Reguli de circulație în Italia. Ce amenzi riști dacă mergi cu mașina în vacanță și nu respecți indicatoarele

Reguli de circulatie in Italia
Shutterstock

Pentru mulți străini, traficul din Italia poate reprezenta un coșmar, în special în marile orașe precum Roma, Milano sau Florența, unde există multe mașini și un sistem urban nu prea eficient.

 Dacă ai fost în vacanță în aceste locuri, poate ai observat că italienii tind să nu respecte regulile de circulație. Unii oameni parchează pe trotuare, alții nu folosesc semnalizările ori nu opresc la trecerile de pietoni nesemaforizate. Totuși, oameni care nu respectă regulile de circulație nu sunt doar în Italia, ci peste tot în lume. Nu ar trebui să îți faci griji, cât timp cunoști aceste reguli de circulație în Italia și le respecți.

Cum să conduci în Italia

De fapt, nu există motive să te temi să conduci în Italia mai mult decât în altă parte.

În plus, mașina este una dintre cele mai bune modalități de a călători în această țară, pentru că poți descoperi locuri ascunse inaccesibile cu transportul public și îți poți lua tot timpul să te bucuri de frumusețea țării fără a te grăbi să prinzi un tren, autobuz sau avion.

Ceea ce trebuie să știi de la început este că nu ar trebui să conduci dacă ai consumat alcool. Orice limită legală în Italia este de 0,05%, ceea ce înseamnă că și consumul unei cantități mici de alcool poate să se vadă la test.

Citește și
Reguli de circulatie in Macedonia de nord
Reguli de circulație în Macedonia de Nord. Ce amenzi riști dacă mergi cu mașina în vacanță și nu respecți indicatoarele

Poliția poate solicita un test dacă suspectează că ești sub influența alcoolului. Poți refuza să faci testul, dar vei fi condus la cel mai apropiat spital pentru a-ți analiza nivelul alcoolului în sânge, exact ca în România.

Dacă, din nefericire, ai un accident, poliția poate solicita teste pentru a verifica dacă ești sub influența alcoolului. Aceleași reguli se aplică și în cazul în care poliția suspectează că ești sub influența narcoticelor sau drogurilor.

Reguli de circulatie in Italia

Reguli de circulație în Italia

Când conduci în Italia în condiții normale de trafic, nu poți depăși 130 km/h pe autostrăzi, 110 km/h pe drumuri extra-urbane principale, 90 km/h pe drumuri extra-urbane secundare, 70 km/h pe autostrăzi urbane, în timp ce în localități nu poți depăși 50 km/h. Limitele de viteză sunt asemănătoare cu cele din România.

Viteza trebuie redusă pe timp de noapte în funcție de vizibilitate, în apropierea intersecțiilor, curbelor, școlilor și locurilor frecventate de copii, pe drumuri cu o pantă accentuată sau deosebit de înguste și în localități.

În caz de precipitații precum ploaia și zăpada, limitele de viteză sunt reduse la 110 km/h pe autostrăzi, 90 km/h pe drumuri extra-urbane principale, 70 km/h pe drumuri extra-urbane secundare și 50 km/h pe autostrăzi urbane.

Întotdeauna trebuie să acorzi prioritate vehiculelor care vin din dreapta sau care circulă pe linii de tramvai (cu excepția cazului în care este indicat de semne de circulație).

Pietonul are întotdeauna prioritate atunci când traversează deja. Aceeași regulă este valabilă pentru cicliști pe pistele pentru biciclete.

Șoferii trebuie să acorde prioritate tuturor vehiculelor de poliție și de urgență atunci când acestea folosesc semnale speciale de avertizare sonoră sau luminoasă.

Cât despre depășiri, ar trebui să stai cât mai aproape de marginea dreaptă și nu accelera pentru a permite altor vehicule să depășească.

Nu depăși un vehicul dacă acesta este deja în curs de depășire sau depăși un vehicul care a încetinit sau oprit în apropierea unui trecere de pietoni pentru a permite pietonilor să traverseze.

Dacă te apropii de o trecere la nivel cu calea ferată, nu poți depăși. La fel și dacă te afli într-un loc unde vizibilitatea este limitată, la intersecții, în viraje, pe pantă sau la curbe.

Italia folosește sistemul internațional de semaforizare cu trei culori, adică verde (mergi), galben (să reduci viteza și să fii pregătit să oprești) și roșu (oprește), iar la unele intersecții poate fi semnalizat cu săgeți, la fel ca în România.

Dacă te afli în fața unei lumini intermitente galbene lângă o intersecție, fii atent și redu viteza, procedează întotdeauna cu atenție și respectă regulile de prioritate.

Italianii se enervează foarte tare atunci când primul automobil la semafor nu reacționează imediat când se aprinde lumina verde.

Dacă nu ești atent în timp ce aștepți la semafor, fii pregătit să auzi claxoanele celorlalte mașini, iar uneori chiar strigăte sau gesturi iritate.

În multe centre istorice din Italia, accesul este limitat pentru trafic printr-un sistem electronic de permise. Se numește ZTL "Zona a Traffico Limitato", adică Zonă cu Trafic Limitat.

Camerele înregistrează plăcuțele de înmatriculare ale mașinilor, iar dacă nu ești autorizat, vei primi o amendă. Dar aceste zone sunt marcate, deci trebuie doar să fii atent.

În orice caz, nu vei fi oprit sau oprit, și nu te aștepta la niciun contact cu un polițist. Amenzile sunt acumulate pentru fiecare trecere prin punctele de control.

Un sistem similar este folosit pe autostrăzi dacă depășești limita de viteză. Poți contesta o amendă scriind o scrisoare către Prefectul orașului (care reprezintă reprezentantul local al guvernului național). Trebuie să scrii plângerea în italiană, deci dacă nu știi italiană, o scrii degeaba.

În zonele urbane poți parca doar pe partea dreaptă a drumului într-o stradă cu circulație în ambele sensuri.

În schimb, dacă ești într-o stradă cu sens unic, poți parca sau opri pe ambele părți ale străzii, păstrând cel puțin 3 m de spațiu liber în mijlocul drumului.

În general, în marile orașe parcarea în centrul orașului nu este gratuită. Uită-te la panouri, deoarece uneori poate fi gratuită în anumite zile sau ore. Majoritatea zonelor de parcare au automate unde poți cumpăra un bilet. În caz contrar, poți cumpăra un bilet răzuibil (ca un loz răzuibil) de la un chioșc de ziare.

Fii atent să nu parchezi pe trotuar, deoarece ai putea găsi cleme pe roțile tale. În schimb, dacă mașina ta cauzează o obstrucție a traficului, va fi ridicată. În ambele cazuri, va trebui să plătești o amendă care include costul ridicării vehiculului și amenda.

Dacă găsești o amendă pe oglinda mașinii tale, împreună cu aceasta, vei găsi un formular special cu instrucțiuni despre "cum să plătești". De obicei, poți plăti la oficiul poștal sau la secția de poliție care a notificat încălcarea, cu numerar. Poți găsi chiar și detalii bancare pentru a face plata prin transfer bancar. Dacă plătești în termen de 5 zile, există o reducere de 30%.

În cazul în care un ofițer de poliție te-a notificat personal despre încălcare, ești obligat să plătești imediat amenda. În acest caz, poți plăti suma redusă.

De asemenea, ai dreptul să contești amenda, dar în acest caz trebuie să lași un "depozit de garanție" egal cu jumătate din suma maximă în numerar sau sub forma unei garanții. Dacă refuzi să plătești depozitul, poliția poate confisca vehiculul până când vei plăti. Pentru vehiculele UE, garanția este redusă la un sfert din amenda maximă.

Dacă închiriezi o mașină, primești o amendă și nu vrei să o plătești, fii sigur că compania de închirieri îți va percepe suma corespunzătoare pe cardul de credit.

Evită centrul celor mai mari orașe atunci când conduci în Italia. Dacă poți, cea mai bună modalitate de a te bucura de oraș este să parchezi mașina într-un loc sigur în afara zonelor aglomerate și apoi să folosești transportul public. Nu vei avea probleme cu ambuteiajele, parcarea, amenzile și tamponările.

Totul despre taxe și amenzi rutiere

Mulți turiști preferă să exploreze Italia cu propria mașină sau să închirieze una. Când se întorc acasă din Italia, turiștii apelează frecvent la Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) pentru informații, deoarece au primit o scrisoare conținând o amendă de circulație sau o solicitare de plată pentru o taxă de autostradă neplătită.

Reguli de circulatie in Italia

Taxele de autostradă în Italia

Faptul că utilizarea majorității covârșitoare a autostrăzilor italiene nu este gratuită și că este practic aproape imposibil să ieși de pe o autostradă italiană fără să trebuiască să plătești este bine cunoscut de cei care au mai fost în Italia cu mașina.

Cei care nu știu despre acest lucru, vor primi cereri de plată de la operatorii de autostrăzi italieni sau de la agenții de colectare care acționează în numele lor, deoarece nu au plătit taxele de autostradă sau nu au plătit integral.

Dacă șoferul alege să plătească prin card de credit sau de debit sau un “Viacard” preplătit, s-ar putea să nu observe că plata nu a fost efectuată corect.

Motivele pentru asta pot fi un card ilizibil, expirat sau fără fonduri. Un bon de hârtie va fi tipărit și bariera se va deschide, consumatorul putându-și continua călătoria. Pe bonul de hârtie, consumatorul găsește informația că nu s-a efectuat nicio plată și instrucțiuni despre cum să plătească: la următoarea stație de taxare cu personal, la un serviciu de taxare (Punto Blu) sau chiar pe site-ul operatorilor de autostradă.

Mulți consumatori străini, însă, cred că bonul de hârtie este o chitanță, dar, de fapt, este contrariul.

Cei care nu plătesc vor primi o solicitare de plată prin poștă de la operatorul de autostradă sau de la o agenție de colectare. Prin urmare, este recomandabil să verifici cu atenție bonul de hârtie și să te asiguri că plata a fost efectuată corect.

Problema legată de termenul de prescripție în ceea ce privește taxele de autostradă în Italia nu este reglementată în mod clar. În timp ce termenul de prescripție contractuală este de 10 ani, un termen de 5 ani se aplică de obicei pentru penalitățile reglementate de Codul Rutier.

Deoarece o parte din autostrăzile italiene sunt în proprietate privată, acești operatori de autostrăzi insistă adesea asupra unui termen de 10 ani.

Amenzi de circulație din Italia

Reguli de circulatie in Italia

Este de la sine înțeles că oricine trebuie să respecte legile de circulație aplicabile din țara în care călătoresc și sunt supuși penalităților prevăzute în acestea.

În timpul vacanței în Italia, mulți turiști fac pentru prima dată cunoștință cu o particularitate, "zonele cu trafic limitat" (în italiană: "zona a traffico limitato" ZTL).

Intrările în aceste zone sunt de obicei marcate cu un semn de interdicție a traficului vehicular și un semn suplimentar explicând orele interdicției și categoriile care sunt excluse.

Intrările în aceste zone sunt foarte des monitorizate de camere care înregistrează vehiculele care tranzitează și detectează plăcuțele de înmatriculare.

Autoritățile municipale din multe orașe, în special cele renumite în lume pentru arta lor, care sunt destinații preferate ale turiștilor europeni, au creat zone cu trafic limitat cu porți electronice monitorizate de camere.

Mulți turiști nu știu că, intrând în aceste zone, încalcă reglementările de circulație și că, prin urmare, pot fi amendați și pot fi urmăriți. Uneori aceste semne sunt trecute cu vederea sau interpretate greșit de turiști, dar necunoașterea legii nu poate fi folosită ca scuză.

Parcarea ilegală și nerespectarea limitelor de viteză sunt alte încălcări frecvente ale regulilor de circulație comise de călători - și nu numai de ei.

Când un șofer care nu este rezident italian este prins încălcând codul rutier și este oprit de autorități, acesta poate alege alternativ să plătească imediat amenda (pierzând dreptul de a contesta amenda) sau să plătească un depozit și astfel să conteste amenda la prefect sau la magistrat.

Dacă turistul refuză să plătească atât amenda, cât și depozitul, mașina poate fi blocată de autorități și șoferul nu poate continua drumul fără să plătească amenda.

Totuși, dacă încălcarea este înregistrată folosind un sistem automat, cum ar fi o cameră la o poartă electronică într-o zonă cu trafic limitat, amendarea pe loc nu este posibilă. În astfel de cazuri, sunt prevăzute anumite proceduri atât în ceea ce privește identificarea datelor titularului vehiculului străin, cât și în ceea ce privește notificarea în străinătate.

Aceste proceduri pot, totuși, diferi de la stat la stat, în funcție de convențiile internaționale sau acordurile dintre țările implicate.

Art. 201 din Codul Rutier Italian prevede un termen limită de 360 de zile pentru notificarea amenzii, începând de la constatarea încălcării.

Din contextul articolului, se poate deduce că, dacă șoferul străin al unei mașini închiriate în Italia, care a fost fotografiat în timp ce depășea viteza, poate primi notificarea chiar și după 360 de zile, dacă amenda a fost notificată companiei de închirieri auto în termenul de 90 de zile prevăzut pentru notificările naționale, iar compania încă nu a dezvăluit identitatea șoferului.

Dacă o companie de închirieri auto primește amenda, va dezvălui datele șoferului autorităților. Pentru această activitate, compania va percepe de obicei o taxă șoferului, de obicei prin debitarea directă a cardului de credit al șoferului.

Termenul de prescripție pentru sancțiune este de 5 ani.

În practică, consumatorii primesc adesea o cerere de plată înainte de notificare ("preavviso di contestazione") de la o companie privată în numele municipalităților sau al poliției mai întâi.

Prin plata sumei, consumatorul poate evita notificarea efectivă și costurile pentru notificarea amenzii de circulație ("verbale di contestazione").

Trebuie menționat în acest context că o contestație este posibilă numai după notificarea efectivă a amenzii.

Pentru cei care locuiesc în afara Italiei, termenul limită pentru contestația la prefect și pentru cea la judecătorul de pace este de 60 de zile de la notificare - deoarece sunt acte administrative, un consumator străin poate avea dificultăți în a depune contestația fără un avocat italian, deoarece contestația trebuie să fie scrisă în italiană.

Ce amenzi riști dacă mergi cu mașina în vacanță și nu respecți indicatoarele

Interval de viteză și sancțiuni administrative:

Interval de viteză

Sancțiune administrativă

Până la 10 km/h

€41 la €175

Între 10 km/h și 40 km/h

€175 la €695

Între 40 km/h și 60 km/h

€544 la €2,174

Peste 60 km/h

€847 la €3,389

Cele mai multe camere de viteză sunt setate să declanșeze atunci când viteza este cu peste 5 km/h sau 5% peste limita de viteză.Dacă treci pe lângă un astfel de dispozitiv la 54 km/h pe un drum cu limită de viteză de 50 km/h, nu vei fi amendat. Similar, dacă conduci cu 136 km/h pe autostrada, nu vei fi amendat, deoarece 5% din 130 este 137 km/h.

Un avertisment suplimentar pentru cei care conduc noaptea târziu: amenzile sunt majorate cu 1/3 dacă sunt înregistrate noaptea între orele 22:00 și 7:00. Dacă plătești amenzile în termen de 5 zile de la primirea acestora, beneficiezi de o reducere de 30% la amenzi.

ZTL sunt zonele cu trafic restricționat și reprezintă „Zona Traffico Limitato” în italiană. Amenzile variază între 80 de euro și 300 de euro. Aceste încălcări pot fi evitate dacă ești puțin atent, iar cele mai recente sisteme de navigație arată opțiuni pentru a evita ZTL-urile sau drumurile specificate cu taxe etc.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Obiective turistice în Slovacia, o țară unică în lume. De la Bratislava la Castelul Smolenice
Obiective turistice în Slovacia, o țară unică în lume. De la Bratislava la Castelul Smolenice

Slovacia, situată în inima Europei, nu este prea populară pentru turiști, însă cei care au văzut-o au rămas cu totul impresionați.

Reguli de circulație în Macedonia de Nord. Ce amenzi riști dacă mergi cu mașina în vacanță și nu respecți indicatoarele
Reguli de circulație în Macedonia de Nord. Ce amenzi riști dacă mergi cu mașina în vacanță și nu respecți indicatoarele

De la munții spectaculoși și oportunitățile de drumeții, Macedonia de Nord are o mulțime de obiective turistice care ar putea să te surprindă. Iată câteva reguli de circulație în Macedonia de Nord taxe de drumuri și amenzi rutiere.

Obiective turistice în Polonia. Fascinanta țară din Europa cu o istorie zbuciumată
Obiective turistice în Polonia. Fascinanta țară din Europa cu o istorie zbuciumată

Polonia este o țară fascinantă care servește drept punct de intersecție geografic și cultural între Europa de Est și de Vest.

Atracții turistice în Norvegia‎. Locuri de vizitat și obiective pe care nu trebuie să le ratezi în țara fiordurilor | FOTO
Atracții turistice în Norvegia‎. Locuri de vizitat și obiective pe care nu trebuie să le ratezi în țara fiordurilor | FOTO

Norvegia este o țară nordică, scandinavă, cu o istorie bogată și unică, renumită pentru arhitectura sa contrastantă, pentru vikingi, fiorduri, munți și priveliști pitorești.

Vacanță în Islanda. Ce să vizitezi în țara de gheață și foc. Cele mai frumoase obiective turistice
Vacanță în Islanda. Ce să vizitezi în țara de gheață și foc. Cele mai frumoase obiective turistice

Islanda este o națiune insulară mică, ce găzduiește cea mai nordică capitală a lumii, Reykjavik. Unsprezece la sută din țară este acoperită de gheață glaciară și este înconjurată de apă.

Recomandări
Klaus Iohannis, după consultările politice: ”Negocierile pentru găsirea unei ecuații guvernamentale solide, spre finalizare”
Klaus Iohannis, după consultările politice: ”Negocierile pentru găsirea unei ecuații guvernamentale solide, spre finalizare”

Preşedintele Klaus Iohannis a convocat, duminică, la Palatul Cotroceni, consultări cu partidele parlamentare, în vederea desemnării unui candidat pentru funcţia de prim-ministru.  

Lasconi, după consultările cu Iohannis: ”Nu are legitimitatea de a mai sta în vârful statului”. ”Suntem în război hibrid”
Lasconi, după consultările cu Iohannis: ”Nu are legitimitatea de a mai sta în vârful statului”. ”Suntem în război hibrid”

Elena Lasconi a declarat după consultările de la Cotroceni că Iohannis ”nu are legitimitatea morală, nici legală de a mai sta în vârful statului român”. Președinta USR i-a cerut lui Klaus Iohannis să-și dea demisia.

Paradoxul liberal: PSD l-ar accepta pe liberalul Crin Antonescu candidat la prezidențiale, PNL se gândește la Nicușor Dan
Paradoxul liberal: PSD l-ar accepta pe liberalul Crin Antonescu candidat la prezidențiale, PNL se gândește la Nicușor Dan

Liberalul Crin Antonescu este varianta cea mai vehiculată pentru poziția de candidat comun al alianței PSD-PNL-UDMR-minorități la alegerile prezidențiale. Paradoxal, însă, nominalizarea sa este întârziată pentru că PNL ar înclina și spre Nicușor Dan.