Anul 2014, cel mai devastator pentru aviatie? Statisticile care arata cat de sigur este in realitate zborul cu avionul
Trei accidente aviatice intr-o singura saptamana. Acesta este bilantul tragic al aviatiei internationale in 2014. La care se adauga avionul pierdut in apele Oceanului Indian, care nu a fost localizat nici pana astazi si avionulAir Asia disparut duminica.
O racheta a doborat in Ucraina un avion Malaysia Airlines, iar 298 de oameni si-au pierdut viata. In Taiwan, 48 de persoane au murit dupa ce un avion TransAsia Airways s-a prabusit. Aceeasi soarta a avut-o o aeronava Air Algerie, cu 119 oameni la bord, care s-a prabusit in nordul Mali. Si sa nu uitam Zborul 370 al Malaysia Airlines, pentru care s-au imbarcat 239 de persoane, inclusiv echipajul, a carui disparitie de pe radar a ramas neelucidata. Niciun supravietuitor cunoscut. In total, 704 oameni si-au pierdut viata in numai 138 de zile, ceea ce ii face pe multi sa-si puna intrebari cu privire la "cel mai sigur mijloc de transport". Iar duminica, 28 decembrie, un avion AirAsia, cu 162 de pasageri la bord, a disparut deasupra Marii Java.
Potrivit CNN, 2014 nu este nici pe departe cel mai "sangeros" an pentru aviatie. Insa iese in evidenta faptul ca dupa ani la rand de "liniste" in cer, 2014 a venit cu numeroase "turbulente". Mai mult, 2013 a fost cel mai sigur an pentru zbor: 265 de oameni au murit in incidente aviatice, cea mai mica cifra din 1945 pana in prezent. Anul acesta, cifra s-a dublat, insa ramane mica.
In total, 764 de oameni au murit in 2014 in accidente aviatice in care au fost implicate zboruri comerciale, potrivit Aviation Safety Network, citata de CNN. Aceasta institutie centralizeaza date din 1946 si pana acum, inclusiv deturnari de avioane, sabotaj sau atacuri armate asupra unor aeronave.
Cu exceptia atacurilor de la 11 septembrie, nu se stie daca trei aeronave s-au mai prabusit intr-o singura saptamana, spune Rudy Quevedo, directorul Flight Safety Foundation, din Washington. "Ne-ar lua ceva timp si multa munca. Se intampla foarte rar", a declarat el pentru CNN.
Evident, cu cat mai mare este aeronava, cu atat se inregistreaza mai multe victime. In 1972 au murit cei mai multi oameni, 2429, in 55 de accidente. Insa in ultimii ani avem, per total, mai putine evenimente: "Este un sistem foarte sigur. Intr-adevar, este o tragedie ca s-au inregistrat trei accidente unul dupa altul, dar nu ma socheaza, pentru ca pot trece si doi sau trei ani la rand fara sa se intample nimic. In final, se compenseaza", afirma Quevedo, potrivit CNN.
Masurarea numarului accidentelor si mortilor nu este suficienta pentru a crea o imagine de ansamblu, explica oficialul. In calcul trebuie sa intre si traficul. Numarul accidentelor se calculeaza in functie de numarul decolarilor, iar anul trecut rata a fost de 0,24 la 1 milion de plecari. Asadar, mai putin de 1 accident la 1 milion de zboruri. "Aceasta cifra demontreaza ca sansele sa fii implicat intr-un accident aviatic mortal sunt foarte mici", arata Quevedo.
La randul sau, Andrew Charlton, director executiv la Aviation Advocacy, o firma de consultanta strategica, pune problema altfel: "Cea mai periculoasa parte a zborului este drumul cu masina pana la aeroport".
Cei mai siguri ani din 1946 pana in prezent au avut intre 11 si 21 de accidente, cu 224 pana la 627 victime. "Nu cred ca putem spera sa nu avem niciun accident", crede Quevedo. "Dar sigur ca mai avem de lucrat la capitolul siguranta. Putem sa fim mai buni", mai spune el.
Sursa: CNN
Etichete: avion prabusit, statistici, accidente aviatice, tragedii aviatice,
Dată publicare:
28-12-2014 08:48