Pentru a face economii la pompă, românii își trec mașinile pe GPL. Cât costă instalarea unui sistem omologat de RAR
Pentru a cheltui mai puțin pe carburant, unii șoferi își montează la mașini instalații GPL.
Inspectorii RAR îi avertizează, însă, pe cei care nu respectă procedurile legale în acest caz că riscă amenzi, iar certificatul de înmatriculare poate fi suspendat. În România circulă aproximativ 700 de mii de mașini cu sisteme pe gaz, iar în fiecare an sunt omologate câteva zeci de mii.
În ultimii ani, numărul mașinilor care au instalații cu gaz petrolier lichefiat a fost în creștere. Și asta pentru că, în final, costurile sunt mai reduse. Doar în primele 2 luni ale anului au fost omologate peste 4 mii de astfel de mașini.
Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto din România: „Cu siguranță costul pe kilometru este mai mic și atunci, clar, că oamenii au ales să se îndrepte către GPL. Banii îi scot destul de repede. Costul e undeva la câteva mii de lei, 2-3-4 mii de lei, depinde de instalație, de mașina pentru care se montează”.
Instalațiile GPL, verificate de RAR
Montarea unei instalații GPL trebuie făcută obligatoriu într-un service autorizat de Registrul Auto Român. RAR verifică apoi montajul și funcționarea instalației și trece în talonul mașinii datele tehnice ale instalației. Sunt și mașini care au instalație de gaz montată direct din fabrică.
Mihai Berceanu, inginer: „Există situații în care Registrul Auto Român poate respinge la verificarea montajului instalația GPL pe un autovehicul. De exemplu, cum ar fi: montaj defectuos, componente neomologate sau verificarea emisiilor poluante care nu este conformă cerințelor legale. Durata de utilizare a unei butelii a instalației GPL este de 10 ani.”
Sunt cazuri în care șoferii apelează pentru montaj la service-uri neautorizate. Pe lângă pericolul de explozie, cei prinși cu o butelie neomologată riscă amenzi de la 1200 de lei la 1600 și reținerea certificatului de înmatriculare.
Datele de la Registrul Auto Român arată că, din cele aproape 90 de mii de mașini verificate în trafic anul trecut, indiferent de carburant, aproape jumătate aveau probleme tehnice majore. În Capitală și județul Ilfov, de exemplu, aproape 70% dintre mașinile verificate aveau probleme, iar un sfert dintre ele prezentau pericol iminent de accident.