Motivul pentru care Fiscul „vânează” micii contribuabili: „Având acelaşi salariu, colegii preferă activitatea mai simplă”

ANAF

Șeful ANAF spune că reorganizarea instituției va urma după digitalizare. El explică și controalele frecvente la micii contribuabili: inspectorii evită marile firme, unde munca e mai complicată.

Preşedintele ANAF a răspuns în cadrul audierii la mai multe întrebări puse de parlamentari. Referitor la inspectorii fiscali care sunt mai puţini pe teren şi mai mulţi în birou, preşedintele ANAF a precizat că ”şi din analizele făcute de ei există o împărţire neadevată a posturilor”.

De ce preferă controalele la firmele mici

”Nu neapărat dacă stai în birou este inefficient, bazele de date îţi permit lucrul ăsta, dar da, apare un fenomen destul de delicat. Având aceeaşi sumă, acelaşi salariu, colegii noştri preferă să nu lucreze la mari contribuabili şi să meargă către micii contribuabili, unde activitatea este mult mai simplă. Astfel, asistăm la o depopulare în zona marilor contribuabili şi o suprapopulare în zona micilor contribuabili. Poate şi de aici percepţia aceasta că micii contribuabili, care, repet, e reală, au fost mai des controlaţi. Repet, suntem aici să rezolvăm aceste probleme. Nu o să fie uşor. Avem nevoie să schimbăm mentalitatea şi sunt ferm convins că, odată finalizat procesul de digitalizare, astfel de discuţii vor fi mai puţine”, a explicat Adrian Nicuşor Nica.

Preşedintele ANAF a mai declarat că şi în relaţia dintre regiuni şi judeţe au probleme.

”Încercăm să identificăm toate problemele şi, după aceea, să reuşim să le explicăm şi sindicaliştilor şi tuturor celor prezenţi aceste aspecte. Suntem în analiză, nu pot să vă dau prea multe date, dar, în acest moment, nu vorbim de o reorganizare. Reorganizarea ANAF-ului va veni imediat ce un proces de digitalizare se finalizează. Aş prefera întâi să digitalizăm şi apoi să întocmim organigrame cu funcţii şi, la fiecare nouă organigramă, să vă explicăm în spate procesul de digitalizare care a stat la baza fundamentării ei”, a spus preşedintele ANAF.

Citește și
anaf
ANAF raportează cu mândrie că a depășit planul de încasări cu 1 miliard de lei. Își recunoaște spășită și marele minus

Legat de sumele stabilite de structurile de control versus sumele încasate de structurile de control Adrian Nicuşor a menţionat că, în 2025, până în prezent, sunt 248 de milioane şi s-au încasat doar 187 milioane. ”Avem şi aici o problema, în sensul că, după ce stabilim riscul la o societate pe care o controlăm, după ce mergem să o controlăm, ajungem în situaţia în care nu încasăm toată suma pentru că patrimoniul companiei nu permite acest lucru. Aici lucrăm la îmbunătăţirea indicatorilor de performanţă pentru fiecare dintre activităţile pe care le derulează ANAF-ul. În ceea ce priveşte activitatea de inspecţie, avem un astfel de indicator. Suntem în consultare pe acest subiect, urmând ca de la 1 ianuarie să schimbăm indicatorii de performanţă pe toate domeniile, astfel încât să îmbunătăţim aceste date care arată prost”, a menţionat şeful ANAF.

Despre „cuibul de fantome”

Adrian Nicuşor a comentat şi ştirile apărute în spaţiul public privind ”cuibul de fantome”, sutele de firme aflate la aceeaşi adresă.

”Mă bucur că mi-aţi ridicat această întrebare, este o întrebare care în spaţiul public s-a rostogolit destul de tare. Avem şi măsura Curţii de Conturi vizavi de firmele care funcţionează la acelaşi sediu. Suntem într-un grup de lucru cu colegii de la Ministerul Justiţiei, referitor la aceste aspecte. Avem o confuzie generală în spaţiul public între sediul social şi domicilul fiscal. Registrul Comerţului lucrează cu sediul social. Sediul social este înregistrat de către Registrul Comerţului. Foarte mulţi dintre cetăţeni au înţeles că pot să iei o firmă de pe net care să-ţi facă firma mai departe. Aceste firme oferă inclusiv sediul social. Apar o serie de contracte care nu sunt deloc profilul unui contribuabil de bună credinţă şi îmi pare rău că mulţi dintre contribuabili de bună credinţă pică în această plasă. Ce se întâmplă aici? Se întâlneşte un contract de închiriere în care contribuabilul care îşi deschide firma declară în cel mai mic detaliu că nu îşi va desfăşura nicio activitate la sediul social. Practic, el, prin această prevedere contractuală, i-a găsit şi soluţia, spune că la terţi, dar nu precizează tertii, nici nu are cum, pentru că este o societate nou înfinţată şi doar nu are contracte înainte de înfiinţare. Depune aceste date la Registrul Comercial fără să ţină cont de prevederile ANAF-ului şi de prevederile din legislaţia ONRC care spun aşa, atunci când nu funcţionezi la sediul social şi tu declari că nu funcţionezi la sediul social - fie că e o căsuţă postală, fie că nu e un spaţiu adecvat, eşti obligat de Codul de procedură fiscală, obligat prin declaraţia 050 să depui datele referitoare la domiciliul fiscal, un contribuabil care are sediul social şi declară că nu funcţionează acolo trebuie să-şi declare domiciliul fiscal”, a explicat preşedintele ANAF.

El a menţionat că ANAF lucrează cu domiciliul fiscal iar în momentul în care el declară că nu funcţionează la sediul social şi nu-şi declară un domiciliu fiscal, conform Codului de procedură fiscală şi a procedurilor interne, ANAF-ul îl inactivează, astfel că nu poate să deducă TVA, nu poate să deducă cheltuieli, doar plăteşte impozite.

”Sediul social este locul în care registrul comerţului îl înregistrează pe contribuabil iar domiciliul fiscal este locul unde acesta se desfăşoară business-ul. Chiar dacă el merge la terţi, el trebuie să declare ANAF-ului un loc unde poate fi găsit”, a mai spus şeful ANAF.

Articol recomandat de sport.ro
GALERIE FOTO Cele trei stadioane pe care poate juca România la Cupa Mondială din 2026
GALERIE FOTO Cele trei stadioane pe care poate juca România la Cupa Mondială din 2026
Citește și...
Adrian Nica, despre finanţarea campaniei lui Georgescu: ANAF şi-a terminat verificările, a sesizat instituţiile statului
Adrian Nica, despre finanţarea campaniei lui Georgescu: ANAF şi-a terminat verificările, a sesizat instituţiile statului

Preşedintele ANAF, Adrian Nicuşor Nica, a declarat marţi că verificările privind finanţarea campaniei electorale a fostul candidat la alegerile prezidenţiale Călin Georgescu au fost finalizate.

ANAF raportează cu mândrie că a depășit planul de încasări cu 1 miliard de lei. Își recunoaște spășită și marele minus
ANAF raportează cu mândrie că a depășit planul de încasări cu 1 miliard de lei. Își recunoaște spășită și marele minus

Preşedintele ANAF, Adrian Nicuşor, a declarat în Comisia pentru buget, finanţe şi bănci din Camera Deputaţilor, despre colectare, că ANAF-ul a depăşit planul de colectare cu un miliard în iulie.

ANAF anchetează fraude cu panouri fotovoltaice de milioane de lei. Firme-fantomă și persoane din umbră, vizate
ANAF anchetează fraude cu panouri fotovoltaice de milioane de lei. Firme-fantomă și persoane din umbră, vizate

ANAF investighează posibile fraude cu panouri fotovoltaice cu prejudicii de milioane de lei.

Recomandări
Responsabili americani transmit Europei: Fără întărirea apărării până în 2027, SUA pot renunța la unele mecanisme NATO
Responsabili americani transmit Europei: Fără întărirea apărării până în 2027, SUA pot renunța la unele mecanisme NATO

Responsabilii americani i-au avertizat pe omologii europeni că, dacă nu-și consolidează până în 2027 capacitățile defensive, Statele Unite își vor sista participarea la anumite mecanisme de apărare ale NATO.

Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei
Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei

Energie termică gratis, fluidizarea traficului rutier sau locuințe pentru tineri. ȘtirileProTv.ro vă prezintă cele mai importante promisiuni electorale ale candidaților la alegerile pentru Primăria Capitalei, care sunt organizate în 7 decembrie 2025.

Criza apei i-a costat pe locuitorii din Prahova și Dâmbovița 120.000 euro pe zi. Restaurante și afaceri, forțate să caute apă
Criza apei i-a costat pe locuitorii din Prahova și Dâmbovița 120.000 euro pe zi. Restaurante și afaceri, forțate să caute apă

Criza apei din Prahova și Dâmbovița se îndreaptă spre o posibilă soluționare. Premierul Ilie Bolojan a anunțat că vineri seară alimentarea cu apă va fi reluată treptat, dar a avertizat că apa nu va fi deocamdată potabilă.