Pandemia le-a redeschis românilor apetitul pentru lectură: 35% au citit cărți. Cum stau cu muzica, teatrul și filmele
Există și o latură bună a crizei sanitare. În această perioadă dificilă, românii au alocat mai mult timp activităților culturale.
Au citit mai multe cărți, au mers la puținele piese de teatru organizate în aer liber și au văzut mai multe filme ca în alți ani. Datele apar în Barometrul de Consum Cultural, realizat în lunile de pandemie.
Studiul realizat de specialiștii Institutului pentru Cercetare în Cultură arată că peste 20% dintre români intenționau să meargă la teatru în spații închise anul acesta.
Alegeri 2024
21:55
Alegeri prezidențiale. Primarul Dominic Fritz: ”Un cetățean a fost amendat pentru o postare despre Elena Lasconi pe Facebook”
20:15
AUR depune plângere penală împotriva ministrului de Externe: ”Fraudare masivă a alegerilor prezidenţiale” din diaspora
19:14
Alegeri prezidențiale 2024. Secțiile de vot din toată țara sunt pregătite. Pedepse aspre pentru cei care încalcă legea
19:07
Alegeri prezidențiale 2024. Ce spun românii care votează din străinătate: ”Doamne ajută!”. ”De noi depinde soarta țării”
În schimb, pentru spectacolele de acest tip desfășurate în aer liber, procentul celor interesați este dublu.
Alexandru Boureanu, directorul Teatrului "Marin Sorescu" din Craiova: "În momentul în care a trebuit să ne mutăm în spatele teatrului, în garaj, în parcare, lângă ghena de gunoi, unde am construit o scenă, unde am jucat în aer liber și culmea s-a întâmplat - nu aveam locuri câtă lume ar fi cumpărat biletul, am jucat cu acele săli full”.
Și la capitolul lectură stăm mai bine ca anul trecut, chiar dacă o bună perioadă librăriile au fost închise, iar industria de carte s-a prăbușit.
Potrivit barometrului, 35% dintre români au declarat că au citit în ultimele luni, în creștere cu 6 procente față de anul trecut.
Carmen Croitoru, cercetător: ”Obligați să stea în casă cu copiii sau să aibă grijă de cineva sau chiar dacă au stat singuri și nemaiavând preocuparea de a ieși, s-au orientat spre cărțile din bibliotecă sau și-au cumpărat cărți”.
Și tot pentru a-i apropia pe români de lectură, mai multe inițiative au luat naștere în mediul privat.
Programele TV și filmele, marii câștigători
De exemplu, o editură a convins zeci de artiști, influenceri sau sportivi să se filmeze în timp ce citesc. La final, mesajele lor au reușit să ajungă la aproape un milion de persoane.
Barna Nemethi, directorul unei edituri: ”Scopul principal al acestei campanii este acela de a arăta beneficiile reale ale cititului. Reducerea anxietății, faptul că ne simțim mai puțin singuri, exercițiul mintal care este foarte important”.
Cum era de așteptat, programele TV și filmele au fost marile câștigătoare în ultimele luni.
În 2020, participanții la studiu au vizionat mai multe filme artistice, seriale TV și filme de animație comparativ cu anul trecut. Un interes crescut a fost și pentru emisiunile de divertisment și cele pentru copii.
Specialiștii vorbesc despre un moment de saturație al industriei, în condițiile în care, din cauza restricțiilor, filmările au fost oprite la majoritatea producțiilor.
Doar șapte filme românești au intrat în producție în cursul acestui an, dintr-un total de peste 20. Și la fel stau lucrurile și la nivel internațional. Motiv pentru care anul viitor vom vedea mai multe reluări de filme sau spectacole.
Creștere importantă a românilor care au citit o carte
În perioada de izolare din cauza pandemiei de COVID-19 35% dintre români au citit cărţi, iar 88% au ascultat muzică pe diferite dispozitive, potrivit studiului "Tendinţe ale consumului cultural în pandemie".
Rezultatele parţiale ale studiului au fost anunţate joi de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC), în cadrul Conferinţei Naţionale a Managerilor Culturali.
Datele prezentate sunt oferite în comparaţie cu rezultatele "Barometrului de Consum Cultural" - ediţia 2019.
Potrivit sursei citate, se poate observa o creştere a procentului celor care au declarat că în 2020 au citit mai multe cărţi şi au ascultat mai multă muzică.
În 2019, 22% dintre respondenţi au declarat că au citit cărţi, în 2020, 35% dintre respondenţi au menţionat acest lucru.
În 2020, 88% dintre respondenţi au ascultat muzică (pe diferite dispozitive) comparativ cu 74% în 2019.
"Privite complementar, cele două studii reflectă în ce măsură a afectat pandemia interesul românilor de a participa la activităţi culturale în spaţiul public, reflectând totodată diferenţele înregistrate în privinţa consumului cultural non-public în anul 2020, comparativ cu anul 2019, anterior declanşării pandemiei", se arată în comunicat.
În ceea ce priveşte consumul de teatru, în 2019, 27% dintre respondenţi declarau că au mers la teatru, în 2020 doar 22% dintre respondenţi intenţionau să meargă la teatru în spaţiu închis şi 43% intenţionau să participe la spectacole de acest tip în aer liber (indiferent de situaţie sau dacă situaţia generată de pandemie ar rămâne la fel sau s-ar îmbunătăţi).
S-au văzut mai multe filme decât în 2019
Referitor la consumul de cinema în spaţiul public, în 2019, 34% dintre respondenţi declarau că au mers la cinematograf, iar în anul 2020 doar 22% dintre respondenţi intenţionau să meargă la cinematograf în spaţiu închis şi 40% intenţionau să participe la proiecţii în aer liber (indiferent de situaţie sau dacă situaţia generată de pandemie ar rămâne la fel sau s-ar îmbunătăţi).
De asemenea, în cadrul studiului s-a arătat că în anul 2020 au fost vizionate mai multe filme artistice şi seriale TV (79%) comparativ cu 2019 (76%), mai multe filme de animaţie (40% faţă de 31% în 2019), emisiuni de divertisment (76% faţă de 69% în 2019) şi emisiuni pentru copii (38% faţă de 25% în 2019).
Rezultatele studiilor au fost discutate în cadrul Conferinţei Naţionale a Managerilor Culturali. În cadrul dezbaterii "Viitorul consumului cultural", Adrian Majuru, director general al muzeului Municipiului Bucureşti, a vorbit despre dorinţa publicului de a găsi un echilibru într-un refugiu cultural.
"Sunt foarte interesat de maniera în care vom putea găsi instrumente cât se poate de apropiate de aşteptările celor care caută un răspuns legat de viaţa lor - fie că este vorba despre profesia lor, ceva ce vor să schimbe în comportamentul lor, poate caută chiar vocabular nou, caută o soluţie de salvare care, adesea, se strecoară într-un mesaj cultural", a afirmat Majuru.
Aura Corbeanu, director executiv Festivalul Naţional de Teatru (FNT), şi-a exprimat speranţa pentru un mediu cultural în care să învăţăm unii de la ceilalţi.
"Sunt convinsă că începând cu 2021 vom descoperi în teatrul românesc forme - şi aici nu mă refer numai la estetică, ci la modul de abordare şi relaţionare cu publicul - forme speciale care se adresează secolului în care trăim", a spus Aura Corbeanu.
"La un moment dat ne-am dat seama că n-ar fi rău să ne gândim la un alt concept: think outside the building şi că acesta e momentul în care chiar putem experimenta, chiar putem ieşi să jucăm în alte spaţii. Cred că e un moment bun să intrăm în dialog cu arhitectura spaţiului public, chiar cu un alt tip de artist care creează pentru astfel de spaţii", a afirmat Gianina Cărbunariu, director general al Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ.
"Tendinţe ale consumului cultural în pandemie" constituie un sondaj de opinie care urmăreşte să releve consumul cultural în contextul pandemiei COVID-19 şi prezintă intenţia respondenţilor de petrecere a timpului liber, în spaţiul public, în perioada iulie - decembrie 2020, precum şi comparaţii cu nivelul de consum înregistrat în anul 2019.
Eşantionul este reprezentativ la nivel naţional pentru populaţia de peste 18 ani. Volumul aproximativ este de 1.000 de persoane, cu o eroare maximă de+/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.
Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, iar structura eşantionului a inclus: genul, vârsta, nivelul de educaţie, mărimea localităţii (oraşe de peste 200 mii locuitori, oraşe între 100 şi 200 mii locuitori, oraşe între 30 şi 100 mii locuitori, oraşe sub 30 mii locuitori, comune) şi sub-regiunile de dezvoltare.