Tensiuni în Turcia, din cauza unuia dintre ”proiectele nebunești” ale lui Erdogan. Zece militari au fost arestați
Zece amirali în rezervă au fost arestaţi luni în Turcia după ce au criticat printr-o scrisoare planul preşedintelui Recep Tayyip Erdogan de a construi un canal la Istanbul.
Scrisoarea, semnată de 104 foşti ofiţeri de rang înalt în marina turcă, a provocat o reacţie negativă din partea autorităţilor, care au văzut-o drept un act de sfidare directă din partea armatei la adresa guvernului civil, potrivit agenţiei de presă oficială turcă Anadolu, citată de Agerpres.
Potrivit biroului procurorului general din Ankara, cei zece amirali (r.) au fost plasaţi în arest preventiv. Alţi patru foşti ofiţeri nu au fost reţinuţi din cauza vârstei înaintate, dar au primit ordin să se prezinte poliţiei din Ankara în următoarele trei zile în cadrul anchetei cu privire la scrisoarea respectivă.
Alegeri 2024
11:57
Ce salariu are președintele României. Unde se situează Klaus Iohannis față de alți șefi de stat din Europa
11:43
Alegeri prezidențiale 2024, programe electorale. Candidații promit „lapte și miere”, deși puterea președintelui este limitată
11:05
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
10:04
De ce relațiile României cu Ucraina și Rep. Moldova s-ar putea înrăutăți după alegeri. Semnalul de alarmă tras de Politico
O anchetă a fost deschisă împotriva militarilor în rezervă care au semnat scrisoarea pentru 'reunire în vederea comiterii unei infracţiuni împotriva securităţii statului şi ordinii constituţionale', conform biroului procurorului.
Purtătorul de cuvânt prezidenţial, Ibrahim Kalin, a declarat că această scrisoare are toate caracteristicile unui complot militar pentru răsturnarea guvernului.
”Un grup de soldaţi în rezervă se pun într-o poziţie ridicolă şi mizerabilă cu această scrisoare a lor, care răsună a lovitură de stat militară”, a spus el.
”Nu numai cei care au semnat, ci şi cei care îi încurajează, vor trebui să răspundă în faţa justiţiei”, a declarat la rândul său pe Twitter Fahrettin Altun, şeful pentru comunicare al preşedintelui Erdogan.
Convenţia de la Montreux, semnată în 1936, reglementează utilizarea strâmtorilor Bosfor şi Dardanele de către navele de marfă din alte ţări.
Documentul conferă Turciei control asupra strâmtorilor în interiorul graniţelor acesteia şi, pe timp de pace, garantează accesul navelor civile. De asemenea, limitează accesul navelor de război în apele Mării Negre.
Turcia plănuieşte să construiască un canal imens care să lege Marea Neagră, la nord de Istanbul, cu Marea Marmara, la sud, despre care un oficial turc a spus că nu va cădea sub incidenţa acestei convenţii.
”Montreux a dat Turciei posibilitatea să-şi menţină neutralitatea în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Suntem de părere că este necesar să se evite orice fel declaraţii şi de acţiuni care ar putea repune în discuţie Convenţia de la Montreux, un tratat important în ceea ce priveşte supravieţuirea Turciei”, susţin semnatarii scrisorii care au nemulţumit autorităţile de la Ankara.
Amiralii (r.) sunt suspectaţi că au conspirat împotriva securităţii statului şi a ordinii constituţionale, a comunicat site-ul Haberturk.
Ce presupune proiectul ”Canal Istanbul”
Aprobarea de către Turcia luna trecută a planurilor privind dezvoltarea la Istanbul a unui canal de navigaţie comparabil cu cele din Panama sau Suez a deschis dezbaterea cu privire la Convenţia de la Montreux, notează AFP.
Guvernul argumentează că acest canal ar permite ca Istanbulul să se doteze cu un nou pol de atractivitate, pe lângă degajarea Bosforului, unul dintre cele mai congestionate strâmtori din lume.
Dar oponenţii acestuia afirmă că, pe lângă impactul asupra mediului, proiectul ar putea compromite Convenţia de la Montreux, care garantează trecerea liberă a navelor civile prin strâmtorile Bosfor şi Dardanele atât pe timp de pace, cât şi pe timp de război.
"Canal Istanbul" este cel mai ambiţios dintre cele pe care preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan le numeşte "proiectele sale nebuneşti", care l-au văzut transformând infrastructura ţării cu noi aeroporturi, poduri, drumuri şi tuneluri în cei 18 ani la putere.