Azilele groazei. Statul știa de câteva luni de orori, a sesizat DIICOT, dar i-a lăsat pe bătrâni să se chinuie în continuare
Ministerul Muncii știa de câteva luni de situația din azilele groazei din Ilfov, acolo unde peste 100 de bătrâni erau torturați, înfometați și lăsați fără medicamentație, dar i-a lăsat să sufere în continuare, după ce a sesizat DIICOT.
Statul român știa de mult că bătrânii din cele trei azile din Ilfov sunt chinuiți înfiorător, dar i-a lăsat acolo să sufere în continuare, oficialii guvernamentali considerând că și-au făcut treaba și au rezolvat situația prin sesizarea DIICOT.
Informația apare într-o comunicare oficială a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, făcută marți, ca precizări la știrea ”Azilele groazei: Peste 100 de bătrâni erau maltratați și înfometați în Ilfov, pe bani grei. Operațiune uriașă de salvare”.
Ministerul face publice numele azilelor și situația lor juridică din acest moment, laolaltă cu detalii privind controalele pe care le-a efectuat la aceste centre sociale.
Documentul integral al Ministerului Muncii poate fi consultat atașat la acest articol.
Una peste alta, concluzia statului este că a făcut totul ca la carte. Știa de luni de zile că bătrânii sunt torturați și i-a lăsat să sufere în continuare, făcându-și datoria prin sesizarea DIICOT: ”Precizăm că toate rapoartele de control întocmite în urma verificărilor au fost puse la dispoziția DIICOT, la solicitarea organelor de anchetă, încă de acum câteva luni de zile”.
”Veneau la gard în pielea goală. Săracii bătrâni veneau la poartă și cerșeau”
Reamintim că DIICOT și Poliția Română au întreprins marți dimineață o operațiune uriașă de salvare, la care au participat, pe lângă numeroși polițiști, și peste 300 de pompieri și cadre medicale, pentru salvarea a peste 100 de bătrâni. Aceștia erau maltratați și înfometați, umiliți și lipsiți de medicamentele de care aveau nevoie.
”Veneau la gard în pielea goală. De vreo doi ani. Cred că erau bătuţi. De câte ori treceam pe acolo, săracii bătrâni veneau la poartă şi cerşeau: 'Vreau şi eu un ban, dă-mi şi mie doi lei. Nu ai şi tu un corn?", au relatat locuitorii din zona unde se aflau azilele despre traumele şi umilinţele îndurate de bătrâni.
Poliția Română a transmis un număr de telefon, la care aparținătorii pot obține informații despre starea bătrânilor.
”Pe parcursul acestei zile, în vederea comunicării informațiilor de interes într-o manieră oportună, corectă și completă, polițiștii au pus la dispoziție numărul de telefon 0743164790, la care aparținătorii pot obține informații despre persoanele transportate la unități medicale”.
Transmitem în forma integrală comunicatul de presă emis de Ministerul Muncii, despre situația de la cele trei azile din Ilfov.
”Din informațiile pe care le deținem, descinderile din data de 04.07.2023 au vizat trei servicii sociale de pe raza județului Ilfov, dintre care două furnizate de Asociația Sf. Gabriel cel Viteaz (un Centru de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități, cu sediul în Afumați și un Centru de Îngrijire și Asistență cu sediul în Voluntari) și unul furnizat de House Grandma Anastasia`s S.R.L. (Centru rezidențial pentru persoane vârstnice, cu sediul în Voluntari).
Primul furnizor de servicii a fost inițial acreditat în 03.03.2021, i s-a retras certificatul de acreditare, la cerere, ca urmare a schimbării adresei, și a fost reacreditat în 11.11.2022, având în prezent dezvoltate două servicii sociale: Centrul de Îngrijire și Asistență cu sediul în Voluntari, care deține licență de funcționare din 07.07.2022 și Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități din Afumați, care a primit licență provizorie de funcționare în data de 12.07.2022 (valabilă un an). Ulterior, la propunerea AJPIS Ilfov, a fost acordată licența definitivă (pe o perioadă de 5 ani), în 29.06.2023.
Cel de-al doilea furnizor are un serviciu social cu sediul în Voluntari cu licență provizorie emisă în 10.05.2023. Menționăm că anterior acest furnizor a fost licențiat provizoriu în data de 08.07.2022 pentru serviciul social Centru rezidențial de îngrijire și asistență persoane dependente, serviciu desființat, pentru care furnizorul a notificat desființarea în 14.03.2023.
1. În ceea ce privește Centrul de Îngrijire și Asistență cu sediul în Voluntari, conducerea ANPIS a dispus un control inopinat, în luna august a anului trecut, ca urmare a unei petiții transmise instituției. Controlul a fost făcut de către 2 inspectori sociali din cadrul ANPIS și un inspector social din cadrul APISMB și s-a finalizat cu dispunerea mai multor măsuri de remediere a deficiențelor constatate, cu privire la:
● completarea schemei de personal, conform cerințelor standardelor minime și prevederilor Anexei 2 din Hotărârea de Guvern nr. 426/2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale;
● efectuarea lucrărilor de reparații/reamenajări/igienizare în centru, înlocuirea obiectelor sanitare uzate sau deteriorate, procurarea huselor de protecție pentru saltele, amenajarea spațiilor de depozitare pentru toți beneficiarii, cu respectarea prevederilor Anexei 1, M1, S2 din Ordinul ministrului nr. 82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi;
● îmbunătățirea condițiilor de hrană, conform Anexei 1, M1, S3 din Ordinul ministrului nr. 82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi.
Totodată, în timpul controlului a fost sesizat telefonic DSVSA Ilfov privind existența unor alimente cu termen de valabilitate expirat și lipsa autorizației sanitar-veterinare.
AJPIS Ilfov a monitorizat realizarea îndeplinirii măsurilor, iar în luna decembrie 2022 s-a constatat îndeplinirea acestora.
2. În ceea ce privește Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități din Afumați, în luna noiembrie 2022, CRJ a transmis sesizarea unui beneficiar al acestui serviciu, în urma căreia ANPIS a solicitat AJPIS Ilfov efectuarea unui control care s-a desfășurat în perioada 09-15.11.2022. În urma controlului au fost dipuse măsuri de remediere cu privire la:
● obținerea autorizației ISU;
● respectarea opțiunii de rezidență a beneficiarilor;
● instruirea personalului conform cerințelor OMSS nr.82/2019
De asemenea, cele două centre au fost supuse unor acțiuni de monitorizare și control și de către ANPDPD, care la rândul său, în limita competențelor legale, a stabilit furnizorului de servicii sociale o serie de măsuri și recomandări.
Măsurile și recomandările au vizat în principal îmbunătățirea condițiilor de viață ale rezidenților, începând cu respectarea principiilor unei alimentații sănătoase și echilibrate, în funcție de afecțiunile beneficiarilor, renovarea/igienizarea unor spații ale centrului, dotarea lor corespunzătoare, suplimentarea structurii de personal, astfel încât serviciile furnizate beneficiarilor să fie în acord cu nevoile și recomandările specialiștilor.
Totodată, a fost dispusă evaluarea nevoilor beneficiarilor în vederea revizuirii planurilor individuale de servicii și programelor individuale de reabilitare și integrare socială, precum și monitorizarea progreselor obținute.
Rapoartele de monitorizare și control au fost înaintate în vederea verificării măsurilor către Direcțiile Generale de Protecția Copilului (DGASPC) Ilfov și Sectorul 3, întrucât beneficiarii acestor servicii proveneau din instituțiile respective. Totodată, facem precizarea că, rapoartele de monitorizare și control au fost puse la dispoziția organelor de cercetare penală la solicitarea acestora.
Menționăm că, potrivit documentațiilor primite de ANPDPD, măsurile și recomandările stabilite prin rapoartele de monitorizare și control au fost raportate ca fiind îndeplinite.
În cazul Centrului rezidențial pentru persoane vârstnice cu sediul în Voluntari, precizăm că acesta a fost recent înființat, în locul unui Centru rezidențial de îngrijire și asistență persoane dependente, care a fost controlat de către inspectorii sociali din cadrul AJPIS Ilfov în perioada 04.01-05.01.2023. Controlul a fost solicitat de ANPIS ca urmare a unei petiții adresată ANPDPD și redirecționată. Au fost dispuse măsuri de remediere a abaterilor constatate constând în:
● îmbunătățirea condițiilor de hrană;
● angajarea de personal calificat;
● realizarea planului de formare a angajaților;
● realizarea și consemnarea informărilor obligatorii privind beneficiarii, cât și angajații.
Astfel, în 09.05.2023 furnizorului de servicii i se retrage licența de funcționare provizorie pentru Centrul rezidențial de îngrijire și asistență persoane dependente, iar în 10.05.2023 solicită licență de funcționare provizorie pentru Centrul rezidențial pentru persoane vârstnice.
Referitor la finanțarea serviciilor menționate mai sus, facem precizarea că ANPDPD nu asigură transferul sau finanțarea de la bugetul Autorității a acestor servicii, ele fiind contractate de către DGASPC Ilfov, respectiv DGASPC Sector 3 București, astfel sumele respective, aferente acestor servicii, sunt asigurate de la bugetul de stat, prin bugetele autorităților publice locale (Consiliile județene – DGASPC), iar în cazul Capitalei, în subordinea Consiliului General al Municipiului București, respectiv în subordinea consiliilor locale de sectror, în conformitate cu legea bugetului de stat.
Totodată, menționăm faptul că serviciile sociale rezidențiale, atât publice cât și private se află în subordinea DGASPC (furnizori de servicii publice) sau, după caz, în relații de contractare cu autoritățile publice locale (DGASPC).
Precizăm că toate rapoartele de control întocmite în urma verificărilor au fost puse la dispoziția DIICOT, la solicitarea organelor de anchetă, încă de acum câteva luni de zile”.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: controale, batrani, ilfov, azil, ministerul muncii, maltratare,
Dată publicare:
04-07-2023 15:38