Opt din zece români se tem că prețurile vor crește în perioada următoare - arată un studiu comandat de a patra bancă din România - și deja oamenii încep să fie mai atenți la banii lor.

Unii au început să reducă ieșirile la restaurant ori dau mai puțini bani pentru îngrijirea personală. Numărul localurilor și al saloanelor de înfrumusețare a continuat să crească însă pentru că patronii au găsit soluții ca să atragă noi clienți.

În același timp, 14 la sută dintre români se gândesc dacă acesta este momentul potrivit să aducă pe lume un copil.

Îngrijorați de evoluția prețurilor, românii încep să fie mai atenți cu banii lor. Un studiu făcut de o companie de cercetare de piață pentru una dintre primele cinci bănci din România, arată că jumătate dintre cei care obișnuiau să iasă în oraș au limitat această activitate.

Proprietarii de restaurante încep să simtă economia.

Adrian Bălțat, Șef de sală: „Oamenii deja își calculează serile în care ies în oraș. Aveam clienți care se întorc de cinci ori pe săptămână, dar acum parcă mai rar”.

Chiar și așa, afacerile din domeniul restaurantelor merg încă bine și se deschid și altele noi. Am ajuns la peste 35 de mii de localuri în toată țara.

Același fenomen se manifestă și în industria serviciilor de îngrijiri personale.
Potrivit studiului,

44 la sută dintre români dau mai puțini bani pe îngrijirea personală dar - chiar și așa - numărul saloanelor de înfrumusețare este în creștere, dublu față de acum 6 ani.

Cu grijă pentru banii lor, 43 la sută dintre români susțin că au fost nevoiți să facă mai puțin sport sau să micșoreze bugetul pentru hobby-uri. Cei care administrează săli de sport reușesc totuși să își păstreze clienții cu oferte.

Adreea Pânzar, Manager sală de sport: „Cu cât îți cumperi pe mai multe luni, abonamentul scade. Deci prețul pe lună este mai mic și cu această ocazie oamenii ar putea să facă mai multă economie”.

Sunt și alte feluri în care românii încep să facă economie.

Autorii studiului susțin că 80 la sută dintre ei vânează reducerile și promoțiile atunci când merg la cumpărături și peste 50% cheltuiesc mai puțin pe îmbrăcăminte. Cumpărarea unui bun de folosință îndelungată - cum ar fi un autoturism - este amânată de 36 la sută din populație.

Ioan Hosu, Sociolog: „Revenim din nou la o poveste a bugetelor pentru austeritate specifice perioadelor de tranziție și cred că cei care au mai trecut prin aceaste perioade își vor relua strategiile de consum pe care le-au mai utilizat. Pentru categoriile de vârstă mai tinere va fi un exercițiu nou să își regândească prioritățile de consum.”

7 din 10 români - mai arată studiul au încercat să își reducă din cheltuieli, folosind mai puțin aparatura electronică.

În același timp, 38 la sută dintre cei care au participat la cercetare spun că au amânat renovarea casei și 23 la sută încă se mai gândesc dacă este momentul să își cumpere o locuință.

Îngrijorător este că - pentru a face economie - 14 la sută dintre românii care au răspuns autorilor studiului spun că încă se mai gândesc dacă este momentul să devină părinți.