Cum se introduceau ilegal mii de tone de gunoi în România, sub pretextul reciclării. Șapte persoane, reținute
Este în plină desfășurare ancheta privind mafia gunoaielor, aduse din străinătate în România.
Şapte persoane, dintre cele câteva zeci audiate, au fost reţinute, iar judecătorii urmează să decidă dacă vor fi arestate. Suspecții au adus peste o mie de tone de gunoaie în țară, sub pretextul că le reciclează. În realitate, acestea erau lăsate să zacă pe diferite terenuri sau trimise, cu acte false, la alte firme care le ardeau.
Schema, extrem de profitabilă
Schema extrem de bănoasă ar fi fost pusă la punct de trei oameni de afaceri din Arad, Oradea și Deva. Primii doi se ocupau cu importul gunoaielor, iar cel din Deva, cu eliminarea lor. Ca să ocolească legea ce interzice eliminarea deșeurilor care nu sunt produse la noi în țară, indivizii susțineau că le reciclează. Ancheta a pornit de la sesizarea comisarilor Gărzii de Mediu, iar procurorii DIICOT Timiș i-au urmărit, luni de zile, cum adunau gunoaie pe o platformă.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Andrei Corlan, comisarul general al Gărzii Naţionale de Mediu: „Ele, de fapt, sunt deșeuri municipale din țările lor de proveniență, care sunt eliminate la noi în țară, pe sume mult mai mici. Ca să vă dau un exemplu, taxa pe eliminare prin depozitare e la noi în țară 50 de euro, iar în Germania 500 de euro”.
Cât timp au stat anchetatorii cu ochii pe ei, suspecții au introdus în țară 57 de transporturi în care se aflau peste 1.500 de tone de deșeuri. Străinii ar fi trebuit să plătească un milion de euro ca să le distrugă, în timp ce, la noi, ar fi costat sub 100.000. Diferența ar reprezenta profitul suspecților.
Reporter: Ce ați raportat?
Angajat al unei firme care făcea raportări către Garda de Mediu: „Ce au colectat ei. Nici nu știu despre ce e vorba”.
Reporter: Sunteți angajata firmei de deșeuri?
Angajat al unei firme care făcea raportări către Garda de Mediu: „Nu, am fost la serviciu extern pe partea de mediu”.
Reporter: Care era cantitatea pe care o colectau acești oameni?
Angajat al unei firme care făcea raportări către Garda de Mediu: „Nu mai știu, venea de afară”.
Reporter: Sute mii de tone?
Angajat al unei firme care făcea raportări către Garda de Mediu: „Nu știu, că nu mai lucrează de un an și ceva”.
Reporter: Știați că sunt aduse ilegal în țară?
În timp ce suspecţii erau audiaţi la Timişoara, la una dintre adresele percheziţionate, o firmă de transport din Oradea, anchetatorii au mai găsit alte două TIR-uri încărcate, cu peste 48 de tone de deşeuri, aduse tot din Italia. De acolo, anchetatorii au ridicat şi o sumă mare de bani.
Reprezentant al firmei de transport: „Camioanele trebuie să plece în cursă, oamenii trebuie să-și ia salariile, mai mult de-atâta, nu vă putem spune. Domnul meu, eu n-am urcat pe mașină, nu mă interesează ce-i colo, mașinile nu știu cu ce-s încărcate”.
Sorban Levente, primar Lugașu de Jos: „Firma respectivă, din informațiile noastre, producea pavaje din plastic, practic, pentru export, din câte am înțeles noi. Din punctul nostru de vedere, firma funcționa cu toate autorizațiile și avizele necesare”.
Andrei Corlan, comisar general al Gărzii Naţionale de Mediu: „E o victorie care combate efectele, nu stârpește cauza. Este un cadru legal din 2007, care nu corespunde provocărilor vremii. Nu poți emite autorizație de mediu pentru stocare deșeuri în cantitate de zece mii de tone, când acel operator are capacitate de procesare de 500 de tone”.
Seful Gărzii Naționale de Mediu a cerut Ministerului Mediului schimbarea legislației, dar și înființarea unor posturi ale Gărzii de Mediu în punctele de trecere a frontierei, unde sistemul se confruntă cu un deficit mare de personal.