Sistemul de notare în școlile din România, în funcție de nivelul de învățământ
Anul școlar 2022-2023 aduce o serie de schimbări în ceea ce privește organizarea cursurilor și notarea elevilor la teste sau examene.
Sistemul de notare în România a suferit schimbări majore de-a lungul timpului, iar ultima noutate o reprezină înlocuirea catalogului clasic și a carnetul elevului cu o platformă online dedicată pentru fiecare unitate de învățământ.
Sistemul de noatare pentru învățământul primar
Sistemul de notare pentru elevii claselor primare este pe bază de calificative, de la excelent la insuficient.
Calificativul excelent înseamnă că elevul a dobândit cunoștințele necesare, rezolvă rapid problemele unde aplică noțiunile dobândite, iar exprimarea sa orala este precisă.
Calificativul foarte bine se oferă atunci profesorii observă faptul că elevul a dobândit cunoștințele necesare și realizează exercițiile corect și aplica noțiunile, independent sau cu o îndrumare minoră din partea profesorului.
Calificativul bine înseamnă că este loc de îmbunătățire în ceea ce privește exactitatea și caracterul complet al cunoștințelor, faptelor, conceptelor teoretice și prezintă dificultăți în ceea ce privește rezolvarea exrcițiilor.
De asemenea, elevul are nevoie de îndrumarea profesorului în momentul în care trebuie să aplice noțiunile dobândite.
Calificativul suficient înseamnă că este loc semnificativ de îmbunățățire în ceea ce privește exactitatea și caracterul complet al cunoștințelor care trebuie învățate.
Calificativul insuficient înseamnă că elevul nu manifestă niciun interes în activitate, în echipa de lucru și în activitățile
practice.
Chiar dacă este ajutat de profesor, elevul nu poate să aplice cunoștințele teoretice la activitatea practică.
Sistemul de notare pentru gimnaziu
Printre schimbările aduse menționăm sistemul de notate N+3
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației a stabilit că cea mai bună modalitate de evaluare a elevilor este ca numărul de note la o disciplină să se calculeze după formula N+3, unde „n” este numărul de ore alocat săptămânal unei discipline.
Cu alte cuvinte, dacă o disciplină are 2 ore pe săptămână, în întregul an școlar vor fi necesare cel puțin 5 note.
De asemenea, tezele vor fi înlocuite cu o evaluare sumativă la începutul și la finalul anului școlar.
Corectarea acestor teste se va face de alți profesori decât cei de la clasă, „lucrarea să fie distribuită electronic către doi evaluatori care nu se cunosc între ei”, a precizat Ministrul Educației.
De asemenea, Sorin Cîmpeanu a transmis că elevii de gimnaziu, cât și cei de liceu nu vor mai primi note la muzică, sport și desen, ci calificative.
Doar cei din învățământul vocațional și de la clasele cu profil sportiv vor continua să primească note de la 1 la 10.
Cum se notează elevii în liceu și școala profesională
Sistemul de notare în cazul elevilor de liceu se face prin oferirea de note de la 1-10, iar evaluarea se realizează prin teste, examene sau proiecte.
Fiecare domeniu de pregătire din școala profesională este compus din mai multe module, structurate pe o parte teoretică și una practică, potrivit metodologiei de organizare a învățământului profesional.
După fiecare modul, elevii primesc teste de evaluare a cunoștințelor.
Elevii trebuie să susțină proiecte sau să rezolve diverse exerciții practice. Pentru toate metodele de evaluare vor primi o notă de la 1-10.
Învățământul postliceal
În învățământul postliceal se pot înscrie absolvenții de liceu cu sau fără diplomă de bacalaureat, admiterea realizându-se în conformitate cu criteriile generale stabilite de Ministerul Educației.
În învățământul postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin o evaluare prin lucrare scrisă pe semestru, potrivit legii educației nr.1/2011.
Sistemul de notare în cazul studenților din învățământul postliceal se face pe bază de note, de la 1-10.