Ministrul Ligia Deca a prezentat proiectele legilor educației. Ce noutăți aduc în învățământ
Ministrul Educaţiei Ligia Deca a prezentat luni, într-o conferinţă de presă, proiectele legilor educaţiei.
Evaluarea Naţională rămâne în formula de până acum
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat, luni, că evaluarea naţională va rămâne în forma actuală, în noile legi ale educaţiei, liceele putând organiza, dacă doresc, concursuri de admitere la profilurile unde există concurenţă dovedită în ultimii ani.
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
"Evaluarea naţională rămâne în formula de acum - probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă pentru cei care îl urmează în această formă. Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani dacă liceele vor să scoată aceste locuri prin concurs. Pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs liceele pot alege două probe pliate pe profil. De exemplu, pentru chimie-biologie pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea cu profilul respectiv", a precizat Ligia Deca, într-o conferinţă de presă în care a prezentat proiectele noilor legi ale educaţiei.
Ea a explicat că pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% din locuri rămânând în repartizare computerizată.
"Din aceste 40%, prioritate pe 10% dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie rromă", a adăugat ministrul Educaţiei.
Ligia Deca a arătat că subiectele vor fi standardizate, unice şi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în conformitate cu programele la nivel gimnazial cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, respectiv mai degrabă pentru selecţie decât în forma de examen sumativ pe care o are evaluarea naţională.
Deca: Examenul de Bacalaureat se pliază pe fiecare profil
Prin noile legi ale Educaţiei, se propune ca examenul de Bacalaureat să se plieze pe fiecare profil, urmând să se introducă o probă complementară care vizează competenţe de bază.
"Examenul de Bacalaureat se pliază pe fiecare profil. Vom avea Bacul tehnologic pe care liceele tehnologice îl propun şi îl aşteaptă de multă vreme. Rămânem cu două probe de competenţe lingvistice, limbă străină I, limbă străină II, tocmai pentru a creşte potenţialul de angajare şi adecvare a absolvenţilor pentru societatea viitorului, cele două probe la nivelul de competenţă diferită, în funcţie de câtă limbă străină s-a studiat pe parcursul orelor de liceu sau de gimnaziu", a explicat ministrul Educaţiei, într-o conferinţă de presă.
Ea a adăugat că, pe lângă forma actuală a examenului de Bacalaureat, va exista o probă complementară care vizează competenţe de bază.
"Pentru profilul uman va fi la matematică sau la ştiinţe ale naturii, pentru profilul real - o probă la alegere pentru disciplinele socio-umane: istorie, logică, filosofie, psihologie. Notarea, este vorba de competenţe de bază, nu avansate, se va face pe sistem admis - respins", a menţionat Deca.
Potrivit acesteia, în sesiunile de vară - toamnă, elevii vor avea mai puţine discipline de examen, pentru că probele de competenţe lingvistice pentru limba I, limba II, probele de competenţe digitale, proba de competenţă complementară se vor putea da în timpul anului şcolar.
Liceele pedagogice şi universităţile vor forma profesorii pentru învăţământ primar, iar masteratul didactic va fi generalizat, urmând să se acorde o bursă lunară egală cu salariul mediu brut pentru cei înscrişi în program
"Încercăm să profesionalizăm cariera didactică. (...) Vom creşte calitatea formării iniţiale, corelat cu o formare continuă mai adecvată contextului. (...) Liceele pedagogice şi universităţile vor forma profesorii de învăţământ primar. Ceea ce până acum se forma doar la nivelul de învăţământ mediu acum vom forma la nivelul învăţământului superior. Profesia didactică este o profesie care necesită studii superioare. (...) Creştem sprijinul pentru cadrele didactice pentru Corpul de Mentorat şi Licenţiere Didactică. (...) Vom generaliza masteratul didactic, dar nu în forma pe care o ştim astăzi. (...) Pentru a-l face atractiv vom acorda o bursă lunară egală cu salariul mediu brut, aducă cu salariul unui debutant, care se acordă celor înscrişi în program, indiferent dacă aceştia au parcurs deja un alt masterat sau vor parcurge în viitor", a explicat ministrul Educaţiei.
*****
Ministrul a fost intens criticat, atât de către politicienii social-democraţi, dar şi de sindicate şi de asociaţiile de părinţi, pentru lipsa de transparenţă în legătură cu aceste legi, dar şi pentru lipsa unor consultări pe tema lor, potrivit News.
Anunţul referitor la legile educaţiei vine în urma acordului la care s-a ajuns în coaliţie pe acest subiect.
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat în urmă cu o săptămână, despre adoptarea legilor educaţiei, că doreşte ca, după discuţiile din coaliţie, să poată să facă public un calendar cu toate etapele care urmează.
Salarizare mai avantajoasă pentru profesorii din zonele dezavantajate
Despre salarizarea cadrelor didactice, ea a afirmat că îşi doreşte ca profesorii care merg în zonele dezavantajate să aibă un sprijin suplimentar.
Astfel, ea a spus că sunt luate în calcul o serie de beneficii care vizează prime de instalare şi posibilitatea de creştere a salariilor pentru cei care merg în aceste comunităţi.
Conform deciziei iniţiale din coaliţie, legile ar fi urmat să fie aprobate până la 15 martie.