Bilanţul unui an de şcoală în pandemie. Cum au fost afectaţi copiii
Se împlinește un an de când autoritățile au luat decizia de a închide școlile în pandemie. Pe 11 martie 2020, 3 milioane de elevi și profesorii lor erau trimiși acasă pentru două săptămâni.
În final, școala fizică a fost sistată timp de 107 zile, cu redeschiderea din septembrie și până la reluarea ei acum, în februarie. Studiile arată că 44% dintre profesori au remarcat că dezvoltarea socio-emoțională a copiilor a fost influențată negativ în această perioadă grea.
Mihai Peticilă, reporter Pro TV: "Una dintre primele măsuri cu impact general a fost închiderea școlilor. Pentru a întârzia răspândirea virusului, pe 11 martie 2020, peste 2,9 milioane de elevi din cele peste 17.500 de școli și grădinițe de la noi au rămas acasă, în primă fază pentru doar 10 zile, apoi a fost decretată starea de urgență pentru că intrasem în pandemie.
Cele 60 de zile de anul trecut, cu încă 47 de zile de școală de anul acesta, în total 107 zile de școală față în față pierdute de elevi.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Școala online a făcut și mai mari diferențele între cei care au posibilități și cei care nu au. Ministerul Educației estimează o jumătate de milion de elevi fără acces și încă 2.500 de școli neconectate la internet".
Un studiu recent al World Vision România arată că jumătate dintre elevii din comunitățile defavorizate au avut pierderi la școala online și 40% dintre cei dezavantajați nu au avut acces la cursuri. Familiile au fost puternic afectate și ele, pentru că în mediul rural 60% din părinți nu au lucrat și 50% nu au avut acces la alimentație corespunzătoare. Lipsa socializării offline, a interacțiunii cu prietenii, colegii și cu profesorii i-a afectat pe aproape toți copiii, iar cadrele didactice reclamă încă nevoia de pregătire pentru predarea online. De ei și de cât de bine își onorează profesia depinde viitorul copiilor.
Profesorii au primit cel mai mare ajutor de la directorul școlii, de la informatician și de la familie, arată un studiu pe 10.000 de cadre didactice făcut de specialiști de la patru universități. Ministerul și inspectoratele au dat doar directive, iar elevii au ajutat și ei cât au putut.
Radiografia acestui an pandemic a fost făcută și de specialiștii din învățământ. Cele 107 zile în care cursurile ar fi trebuit să se desfășoare în mediul online au fost o încercare pentru toată lumea - elevi, profesori, părinți.
Daniel David, rector Babeș-Bolyai: "Am început mai prost, pentru că profesorii nici în licee, nici în universități nu știau predarea online. Pe alocuri, ne-a prins nepregătiți, pentru că nu am avut acces la tehnologie. Acolo unde e nevoie de recuperare, trebuie puse resursele financiare și umane la dispoziția elevilor și studenților. La sfârșitul pandemiei nu se va putea reveni la modalitatea pre-pandemie, unii se grăbesc să renunțe la toată această dezvoltare tehnologică. Nu cred că se poate".
Ligia Deca, consilier de stat pe educație: "Lecțiile învățate și radiografiile pe care le avem pot fi baza pentru reformele următoare, dar mai ales pentru invesțiile următoare".
Pericolul infectării încă persistă. Potrivit celor mai noi raportări, 2.038 de elevi și 1.852 de cadre didactice s-au infectat cu Sars-Cov-2.
Bianca Ghiță, reporter Pro TV: "În unitățile de învățământ din Capitală sunt 495 de cazuri de Covid-19. Urmează județele Constanța și Argeș. La polul opus se afla Dolj, cu doar 8 cazuri confirmate în rândul elevilor. Capitala este prima și pentru personalul din școli. Următoarele județe cu probleme sunt Cluj și Brașov".