Cum i-a ajutat pandemia pe tinerii din România să economisească. "Am învățat să mă descurc"
Izolați în case și speriați de consecințele economice ale pandemiei, tinerii din România au făcut economii în ultimele luni, după cum arată un studiu recent.
Cei mai mulți au renunțat la călătorii, echipamente sportive și telefoane de ultimă generație. Psihologii spun că pandemia le oferă o lecție importantă, mai ales celor care vor să investească pe viitor.
Mihaela are 23 de ani şi este grafic designer pentru un ziar din Cluj-Napoca. În timpul pandemiei şi-a mutat biroul în oraşul natal şi nu s-a mai întâlnit cu prietenii, aşa că a făcut ceva economii.
Mihaela Puiac: "Mă aflu printre cei care au reuşit să îşi patreze locul de muncă pe perioada pandemiei. Locuind într-un oraş mic în aceste două luni de autoizolare, am învăţat să mă descurc cu puţini bani."
Potrivit unui studiu recent, în pandemie, generaţia tânără a învăţat că se poate trăi cu mai puţin. Cei mai mulţi au renunţat la călătorii, 72%. Echipamentele sportive, produsele IT şi telefoanele, mâncarea comandată, modă şi cărţile au avut de asemenea o pondere mult mai mică în cheltuieli.
Alin Apostu, manager proiect şi coordonator al studiului: "46 la sută dintre ei au notat faptul că sunt mai atenţi la cheltuieli. Unul din doi tineri la nivel naţional a ales să econimisească şi aproximativ unul din trei tineri au ales să câştige mai mult".
Două treimi dintre tineri se gândesc la o afacere pe cont propriu, arată acelaşi studiu.
Mihaela Lutia, analist financiar certificat: "În timp, pe termen mediu, această economisire le va permite să aibă o sumă minimă cu care ar putea să înceapă să investească efectiv."
Psihologii spun că pandemia le-a oferit tinerilor un adevărat curs de educaţie financiară.
Raluca Anton, psiholog: "Şi-au dat seama, nemaicumparandu-şi atât de multe lucruri, câţi bani, de fapt cât de mulţi bani cheltuie. Cred că tinerii încep să aibă o educaţie financiară mult mai bine pusă la punct decât am avut generaţiile noastre".
Pandemia le-a dezvoltat tinerilor şi preferinţa pentru produse autohtone. Pentru 46% contează proveniența locală în decizia de cumpărare.