Motivul pentru care șinele de tren din vestul țării sunt vopsite în alb. Reprezentanții CFR s-au inspirat din alte țări
Temperaturile extrem de ridicate duc în fiecare vară la întârzierea a sute de trenuri. Șinele se încing atât de tare, încât depășesc 50 de grade Celsius, iar pentru siguranță CFR impune limitări de viteză.
Dar în vestul țării, responsabilii au găsit o soluție: vopsesc șinele în alb și reduc astfel temperatura lor cu până la 10 grade Celsius. Metoda e folosită de ani buni în alte țări.
În perioada de caniculă metalul se încinge chiar până la 60 de grade Celsius și asta impune restricții de viteză de 50 de km la oră la trenurile de călători și de 30 de km la oră la marfare și duce la întârzieri. Prin vopsirea în alb, șinele nu mai atrag atât de multă căldură, temperatura e menținută la normal, restricțiile scad.
În primă fază au fost vopsite șinele de cale ferată în zona podețelor și a curbelor periculoase. Măsura a fost implementată în vestul țării, iar în funcție de rezultate va fi aplicată la nivel național.
Reprezentanții CFR s-au inspirat din alte țări unde acest lucru se întâmplă de foarte mulți ani. Soluția nu este greu de implementat.
Sabin Butaru, șef secție Lugoj - CFR Timișoara: „Am utilizat vopsea strict pentru metal, doar pentru suprafețele metalice, nu vopsea universală. Cu siguranță nu se va duce după prima ploaie pentru că se aplică strict pe suprafețele metalice, iar durata din ce ne-a spus producătorul este de 3-4 ani.”
Metalul din care sunt făcute majoritatea șinelor de cale ferată se dilată atunci când se încălzește. Șinele se pot deforma și din aceasta cauză sunt impuse restricțiile de viteza a trenurilor.
Ovidiu Roșa, șeful diviziei linii CFR Timișoara: „Noi reducând temperatura în șină, reducem absolut și efortul în șină. Este încă o componentă suplimentară de siguranță a circulației.”
Deocamdată au fost vopsite opt porțiuni a câte 150 de metri, în puncte cheie, însă operațiunea va continua în Vest.