Secretul orasului in care fiecare localnic are cel putin o bicicleta. De ce prefera sa isi lase bolizii in garaje
CAUTAM PRIMAR, EP. 12. Mergem intr-un un oras german pe care il invidiaza pana si olandezii, despre care se spune ca au cele mai multe biciclete.
Orasul universitar Munster este capitala bicicletelor din Germania si intreaga urbe a fost conceputa pentru ca localnicii sa se deplaseze rapid pe doua roti. Traseele sunt bine gandite si se intind pe 500 de kilometri. Si nu sunt amenajate alandala, nu se opresc in ziduri sau stalpi, cum se intampla la noi.
Planificara urbana e definitorie pentru toate localitatile Germaniei. Inca din anii '50, cand a inceput reconstructia oraselor, dupa razboi, dar si imediat dupa unificarea Estului cu Vestul, planificarea urbana a fost o prioritate pentru mai marii tarii.
O viziune care a facut din comunitatile de astazi locuri cu spatii aerisite, cu cartiere desenate si organizate in detaliu.
Autoritatile s-au jucat frumos cu spatiile in orasul Munster. Adica zona industriala si de afaceri este bine delimitata de cele rezidentiale si de partea cantrala. Orasul are cea mai renumita Facultate de Economie din nordul Germaniei si in fata ei sunt doua parcari uriase. Iar orasul pare accesibil tuturor localnicilor, care isi lasa masinile in afara inelului principal si apeleaza la bicicleta.
De sus se vede bine fostul zid de aparare al orasului vechi, care acum e o bariera verde, un zid care separa centrul istoric de restul orasului. Iar edilii au vrut ca bariera verde sa devina o centura rutiera a orasului. Doar ca nu au facut o artera pentru masini, desi loc era suficient, ci au obtinut o centura pentru…biciclete. Se numeste Promenade si e practic o alee care da roata centrului.
Munster este considerat capitala bicicletelor din Germania. De mai bine de 8 ani, traficul auto in tot orasul este mai mic decat cel velo. Adica sunt peste 500 de kilometri de piste si fiecare localnic are cel putin o bicicleta, din moment ce la o populatie de 300 de mii de persoane, au fost numarate 500 de mii de vehicule pe doua roti. In oras nu gasesti pe nimeni care sa nu aiba bicicleta.
Doamna este o contesa si sotul ei. Si locuiesc in cel mai luxos cartier al orasului, chiar langa lac. Au o vila pe Aleea Annette cu teren care da exact spre intinsul apei.
E un oras viu, in care bogatii se plimba mai mult cu bicicleta, desi au in garaje bolizi cu pretentii. Peste tot sunt oameni relaxati, iar centura verde a orasului e loc de intalniri si distractie. Un loc care atrage persoane instarite din alte zone ale tarii, nemti care se muta la Munster pentru atmosfera pe care ti-o da acest oras.
Un fost producator muzical spune ca a castigat destul cat sa locuiasca in mai multe tari. Se muta in functie de vremea buna, dar nu se poate desparti de orasul natal. Si-a luat o vila langa lac si traieste frumos aici, in lunile de vara, unde spune ca orasul ii da senzatia unui permanent loc de vacanta.
Si el are bicicleta, la fel cum are si reprezentantul primariei. L-am intalnit in fata Dom-ului din piata centrala, unde se plimba cu sotia si tatal sau. Sustine ca toate proiectele primariei sunt orientate pentru a face din oras un loc atractiv pentru studenti si pentru familii tinere.
In afara de bicicleta, prin piata centrala poti intra doar cu autobuzul turistic al primariei. Orasul are si un lac intins. Administratia Parcurilor din Munster a amenajat o zona de promenada unde a construit o cladire si a inchiriat-o unui restaurant cu terasa. Dar atat, nu vezi mall-uri intesate cu carciumi si terase ridicate pe foste WC-uri publice cum se intampla la noi.
Betonarea se rezuma la aleile pentru bicicleta, poti lenevi pe orice spatiu verde, iar o alta firma a incheiat contract cu primaria pentru a oferi plimbari cu un vaporas si cu diverse ambarcatiuni mici, pe lac.
In cartierele dormitor nu se construieste nimic la intamplare, sunt reguli stricte privind regimul de inaltime, iar santierele sunt mai curate decat o farmacie. Acest tanar e student la medicina, dar tatal lui e patronul unei firme de constructii. Baiatul sustine ca la Munster vezi cele mai curate santiere, pentru ca amenzile sunt mari in oras pentru mizeria lasata de muncitori.
Localnic: "Tine de calitatea vietii, adica daca ridici o cladire, nu trebuie ca viata celorlalti sa fie perturbata, in jur. E vorba de cultura, si de reguli bineinteles, dar nu numai regulile te fac sa procedezi asa."
Si in zonele rezidentiale gasesti inevitabilele piste de biciclete. Alesii le modifica traseul, in functie de solicitarile localnicilor .
E un traseu bine gandit, are continuitate peste tot in oras.
Se vede din satelit ca aleile au fost amenajate sa le fie de un real folos biciclistilor,
Nu cum se intampla la noi, unde se fac ca sa fie facute si unde primarii le trantesc alandala, de multe ori fara nicio noima, cu aprobari date din birou, fara studii pe teren. La Munster nu gasesti proiecte aberante, sunt spatii mari intre cladiri, pentru ca doar asa au fost autorizate la construire, iar localnicii sunt educati sa nu depinda de masini.
Odata la 10 ani primaria plateste o firma sa schimbe conductele care fac legatura intre blocuri si creteaua de canalizare. Nivelul calitatii vietii sporeste an de an, cu fiecare initiativa, in asftel de locuri, in care oamenii chiar se bucura ca traiesc aici.
La Munster, autoritatile tin cont de planificari corecte si eficiente, si au continuitate in investitii. Fericirea se traduce aici prin strazi curate si degajate, zone cu acces rapid, cartiere cu ordine si coerenta urbanistica, locuri in care te simti ca intr-un permanent concediu.