Plan de salvare pentru învătământul privat. Au probleme financiare şi şcolile, şi părinţii
Ministerul Educației a dat noi detalii despre activitatea din învățământ, după încetarea stării de urgență.
Materia din semestrul al doilea nu se va regăsi la Evaluarea Națională, iar înscrierile la grădinițe încep pe 8 iunie și se vor desfășura în trei etape. Și școlile private vor rămâne închise până la finalul anului școlar. Mulți părinți au dificultăți financiare în această perioadă și achită cu greu taxele la privat.
Pe lângă școală, și înscrierea preșcolarilor se mută pe internet.
Părinții vor putea depune dosarele online, pentru înscrierea copiilor la grădiniță, începând cu data de 8 iunie. Etapa 1 se încheie în data de 3 iulie. Etapa a doua de înscrieri se va desfășura în perioada 20 iulie 10 august, iar eventualele corecturi se vor face între 11 și 31 august. Calendarul pentru clasa pregătitoare nu a fost anunțat, dar având în vedere că se va face tot online, evaluarea psihosomatică a copiilor va fi înlocuită cu o declarație pe proprie răspundere a părinților.
În afara elevilor din anii terminali, care au posibilitatea să revină din 2 iunie la școală pentru pregătire și consiliere, ceilalți își vor continua cursurile online. Pentru cei din medii dezavantajate se vor realiza planuri de recuperare, susțin oficialii din educație. Atât elevii, cât și profesorii care nu au acces la tehnologie, vor primi din partea inspectoratelor ghiduri și fișe de lucru cel puțin o dată pe săptămână.
Eugen Ilea, președintele Federației Părinților: „Fără o colaborare și fără investiții nu se poate face nimic. Investițiile vor veni, ne-au asigurat autoritățile, însă până atunci unitățile școlare pot purcede la acest scenariu cu aceste materiale pentru copii, care nu au acces la educația online.”
Materia care nu a fost parcursă în semestrul al doilea va fi recuperată în următorul an școlar. În ceea ce privește învățământul privat, specialiștii din educație și directorii unităților din domeniul particular încearcă să elaboreze un plan de ajutor pentru a rămâne în zona de supraviețuire.
Diana Segărceanu, director școală: „În grupul de lucru cu care am mers la Ministerul Educației am propus mai multe variante. Una dintre ele este scutirea de la plata impozitelor pe salarii pentru perioada cât noi trebuie să fim închiși, ca măsură de ajutor. Altă măsură a fost să ni se permită să continuăm șomajul tehnic chiar dacă nu mai e stare de urgență, având în vedere că nouă ni s-a cerut în mod explicit să rămânem închiși și aici ne referim în special la personalul non-didactic. Și altă măsură, să avem acces noi fiind organizații non-guvernamentale, fie la credite, fie la fonduri de subvenții, să putem să acoperim pierderile.”
Unii părinți au cerut sprijin din partea școlilor.
Diana Segărceanu: „La un moment dat, trebuie să le oferim părinților niște reduceri, având în vedere că și ei la rândul lor sunt afectați de situația economică, dar aceste pierderi se vor vedea în investiții.”
Eugen Ilea: „După cum se știe, având în vedere starea de urgență, foarte mulți părinți și-au pierdut joburile sau primesc acei 75%. În aceste condiții, entitățile private pot regândi acea taxă.”
În învățământul privat, școala online se desfășoară după orar, iar elevii sunt la zi cu toate materiile. Mai multe astfel de instituții s-au oferit să-i instruiască și pe profesorii de la stat.