Înainte de pandemie, tinerii erau nelipsiți de la mese, încântați de evenimentele organizate acolo.
Adrian Vanea, proprietar: "Nu merge bine din ianuarie, de la sfârșit. Februarie, de când au început școlile să închidă. Făceam seri de folk, seri de poezii, toată ziua erau elevii, de dimineața până după-masa, toate aceste scoli de renume din Cluj, studenții. Am avut câteva, câteva telefoane, dar toți care m-au sunat... pentru terasă, aveți terasă?"
Așa că omul vrea să renunțe la afacere. Într-o situație asemănătoare a ajuns și aceasta femeie, care răsfoiește cu nostalgie un ziar din anii '90, în care a apărut restaurantul deschis cu soțul ei, printre primele de după Revoluție în zona Clujului.
"E închis din 15 martie, stăm și ne uităm la pereții goi."
Au trecut peste multe greutăți de-a lungul timpului, dar acum proprietarii se simt neputincioși. Puținele livrări la domiciliu reprezintă unica sursă de venit.
Lucia Negrea, proprietar restaurant: "Restaurantul are două săli. O bucătărie mare, dotată cu absolut tot ce e nevoie, cu aparatură modernă, cu tot ce e nevoie, spălător, magazii, dependințe, grupuri sociale. Mă sună clienții și mă întreabă de ce nu deschidem, ce pot să le spun? Nu putem deschide nici terasa, pentru că vedeți. Îi 90 de centimetri culoarul, normativul ce îi dat de Guvern îi un metru jumate."
Afaceri greu de vândut
Și nu sunt singurii proprietari de restaurante ori cafenele care au postat anunțuri de vânzare pe site-uri de profil. Potențialii clienți sunt însă nehotărâți pentru că nu vor să-și asume riscuri, spun specialiștii din domeniu.
Denis Șvab, broker: "În special de când s-au ridicat restricțiile există o tendință de creștere în vânzările de afaceri de restaurante. Acestea sunt afaceri la cheie, proprietarii, din cauză că nu pot să le întrețină, le vând la cheie, cu tot ce se află înăuntru, chiar și cu angajații. Există o oarecare tendință de scădere a prețului, într-adevăr."
Levente Szasz, expert în economie: "Ne așteptam la o scădere de 75% din PIB-ul acestui sector, ceea ce este cea mai mare scădere dintre toate sectoarele. Aceste restaurante și aceste unități au cheltuieli fixe, cheltuieli salariale, chirii de plătit, rate la bancă, ceea ce trebuie acoperite, însă neavând cifre de afaceri, se află într-o situație foarte dificilă."
Iar situația s-ar putea agrava dacă, odată cu creșterea numărului de cazuri de îmbolnăvire, autoritățile vor impune noi restricții.