Concurs de perle, la examenul de Capacitate: „Personajul avea un cap de păsărică și niște șoareci deasupra genunchilor”
În timp ce absolvenții de gimnaziu se pregătesc de proba la matematică, profesorii de limba română care le corectează lucrările culeg din teze greșeli de exprimare, și erori de logică.
Chiar dacă provoacă amuzament, fiecare punct în minus afectează direct șansele copiilor de a ajunge la liceul dorit.
De ce le-a fost frică - poezia- candidații au scăpat de data aceasta. Nu toți copiii știu ce vrea să zică eul liric. Dar nici profesorii care corectează nu înțeleg mereu ce vrea să spună “eul elevului”, intr-un comentariu de text.
“Personajul avea un cap de păsărică și niște șoareci deasupra genunchilor.”
“Omul era îmbrăcat căcăcios (sic!), așa cum îl descrie autorul, și era peticit ca Franchenștain.”
“Reușita unei călători depinde în primul rând de punga cu mâncare. Mama pune cornuri, tata pune bere.
“Sunt mut în vorbire și scriu mult pe foaie. Mai ales în compuneri.”
“Am făcut o excursie în stomacul meu. Am intrat pe gură, unde am văzut o carie nouă. M-am aruncat pe gât și am făcut Pleosc! în stomac. Acolo am găsit un burger făcut pilaf și o înghețată topită, când a început să plouă. Am uitat că atunci beam niște ceai.”
“Am ajuns la Zoo, unde tigrul a mâncat capul unui coleg. Dar noi l-am scos, iar doctorii l-au cusut la loc. Apoi neam jucat în parc.” (sic!)
“Când plecăm la mare, mama pregătește senvișuri și apă, a zis că nu ia pizza că vomit în mașină.”
La anumite cerințe, elevii au avut de făcut comparații între textele la prima vedere și lecturile lor suplimentare.
“Asociez cartea “Toate pânzele sus” cu “Fram”, pentru că în amândouă e ocean și animale marine.”
“Această operă are multe în comun cu Greuceanu, pentru că și marinarii sunt niște uriași ai mărilor.”
Unii au citit așa mult, că au uitat complet gramatica:
“Să fi elev e foarte greu. Eleviii au teme foarte multe.”
“De o dată cerul s-a înorat”
În subiecte a fost cerut și sensul expresiei ”A tăia frunze la câini”. Iată o explicație. Greșită!
“Să tai frunză la câini înseamnă să hrănești câinii. Și ei au nevoie să mănânce legume.”
Din nefericire, mai mulți candidați neatenți la instrucțiuni au uitat că nimic de pe ciorne nu se punctează. Oricât de originale erau ideile.
''Anton Lupan și Ieremia fac cunoștință pe un vapor.” Adevărat sau fals? -Nu. Fac pe maidan.”
Adriana Stere: La examenele naționale contează fiecare punct și fiecare virgulă. În barem, 5 puncte din 100 sunt rezervate pentru coerența exprimării, 3 pentru punctuație, 4 pentru ortografie și 3 pentru respectarea numărului de cuvinte din cerință. Adică, în nota finală, un punct și jumătate poate fi obținut din felul cum elevul își ”împachetează” ideile. În plus, profesorii de limba română înclină să favorizeze o lucrare cu o caligrafie atractivă și un scris ușor lizibil.