Au început să apară mai multe stații pentru maşinile electrice. Specialiștii estimează că numărul lor depășește 5.000
Au început să apară şi în România mai multe stații de încărcare pentru maşinile electrice, iar sute de primării din țară cot la cot cu companiile private au dezvoltat rețele naționale care permit circulaţia cu aceste vehicule pe distanțe lungi.
Totuși ritmul în care s-au vândut mașinile verzi în ţara noastră a scăzut, considerabil.
Cosmin face ride-sharing pe o mașină electrică de doi ani. Parcurge zilnic cam 200 de kilometri dar o încarcă relaxat la stațiile publice din Timișoara.
Cosmin Cercel - șofer de mașină electrică:"Găsești peste tot, pot să zic că și dacă faci un drum mai lung, poți liniștit."
În Timișoara sunt 16 stații de încărcare, iar primăria are în plan achiziția altor 21, în cartierele aflate mai departe de centru. De altfel, prețul pe killovat este 1,2 lei, cu mult sub ce oferă operatorii privați.
Maia Capotescu - șofer de mașină electrică: "Îmi doresc să se înmulțească astea de la primărie că au cel mai bun preț și îmi doresc să nu fie toate în zona centrală."
În Brașov sunt 39 de stații de încărcare publice, dintre care 15 sunt inaugurate în ultimii doi ani.
Specialiștii estimează că avem peste 5.000 de staţii de încărcare în toată ţara. Ministerul Mediului a dat peste 500 de milioane de lei pentru construirea unora dintre ele.
Tudor Marchiș - coordonatorul proiectului Electromobilitate: "Primăriile au început să dea în funcțiune stațiile instalate, la prețuri competitive. Mulți privați au început și ei să dea în funcțiune stații de încărcare și Hub-uri mari”.
Şi totuşi conform unui studiu făcut la nivel mondial România a coborât zece poziții în topul care monitorizează ritmul în care se vând mașinile electrice.
Anul trecut, la nivel național, numărul de mașini electrice înmatriculate a scăzut cu 35% față de 2023. Declinul a continuat și în prima jumătate a acestui an, când scăderea a fost de 1500 de mașini electrice, față de aceeași perioadă a anului trecut.
Deși a stimulat inițial vânzările de mașini electrice, Programul Rabla Plus a pierdut din eficiență în prima jumătate a acestui an, ca urmare a scăderii subvenţiei.
Viorel Miron - director general reprezentanță auto: ”Suma acordată de Guvern pentru programul Rabla s-a înjumătățit, iar anul acesta lipsește cu desăvârșire."
Recent ministrul mediului a anunţat că programul Rabla se va relua dar nu spus şi când.