Fenomen neașteptat în mediul rural din România. Acest lucru era o raritate în anii '90. "Ne-am dezvoltat continuu"
Crește numărul antreprenorilor din mediul rural. Numărul firmelor înființate de ei în ultimii ani reprezintă o treime din totalul afacerilor din România, după cum arată un raport recent.
Este o veste bună, însă cei care vor să aibă și un profit mulțumitor mai au de tras, căci se confruntă cu condiții mai dificile decât la oraș. Găsesc greu atât finanțare, cât și forță de muncă, iar la digitalizare au rămas în urmă.
Pe Cătălin din comuna Șercaia, județul Brașov, l-am găsit la treabă, în timp ce monta o centrală pe lemne.
Instalează, la cerere, și panouri solare și sisteme de încălzire în pardoseală. Ca să poată emite facturi, și-a făcut o firmă, deși birocrația i-a dat ceva de furcă.
Cătălin Popov, antreprenor: "Mi-aș dori să am un angajat, doi, care să mă ajute să cresc mai mult, dar, din păcate, la ora actuală nu se găsesc. Nu este nimeni dispus care să vină și să învețe această meserie".
La Poplaca, în Sibiu, Dan are deja 9 angajați și o cifră de afaceri de aproape 4 milioane de lei. Plantele sale decorative se vând în toată țara.
Dan Vasile, antreprenor: "Finanțarea a fost cel mai greu de făcut, ne-am dezvoltat continuu și la început nu te finanțează nimeni. Investițiile au fost făcute strict din resurse proprii, nu am scos niciun ban din business".
În ciuda obstacolelor, sunt peste 500.000 de întreprinderi înființate în mediul rural.
Veniturile firmelor din țară au crescut în ultimii ani
Dacă în anii '90, firmele din mediul rural erau o raritate, acum aproape o treime sunt localizate în comune. Când e vorba de venituri, însă, antreprenorii de la țară reușesc să genereze doar 17% din totalul realizat de afacerile din România.
În perioada 2021 - 2023, veniturile firmelor din țară au crescut cu 60%, arată un raport recent. Și profiturile au fost tot mai mari, însă distribuite inegal între orașe și sate.
Iar dacă le urmărim evoluția pe termen lung, diferențele sunt și mai vizibile. În 15 ani, profiturile au crescut cu 57% în mediul urban si cu numai 39% în cel rural.
Totuși, antreprenorii de la țară au motive să spere că vor recupera din decalaj.
La 23 de ani, Ionuț Ștefan și fratele lui au deschis un service auto în comuna argeșeană Băbana.
Ionuț Ștefan, antreprenor: "La mine, aici, nu stă ca la oraș cu programare o săptămână, două, trei. Eu încerc să le fac cât mai rapid".
Iar la vopsitoria lui Narcis Gheorghe vin oameni din oraș, care vor o lucrare mai ieftină.
Narcis Gheorghe, antreprenor: "Sunt cam la jumătate de preț față de cum sunt în service-urile mari".
Oamenii de afaceri din mediul rural trebuie să mai învețe marketing și să apese pedala digitalizării, spun specialiștii. De altfel, la nivelul întregii țări, aproape un sfert din firme funcționează în pierdere.
Studiul a fost realizat de Impact Hub Bucharest, Startarium și Datable, cu sprijinul ING Bank România, cu date preluate de la Ministerul Finanțelor și Registrului Comerțului.