Stațiile de încărcare pentru mașinile electrice vor fi instalate fără autorizații de construcție. Câte vehicule ”verzi” avem
În curând, stațiile de încărcare pentru mașinile electrice vor putea fi instalate fără autorizație de construcție și documentații de urbanism.
Modificările apar într-o ordonanță de urgență a Executivului. România și-a asumat să construiască în următorii 4 ani peste 15.000 de statii de încărcare a mașinilor electrice. Iar cei mai mulți bani vor fi alocați prin PNRR.
Țara noastră are printre cele mai puține stații de încărcare la nivel european.
”Mașina asta cred că are un încărcător de 11 kilowați și asta înseamnă că o încarcă în patru ore. Noi am limitat aceste stații la 11 kilowați”.
Cu cel mai mare număr de mașini electrice pe cap de locuitor din România, Sectorul 1 al Capitalei are doar șapte stații publice de încărcare.
Două puncte sunt în fața primăriei, iar alte cinci sunt amplasate în zone rezidențiale. Sunt ocupate în permanență, iar din când în când unele se strică.
Bogdan, șofer de mașină electrică: ”Nu sunt stații funcționale, ar trebui infrastructura îmbunătățită. O să stau două ore, dar ea ar trebui să fie gata în cinci ore”.
Peste 8.000 de mașini electrice circulă în București
Pe străzile din București circulă peste 8.000 de vehicule electrice, iar peste 2.000 sunt înregistrate în Sectorul 1.
Zilnic, autoritățile primesc mesaje de la locuitori să monteze puncte de încărcare. Primăria are în plan să instaleze 42 de stații cu bani alocați de la Administrația Fondului de Mediu și alte 260 de stații cu fonduri europene din PNRR.
Pentru început, ar urma să fie construite șapte hub-uri, în jurul magazinelor, piețelor și instituțiilor publice.
Tudor Roșca, city manager: ”În momentul acesta, orice electromobilist care vrea să își încarce mașina nu stă să se gândească „oare e ocupată stația, oare e liberă” – vedeți stațiile de aici sunt ocupate acum. Dacă vrea cineva să încarce, ar trebui să aștepte. Pe când așa, la fiecare loc vor fi 14 puncte de încarcare de mare putere și șapte puncte de mică putere, pe curent alternativ”.
În paralel, și Guvernul vrea să grăbească construirea de stații de încărcare pentru mașini electrice, cu bani din PNRR.
Stațiile de încărcare vor putea fi instalate și racordate la rețelele de distribuție a energiei fără autorizație de construcție și fără niciun fel de documentație de urbanism. În prezent, pentru a monta o stație electrică se așteaptă și un an și jumătate pentru primirea tuturor avizelor.
Alexandru Nicola, reprezentant al unei firme care instalează staţii: ”Timpii de obținere a acestor avize autorizatii, acorduri, sunt foarte îndelungate. Am primit și solicitări să spunem impactul asupra traficului, în curtea unui operator economic, fiind instalată stația. În astfel de situații, renunți de a mai instala stația în zona respectivă”.
Guvernul s-a angajat ca până în 2026 să avem 13.200 de stații de încărcare
Statul român s-a angajat prin PNRR ca, până în iunie 2026, în România să existe 13.200 de puncte de reîncărcare a mașinilor electrice funcționale și accesibile publicului.
Sunt peste 200 de milioane de euro, fonduri europene care pot fi accesate de primării și consilii județene. România are doar 0,4% din toate punctele de încărcare ale UE, asta înseamnă aproximativ 2.000 de stații. Pe de altă parte, și rețeaua electrică trebuie să facă față.
Alexandru Panișoara, urbanist: ”Operatorul va trebuie să ne spună dacă infrastructura există, suportă asemenea stații, problema asta nu și-a pus-o nimeni. Montăm stații, dar avem rezerve de curent astfel încât, să le și alimentăm?”.
În Amsterdam primăriile au construit, la cerere, staţii de alimentare pentru proprietarii maşinilor electrice. La noi, aceste puncte sunt ridicate în parcările centrelor comerciale și nu în apropierea blocurilor.
Sursa: Pro TV
Etichete: romania, masini electrice, statii incarcare, fara autorizatie,
Dată publicare:
08-08-2022 19:40