Studiu: Fulgerele ar fi putut contribui la apariţia vieţii pe Pământ

fulger
Shutterstock

Fulgerele au furnizat suficient fosfor în timp ce loveau Pământul pentru a contribui la apariţia vieţii, conform constatărilor unui studiu publicat marţi, care oferă un scenariu alternativ celui acceptat în mod curent, relatează AFP.

Fosforul este un element esenţial vieţii aşa cum o cunoaştem, contribuind la formarea structurilor de bază ale celulelor şi a dublei spirale a ADN-ului şi ARN-ului.

În urmă cu miliarde de ani, cea mai mare parte a fosforului se găsea în minerale insolubile de pe Pământul „tânăr''. Însă, unul dintre aceste minerale, numit schreibersit - după naturalistul austriac Carl von Schreibers -, este foarte reactiv şi poate furniza fosfor, servind la formarea moleculelor organice.

Cum cea mai mare parte din mineralul schreibersit de pe Pământ provine de la meteoriţi, aceştia au fost adesea asociaţi apariţiei vieţii pe planeta noastră. Însă mineralul schreibersit se găseşte în rocile asemănătoare sticlei produse de fulgerele care lovesc anumite soluri bogate în argilă.

O echipă de cercetători americani şi britanici a utilizat tehnici avansate de imagistică pentru a analiza cantitatea de rocă produsă de fulgere. Ei au estimat apoi cantitatea de schreibersit care ar fi putut fi produsă în perioadele anterioare şi care ar fi susţinut apariţia vieţii pe Pământ, cu aproximativ 3,5 miliarde de ani în urmă.

Sonda chineză cu mostre de pe Lună s-a întors pe Terra
Ce au păţit poliţiştii care l-au lăsat pe Vlad Pascu să conducă drogat

„Fulgerele de pe Pământul tânăr ar fi putut produce o cantitate semnificativă de fosfor'', a declarat pentru AFP Benjamin Hess, autor principal al studiului şi cercetător în cadrul departamentului de ştiinţe planetare de la Universitatea Yale din Statele Unite.

Alături de colegii săi, cercetătorul a estimat că fulgerele ar putea produce între 110 şi 11.000 de kilograme de fosfor pe an, conform studiului publicat în Nature Communications.

Cu ajutorul simulărilor climei din primele perioade ale Pământului, ei au ajuns la concluzia că fulgerele au depăşit meteoriţii în ceea ce priveşte aportul de fosfor, în urmă cu aproximativ 3,5 miliarde de ani. O epocă ce corespunde cu cea a apariţiei vieţii.

Acest lucru nu înseamnă că meteoriţii nu au contribuit la apariţia vieţii, ci că, potrivit lui Hess, „cu cât sunt mai multe surse, cu atât mai bine''.

Cercetătorul doreşte să afle dacă fulgerele ar fi putut produce fosfor şi pe alte planete, unde căderile de metoriţi au fost evenimente rare.

„Căderile de meteoriţi s-au redus cu timpul, în timp ce producţia de fulgere, cel puţin pe Pământ, a rămas constantă de-a lungul veacurilor", a adăugat el.

FOTO Cum a fost surprins Dani Alves la trei zile după ce a ieșit din închisoare
Un asteroid de dimensiunea podului Golden Gate va trece pe lângă Terra în luna martie. Cât de periculos este

Un asteroid cu dimensiuni asemănătoare podului Golden Gate din San Francisco va trece pe lângă Pământ luna viitoare.

Sonda chineză cu mostre de pe Lună s-a întors pe Terra

Savanți: O „minge de foc” căzută din cer poartă compuși organici extratereștri intacți

„Compușii organici intacți” ne-ar putea face să înțelegem cum a apărut viața pe Pământ. Meteoritul a sosit pe Terra în 2018 ca o minge de foc pe cerul vestului mijlociu american, scrie The Independent.

Un renumit astronom american a avertizat ce se va intampla cu asteroidul care va trece pe langa Terra pe 2 noiembrie

„Proba” deținută de Rusia în cazul atentatului din Moscova pune Vestul pe jar: „Niște neguțători de bălegar”

Rusia a anunţat joi că deţine ”proba” care arată că autorii atentatului soldat cu 143 de morţi în apropiere de Moscova întreţineau legături cu ”naţionalişti ucraineni”, acuzaţii catalogate de către Statele Unite drept ”propagandă absurdă”.

Cât câștigă un muncitor străin în România. „Țara asta este bună, dar unii oameni îmi adresează cuvinte urâte”

În timp ce cererea pentru muncitorii străini este tot mai mare, în România nu ajung suficienți. Agențiile de recrutare spun că unii străini ocolesc țara noastră și aleg Ungaria sau Croația.

Pedeapsa primită de paramedicul SMURD care a agresat sexual o pacientă, în ambulanță, în drum spre Spitalul Elias

Un paramedic SMURD, acuzat că a agresat sexual o pacientă pe care trebuia să o transporte în siguranță, la spital, a fost condamnat la 5 ani și 5 luni de închisoare.