Ghid e-Factura. Cum vei putea emite o factură electronică de la 1 ianuarie 2024
De la 1 ianuarie, firmele, PFA-urile și ONG-urile trebuie să folosească obligatoriu sistemul electronic de facturare pus la dispoziție de ANAF.
Platforma online a fost deja testată și poate prelucra zeci de milioane de facturi pe zi, dă asigurări ministrul Finanțelor, după ce site-ul Fiscului a picat de mai multe ori. Prin noul sistem, statul vrea să reducă evaziunea fiscală și să aducă 1 miliard de euro în plus la buget, anul viitor.
Peste 3.000 de facturi electronice pe secundă vor putea fi procesate de Fisc, anunță autoritățile. Acestea dau asigurări că sistemul numit "e-Factura" nu se va bloca, odată ce devine obligatoriu pentru firme, persoane fizice autorizate și organizații neguvernamentale, de la 1 ianuarie 2024.
Un miliard de euro ar avea de câștigat statul în 2024 din introducerea acestui sistem de facturare electronică, direct gestionat de ANAF. Practic, trecem de la facturile clasice, pe hârtie, la cele electronice, încărcate în sistemul Fiscului. În acest mod, statul va avea date în timp real despre toate tranzacțiile între firme.
Pe site-ul Ministerului Finanțelor poate fi găsit și un videoclip explicativ. Dacă ești firmă, ONG sau PFA, primul pas este să te înregistrezi în Spațiul Personal Virtual de pe site-ul ANAF, pentru a avea un cont. Ai nevoie și de semnătură electronică certificată, pe care trebuie să o cumperi. Apoi înregistrezi codul firmei sau al ONG-ului, ca să intri în noul sistem al facturilor electronice.
Scopul este reducerea evaziunii fiscale, în condițiile în care, ani de zile, cei care vindeau facturi la colț de stradă nici nu se mai ascundeau de autorități.
În primele șase luni, vor putea fi folosite și facturile clasice, pe hârtie, sau pe e-mail, în paralel cu cele electronice, dar raportarea lor în ''e-Factura'' este obligatorie. De la 1 iulie, firmele trebuie să transmită aceste facturi electronice și clienților.
Marcel Boloș, ministrul Finanțelor: „Neutilizarea cu rea intenție a e-factura înseamnă închisoare de la 3 la 10 ani, nu e de joacă.”
Sistemul a fost testat și ar rezista la prelucrarea a zeci de milioane de facturi pe zi, susțin oficialii.
Daniela Tănase, director Ministerul Finanțelor: „Dacă sistemul nu funcționează minimum 24 de ore, se transmit facturile între furnizori și beneficiari pe hârtie, e-mail, ca după ce sistemul devine din nou funcțional, ele să fie transmise și prin sistem.”
Până acum, site-ul ANAF a căzut de mai multe ori tocmai în perioadele aglomerate.