La un pas de tragedie! Un avion a "muscat din pamant" la aterizare
Un avion care venea de la Chisinau, cu 47 de pasageri la bord, a aterizat fortat pe un covor de spuma pe aeroportul din Timisoara, din cauza unei probleme la o roata.
Pana sa atinga pamantul, aeronava care apartine companiei Carpatair s-a invartit, mai mult de o ora si jumatate, deasupra orasului. Au fost minute de spaima in aer si la sol.
Probabil ca in aceste 90 de minute, cat timp s-au invartit in aer, pilotii s-au gandit si la rau, dar si-au pastrat sangele rece. Stiau ca in mainile lor sunt vietile calatorilor. Au survolat orasul, incercand sa consume combustibilul din rezervor, ca sa nu se produca vreo explozie la aterizare.
Intre timp, au cerut turnului de control sa imprastie spuma pe pista. Pilotii stiau ca finalul acestei curse nu s-a scris inca si il pot schimba, chiar daca trenul de aterizare pur si simplu refuza sa iasa. In cele din urma, au aterizat fortat si nimeni nu a fost ranit. Pasagerii nu vor uita curand aceasta cursa.
Timpul s-a oprit parca in momentul in care avionul se pregatea sa atinga solul. Pompierii si ambulantele care erau pregatite sa intervina se asteptau la ce este mai rau. Din fericire, cei doi piloti au reusit sa aterizeze fortat, fara roata din fata si nimeni nu a patit nimic.
Pentru cei 47 de pasageri pilotii sunt adevarati eroi. "Am fost calmi, linistiti si stiam ca totul o sa iasa bine", vine replica lui Iurie Oleacov, unul dintre piloti.
"Resursele care au fost puse la dispozitie au fost impresionante, in foarte scurt timp totul era gata pentru interventie. Am avut, din fericire, si timp sa pregatim aterizarea, avand suficient petrol la bord. Pilotii s-au descurcat de minune si sunt mandru", spune la randul sau Nicolae Petrov presedintele Carpatair.
Incidentul de sambata este cosmarul oricarui pilot sau pasager. Sa stii ca avionul tau zboara fara probleme, dar nu mai poate ateriza in deplina siguranta. Putin dupa ora opt, pilotii cursei Chisinau - Timisoara au anuntat turnul de control ca se afla intr-o asemenea situatie. Senzorii au indicat avaria jambei de bot, adica a rotilor din fata.
Cei 47 de pasageri si membrii echipajului sunt teferi pentru ca toata lumea a urmat intocmai procedurile. In primul rand, pilotii au incercat repetat actionarea jambei de bot. S-au apropiat apoi de turn, pentru ca un controlor sa poata vedea si confirma daca trenul de aterizare s-a deschis. Atunci s-a dat alarma.
Procedura spune ca din acest moment se pregateste aterizarea fortata. Aeronava survoleaza zona, ca sa castige timp pentru echipajele de salvare si sa piarda din combustil. Se elimina astfel posibilitatea unui incendiu la contactul dur cu solul.
Peste 20 de ambulante, echipaje SMURD si autospeciale de la Inspectoratul de Situatii de Urgenta au intrat imediat in dispozitiv. Pompierii au pregatit un pat de spuma ingnifuga, lung de 500 de metri si lat de15 metri, pe care avionul sa atinga solul. Spuma previne o explozie si asigura o minima amortizare a caderii.
Aici isi arata maiestria pilotul. El a adus avionul la sol pe rotile din spate si l-a tinut in echilibru pana in ultima clipa, cand botul cade. Aeronava a rulat in total 400 de metri, fara sa se dezintegreze si fara ca vreun pasager sa fie ranit.
Dincolo de eroismul si curajul pilotilor, un astfel de incident aduce cu sine si o lectie dura. Este acum datoria inspectorilor aviatiei civile sa stabileasca din ce cauza a aparut aceasta defectiune tehnica.
Interesant este ca aceeasi aeronava a mai trecut printr-un incident nefericit, in decembrie 2006. Pe pista de la Bacau, avionul a lovit un cal in timpul decolarii. Si atunci, toata lumea a scapat nevatamata.
Aeronava s-a oprit perfect pe axul pistei imediat dupa ce botul a atins pista. Pasagerii au fost debarcati pe usa de pasageri din fata. Niciun pasager sau membru de echipaj nu a fost vatamat. De asemenea, aeronava nu a inregistrat niciun fel de avarii in urma acestei aterizari si nu a suferit nicio dauna importanta.
A fost deja constituita o comisie de la Ministerul Transporturilor care se ocupa de ancheta, dar va dura pana cand vom avea si date certe.
13 curse aeriene au fost afectate de intreruperea, pentru aproximativ trei ore, a activitatii pe Aeroportul International din Timisoara.
Citeste despre Saab 2000, aeronava implicata in incidentul de la Timisoara!