Românii se întorc la croitorese și cizmari. ”Am clienți foști miniștri de tot felul”
Sunt vremuri incerte, care ne obligă să fim mai cumpătați. De altfel, 77% dintre consumatorii din Uniunea Europeană au ajuns forțați de situație să-și repare bunurile în loc să își cumpere unele noi, mai ales dacă nu sunt de strictă necesitate.
Prin urmare, ne întoarcem la croitorese și cizmari. Dincolo de costuri, să nu uităm nici că industria textilă este una unul dintre cei mari poluatori.
''Am făcut o cusătură, i-am pus un petic și nici nu se cunoaște, să îi placă la clientă. I-am luat 10 lei, să nu-i iau mult, dar papucii sunt… nici de 100 lei, da ce să îi faci, mai sunt și oameni mai săraci”.
Lângă Piața Obor, într-un atelier vechi, Vasile Chiriac repară încălțăminte.
”Client: Pantofii ăștia și voiam să vă întreb, putem face tocul mai jos?
Cizmar: Da, se poate, se pune un flec, nici prea mult, că asta e un celular aici așa, și se poate face cam așa, cam cât e flecul ăsta deasupra”.
Meseriașul spune că, în ultimul timp, are tot mai mulți mușterii. Asta pentru că oamenii nu mai cumpără compulsive, iar dacă au acasă papuci de calitate îi aduc din când în când la reparat, unde vor da mai puțin ca pentru unii noi.
Vasile Chiriac: ”Am clienți foști miniștri de tot felul, medici. Tot felul de lume. Și vine și lume săracă multă, asta e baza. Uite, la asta i s-a pus flecuri, astea sunt de calorie, nu se mai prea găsești, era un client mai înstărit, ăștia s-au lipit, le-am pus o talpă așa, arata ca noi acum. Aproape ca noi”.
Oamenii sunt mai temperați și când vine vorba despre achizițiile pentru casă. Dacă în trecut preferau să arunce electrocasnicele stricate, acum caută să le înlocuiască piesele cu probleme.
Cerere mare pentru reparații de telefoane și electrocasnice mari
Din acest service, sute de aparate aduse într-o stare bună sunt gata să se întoarcă la proprietari.
Specialist: ”Nu ține bateria, nu încarcă, verificăm de lichide sau probleme pe placa de bază, dacă există, după îi facem o reverificare totală, după resoftare, iar după mergem în control calitate, unde se fac testele finale”.
Client: ”Dacă e post garanție, s-a stricat o piesă care costă de 30 ori mai puțin decât un produs întreg, normal să repari”.
Eduard Pascaru, manager Field Service: ”Este o cerere mai mare pentru reparații și vedem o cerere mai mare și pentru serviciul de extensie a garanției, serviciul ăsta, în principiu, extinde garanția cu un an sau doi în plus față de garanția asta de 2 ani și permite clientului ca în afara perioadei de garanție standard să țină servicii rapide de reparații, fără costuri suplimentare. Telefoanele mobile, de departe sunt produsele care se repară cel mai des, iar următoarea ar fi electrocasnicele mari”.
Și magazinele care vând haine second hand sunt o opțiune, mai ales că, într-un astfel de loc, puteți să găsiți inclusiv ținute de firmă. Pot fi recondiționate și astfel vor avea o altă formă și o nouă viață.