Românii cumpără tot mai puțină telemea de la ciobanii noștri. Soluția de compromis a oierilor
Românii au prins gustul brânzeturilor de import și cumpără tot mai puțină telemea făcută de ciobanii noștri.
La capitolul brânză și caș, importurile sunt de 5 ori mai mari ca exporturile, ceea ce plasează aceste alimente în topul produselor care dezechilibrează balanța comercială a României.
Pentru că nu știu cum să învingă concurența din afară, care vine cu sortimentente diversificate și la prețuri mai mici, oierii noștri preferă să vândă laptele crud și să scape de grijă.
Ciobanii din comuna Vurpar, județul Sibiu, se trezesc în creierii nopții să-și mulgă mioarele. În vreme ce mâinile lucrează automat, oamenii își fac calcule, care nu ies deloc bine: la un kilogram de brânză "intră" 4 litri de lapte de oaie.
Toma Stupu, crescător de oi: "Un kilogram de brânză la engross costă 12 lei, ca să vând să îmi iasă ceva ar trebui să vând la 25 de lei".
Marin Petru, crescător de oi: ”Nu avem unde să o vindem, la piață masa e scumpă, stăm cu ea acolo, e tot mai greu cu vânzarea."
Oamenii spun că brânza lor nu mai are trecere, așa că preferă să vândă laptele unui procesator care le dă aproape 3 lei pe litru. În magazine, brânza de import este mai ieftină decât cea vândută de ciobani la piață. În plus, vine ambalată și etichetată, așa cum îi place cumpărătorului să o găsească pe raft.
Toma Bara, crescător de oi: ”Trebuie să-ți faci un nume, să te duci să cauți oameni, magazine, nu ne putem pune cu alți producători care sunt pe piață de 20-30 de ani. Nu putem concura cu ei."
Ciobanii au rămas să-și vândă marfa la piață și în târgurile tradiționale. Vara, când oile dau mult lapte, brânza rămâne nevandută și nu au spații de depozitare.
Livia Voinică , producător de brânză: "Nu merge să faci o fabrică și să faci produse, trebuie să-ți asumi o responsabilitate, să le vinzi, să ai desfacere bună, ceea ce la noi nu merge, că vine brânza ieftină din import și aia are prioritate în magazinele mari."
Românii ar fi totuși interesați de brânza tradițională, în ciuda prețului ridicat. O dovedește o familie din județul Brașov, care a reușit să-și facă un stand propriu într-un hipermarket. Vinde brânză de burduf în coajă de brad cu peste 50 de lei kilogramul.
Silviu Cățean, fermier: ”Brânza românească în România este apreciată, să știți. Într-adevăr e brânză cu 8 lei, cu 5 lei, nu știu, nu mă interesează, dar cu diverse adausuri de uleiuri vegetale.”
Spusele acestui fermier sunt confirmate și de reprezentanții patronatului.
În 2017, România a importat brânză în valoare de peste 222 de milioane de euro, în creștere față de anii trecuți, iar exporturile abia au depășit 50 de milioane de euro.
În aceste condiții, brânzeturile sunt pe locul trei în topul alimentelor care creează deficit comercial, deasupra citricelor și ciocolatelor, care nu sunt produse specifice.
Sursa: Pro TV
Etichete: magazin, alimente, cioban, branza, brânzeturi,
Dată publicare:
23-05-2018 18:37