Ajutați de Schengen, trădați de propria administrație. Motivul principal din spatele cozilor uriașe de pe podul Prieteniei
Aveți grijă dacă plecați în Bulgaria sau Grecia. Sunt cozi uriașe la ieșirea din țară, pe podul de la Giurgiu. Bulgarii repară podul pe partea lor, iar noi nu am digitalizat taxa de pod pe partea noastră.
Inspectorul Pro a mai aflat că, odată cu intrarea în Schengen, traficul local de frontieră a crescut, pentru că mulți merg la Ruse ca să-și cumpere țigări și benzină mai ieftine.
A trecut jumătate de an de când țara noastră este în Schengen, dar la Giurgiu traficul nu e mai lejer.
Podul Prieteniei este blocat zilnic de 4.000 de mașini care așteaptă să treacă dintr-o țară în alta. Bulgarii s-au apucat de reparații în plin sezon estival, iar românii nu au pus la punct taxarea electronică. Durata medie de așteptare poate fi de 2 ore.
Reporter, camera ascunsă: Când se va face și la noi digitalizat ca să nu mai stăm la coadă?
Toate meciurile de la FIFA Club World Cup pot fi văzute pe VOYO cu comentariu în limba română.
Angajată: „Îmi este foarte greu să cred că se va face sau că va funcționa. Vreți să vă spun ceva? Vin aici la ghișeu și spun că au achitat taxa de pod. Știți ce taxă de pod achită? Cea de la Cernavodă!"
În total, 2 milioane de oameni sunt afectați, atâția tranzitează frontiera într-un an. Iar acum e cel mai rău pentru că încep concediile. În fiecare vară, românii merg cu sutele de mii la mare în Grecia, Turcia sau Bulgaria. Pare misiune imposibilă pentru autorități. Coada autoturismelor se vede și din avion.
Reporter: Și cozile se întind și pe un kilometru?
Șofer: „Cât e podul!”
Reporter: Degeaba am intrat în Schengen!
De mai bine de 15 ani, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu a fost în stare să înlocuiască achitarea taxei de pod de la ghișeu cu un SMS, sau cu un simplu clic pe internet, așa cum au făcut bulgarii.
Șofer străin: „Ar fi bine dacă s-ar face o aplicație între țări ca să plătești taxa pentru că este ridicol."
Abia în mai, anul acesta, s-a lansat o licitație publică și au fost depuse trei oferte. Din cele 8 benzi, 2 vor fi dedicate șoferilor care vor plăti electronic. Proiectul va costa doar 1 milion de lei.
Reporter: De ce în atâția ani, nu a fost posibil să realizați soluția asta?
Cristian Pistol, director CNAIR: „N-am înțeles nici eu de ce. În momentul acesta numai noi ne mai aflăm în frontieră prin plata taxei de pod."
Sistemul va funcționa însă de la anul. Atât va dura până când o firmă va realiza softurile necesare. Acesta ar fi motivul nostru de îngreunare a traficului. Vecinii bulgari îl au pe al lor.
Bulgarii au început să repare podul anul trecut, tot în timpul verii, și estimează că vor termina lucrările în 2026. Pe ei nu îi afectează cozile de la noi, care se întind până în sensul giratoriu din Giurgiu.
Se poate vedea cum sute de camioane așteaptă să treacă vama, în condițiile în care România este o țară care mai mult importă decât exportă și în ultimii ani s-au pierdut peste 20 de miliarde de euro din cauza timpului mare de așteptare.
Autoritățile din Ruse au constatat că mai bine de un kilometru de pod este grav compromis și că există fisuri în panourile din beton armat care leagă coloanele de rezistență ale podului.
Șofer TIR: „Neamțul când începe o lucrare, face un pod provizoriu lângă, să poți circula, și pe urmă îl dărâmă pe acesta."
Bulgarii nu au mai făcut astfel de reparații de 71 de ani, de la inaugurarea construcției. Asta în timp ce traficul a crescut de cel puțin 10 ori. Iar camioanele, care cântăreau cândva 20 de tone, au astăzi și 60 de tone.
Dragomir Draganov, Guvernatorul Regiunii Ruse: „Avem posibilitatea ca într-un interval de 24 de ore să treacă între 7.000 – 7.500 de mașini și în jur de 1.700 de tiruri."
La acest capitol, partea română și-a făcut temele. Reparațiile de pe jumătatea noastră au fost executate acum 10 ani.
Ionuț Ciurea, expert în infrastructură: „Bulgarii nu au avut niciodată un interes pentru Giurgiu-Ruse. Pe ei îi interesează mai mult cealaltă parte, Calafat, pentru că trag tirurile din Turcia. Românii care trec pe aici se duc mai departe până în Grecia."
Cea mai bună soluție pentru descongestionarea traficului ar fi construirea podului Giurgiu-Ruse 2, un proiect important pe care autoritățile române l-au promis de multă vreme. În prezent, se lucrează la licitația pentru studiul de fezabilitate. Construcția propriu-zisă ar putea începe însă peste doi ani. Iar noul pod va avea dublu rol: civil și militar și va fi realizat și cu cale ferată.