Produse locale versus produse chinezești, faza pe haine. De ce cumpără românii „Made in China” deși se plâng de calitate
Afacerile cu haine și accesorii rezistă tot mai greu în fața asaltului platformelor chinezești Temu și Shein.
Din cauza comenzilor în creștere, care anul trecut au depășit 4 miliarde de lei doar în România, antreprenorii, unii cu activități de zeci de ani, spun că au rămas și cu mai puțin de jumătate din cifra de afaceri.
Totodată, un lanț de magazine popular în Statele Unite a anunțat că intră în faliment din cauza concurenței neloiale.
Un antreprenor din județul Constanța administrează de mai bine de 13 ani o platformă online de haine, cele mai multe fabricate în ateliere din România. În ultimul an, omul spune că a fost nevoit să renunțe la unii colaboratori după ce i-au scăzut vânzările cu 60%.
Comerciant: „Acești giganți chinezi venind cu niște prețuri forte avantajoase, suspect de avantajoase, automat că businessurile locale și nu doar din România sunt afectate. Trebuie să îți reduci businessul foarte, foarte rapid și e dificil de făcut”.
De altfel, tot mai multe dintre coletele cărate de curieri zilnic vin din China. Asta în timp ce vânzările de pe platformele românești și nu numai sunt în declin. Lanțul de magazine de haine, Forever 21, popular în SUA și-a declarat falimentul din cauza concurenței platformelor chinezești, Temu și Shein, care au creat o adevărate isterie printre cumpărători.
Nimic nu se compară cu sentimentul pe care îl avem atunci când cumpărăm o haină nouă - și care se poate transforma ușor în dependență - drept dovadă, unii români au ajuns să primească acasă colete chiar și o dată la câteva zile. Ultimele studii arată că românii cheltuie, doar pe haine, 20 de miliarde de lei anual. Mai mult de moft, decât din necesitate. Activiștii estimează că în acest moment există atât de multe haine pe planetă încât am putea îmbrăcă, fără problemă, și următoarele șase generații.
Cu ce îi atrag platformele chinezești pe cumpărătorii români?
Femeie: „Îmi plac hainele de acolo. Blugi, mi-am luat costume de baie, accesorii, ochelari de soare”.
Femeie „Am avut reducere, a fost bine. Au mai multe modele ca în magazinele noastre și sunt și mai ieftine. Dar sunt cam proaste”.
Și nu sunt puțini cei constată calitatea îndoielnică a materialelor, dar chiar și așa continuă să cumpere mânați de prețurile mici în principal.
În 2022, potrivit comisiei Europene, în Europa au intrat 1,3 miliarde de colete cu valoarea declarată sub 150 de euro care sunt scutite de plata taxelor vamale. În 2024, numărul lor a ajuns la 4,6 miliarde. Așadar vedem aproape o triplare a volumului de comenzi.
Comisia a deschis o investigație oficială împotriva Temu pentru că folosește metode care creează dependență în rândul cumpărătorilor, iar Shein trebuie să explice cum funcționează algoritmii de recomandare. Cele două platforme riscă amenzi de până la șase la sută din cifra de afaceri.