Blocaj pe Dunăre din cauza secetei. Navele rămân blocate în nisip. „Fermierii nu își pot vinde marfa”
Cotele Dunării sunt deja în zona minimelor istorice, iar problemele se țin lanț. Pe fondul secetei care afectează toată Europa, autoritățile fluviale nu mai reușesc să asigure adâncimile minime.
În aceste condiții, transportatorii nu-și pot deplasa în siguranță barjele.
La Marea Neagră, navele care ar trebui să transporte cerealele către Asia sau Nordul Africii așteaptă cu săptămânile să fie încărcate.
Dimineață, în jurul orei 6 și jumătate, la Seimeni, în apropiere de Cernavodă, o navă cu grâu a rămas blocată în nisip.
Irina Pușcașu, Autoritatea Navală Română: „Un șlepmotor sub pavilion românesc, încărcat cu cereale, aflat în marș amonte de la Brăila către Constanța Sud Agigea a eșuat. Cauza producerii eșuării a fost necorelarea pescajului șlepului cu adâncimea șenalului din acel perimetru.”
Nu este singurul incident de pe Dunăre. Pe sectorul administrat de bulgari, în dreptul localității Belene, apa are doar un metru și 70 de centimetri, în loc de doi metri și jumătate.
Pe sectorul românesc, lista punctelor critice este mai lungă decât a celor pe unde se poate naviga în siguranță.
Florin Uzumtoma, dir. Căi Navigabile, AFDJ Galați: „Aproape în fiecare zi sunt incidente, pentru că astea sunt. Ne apropiem de cotele istorice, asta este. Ce să facem? Avem iulie toată, avem august, avem septembrie…”
Debitul Dunării la intrarea în țară se apropie de minimele istorice. Astăzi este de numai 1.900 de metri cubi pe secundă, în condițiile în care media multianuală pentru luna iulie este de 5.350 de metri cubi pe secundă, aproape de trei ori mai mare față de ce avem marți înregistrat.
În acest timp, pierderile armatorilor sunt uriașe. Nu reușesc să ajungă cu grâul pe Dunăre la Constanța, în condițiile în care anul acesta avem producții record.
Sandu Doca, armator: „O navă de 5.000 de tone o încărcăm la 700-800 de tone maxim. Pierderile sunt foarte mari. Nici fermierii nu își pot vinde marfa, pentru că nu poate fi preluată, nici cumpărătorul nu poate face recepție, pentru că nu are cum s-o transporte către Constanța, pentru export.”
Se creează un efect de domino pe tot lanțul logistic și toată lumea are de pierdut. O ușoară creștere a debitului Dunării la intrarea în țară este prognozată abia peste o săptămână, însă efectul pentru țara noastră va fi nesemnificativ.