Începe Black Friday. La ce trebuie să fiți atenți. Sfaturi de la experţii Centrului European al Consumatorilor din România
Experţii Centrului European al Consumatorilor din România au oferit cinci sfaturi pentru cumpărături online sigure de Black Friday, referindu-se la siguranţa magazinului, la veridicitatea reducerii şi la alegerea unei metode sigure de plată.
Centrul European al Consumatorilor din România, direcţie a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor care instrumentează şi soluţionează pe cale amiabilă reclamaţii transfrontaliere, reaminteşte cele mai importante recomandări pentru cumpărăturile online, pentru ca cetăţenii să fie bine pregătiţi pentru campania de reduceri Black Friday.
Prima recomandare este să verifice dacă magazinul online este sigur.
Alegeri 2024
16:03
Președintele Klaus Iohannis: ”Am avut o discuție aprofundată cu președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen”
14:05
Reacţia lui Traian Băsescu după anularea procesului electoral pentru prezidenţiale
09:20
BBC: Anularea întregului scrutin prezidenţial este o soluţie îndrăzneaţă a României
09:16
Percheziții la brașoveanul care a dat 1 milion de euro pentru campania lui Georgescu. 1.000 de euro, postarea TikTok
Astfel, înainte de a începe cumpărăturile online, consumatorii sunt sfătuiţi să arunce o privire atentă asupra site-ului de pe care doresc să facă achiziţia. Ei sunt îndemnaţi să verifice structura site-ului, datele de contact şi să citească cu atenţie termenii şi condiţiile generale.
Verificaţi dacă reducerea este reală – este a doua recomandare a experţilor Centrului European al Consumatorilor din România.
Ei afirmă că, în perioadele de promoţie, operatorul economic trebuie să afişeze atât preţul redus, cât şi pe cel iniţial. Reducerea trebuie să se aplice la cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile şi poate fi exprimat în valoare absolută sau în procent.
A treia recomandare pentru consumatori este să nu cedeze presiunii
Astfel, magazinele online pot încearca să influenţeze comportamentul de cumpărare al consumatorului fie prin afişarea unei numărători inverse, fie prin afişarea unor sintagme de tipul ”au mai rămas doar trei articole”.
Consumatorii mai sunt sfătuiţi să aleagă o metodă de plată sigură.
Specialiştii recomandă ca în cazul în care plata are loc online, consumatorii să se asigure că au o conexiune la internet securizată, că adresa site-ului este marcată cu ”https” şi simbolul lacătului închis.
Ei sunt sfătuiţi să nu salveze detaliile bancare pe telefonul mobil, pe computer sau pe orice platformă de cumpărături, să seteze o sumă maximă pentru plăţile unice pentru cardul de credit, să evite plătiţe prin prin transfer bancar
Cel de-al cincilea sfat este folosirea garanţei legale.
Consumatorii beneficiază de o garanţie legală de conformitate, de minimum doi ani, pentru toate bunurile noi sau folosite (mobilier, maşină, calculator, electrocasnice etc.) achiziţionate de la un vânzător cu sediul în România sau în Uniunea Europeană, dar şi pentru produsele digitale, serviciile şi conţinutul digital.
De asemenea, atunci când fac cumpărături online, consumatorii au la dispoziţie o perioadă de 14 zile pentru a se răzgândi şi a returna produsul, fără a fi necesară invocarea unui motiv.
”Pentru achiziţiile efectuate de pe platforme din afara Uniunii Europene, consumatorii trebuie să fie extrem de precauţi, deoarece ANPC nu poate interveni în cazul problemelor legate de tranzacţie, livrare sau calitatea produselor. Vă recomandăm să verificaţi cu atenţie reputaţia comerciantului şi condiţiile de vânzare, pentru a evita experienţe neplăcute. Protecţia consumatorilor, prin reglementările UE, se aplică doar în cazul achiziţiilor de la comercianţi cu sediul în Uniunea Europeană”, a declarat Sebastian Hotca, preşedintele interimar ANPC.
ECC Romania face parte din Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia. Centrele oferă informaţii, consiliere şi asistenţă gratuite şi personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacţiile transfrontaliere efectuate într-o altă ţară din cadrul Reţelei.