Cum arata o dezbatere publica in Germania. Localnicii sunt consultati inainte de cea mai mare investitie in infrastructura

×
Codul embed a fost copiat

CAUTAM PRIMAR, EP. 19 Alesii nemtilor nu consulta cetatenii din simt civic, ci dintr-o placere personala. Traiesc intr-o societate corecta, in care stiu ca oamenii taxeaza abuzurile, derapajele si ignoranta.

Campania Stirilor PRO TV "Cautam primar, model european" va arata astazi cum ar trebui sa arate o dezbatere publica si ce presupune consultarea localnicilor. Niciun primar din Germania nu isi poate permite sa dispuna ceva fara consimtamantul comunitatii. Stie ca membrii ei l-au pus in fruntea localitatii, iar parerea lor conteaza.

Un arhitect roman de la Stuttgart si un tanar care sta de cinci ani intr-un orasel mai mic din Nord Vestul Germaniei ne vorbesc despre modul in care vointa cetatenilor este respectata in aceasta tara. Arhitectul are un parteneriat cu un fost edil de sector neamt si lucreaza impreuna in cadrul unui proiect menit sa afle dorintele localnicilor pentru un viitor santier de anvergura. Si tanarul din oraselul mai mic vede ca autoritatile tin si in weekend deschise birourile, unde oamenii sa isi spuna parerea. Alesii lor au viziune, dar solutiile vin in Germania doar dupa consultarea oamenilor.

Citește și
Giethoorn, Olanda
Micutul oras fara strazi si masini, in care accesul se face cu barca. Cum se intretine timp de 70 de ani farmecul local
Reacția lui Dmitri Medvedev, după atacul ucrainean cu rachete americane ATACMS

Proiectul Stuttgart 21 reprezinta cea mai mare si mai veche investitie de infrastructura din Germania, alaturi de modernizarea aeroportului din Berlin. Lucrarea din sudul tarii costa peste 4 miliarde de euro si include o linie de cale ferata de mare viteza, intre orasele Ulm si Stuttgart, dar si sase statii aferente, pentru navetisti. Face parte dintr-o viitoare retea transeuropeana, care candva ar trebui sa lege Viena de Paris. Modelul grafic al traseului prin Germania este impresionant.

Centrul retelei a fost stabilit inca din 1994 la Stutgart, dar santierul propriu-zis a inceput abia in 2010. Orasul va avea o gara ultramoderna si autoritatile au mai pus la bataie o uriasa suprafata de 125 de hectare de teren, unde acum sunt linii de cale ferata care vor fi mutate in subteran. La sol vor rasari cateva pasaje, dar si noi cartiere, insa nu oricum, ci dupa ce localnicii din vecinatate isi vor da acordul. iar pentru asta au fost angajate mai multe case de arhitectura, care aduna tone de informatii, sub forma de dosare si fotografii, inainte sa se apuce de schitele la noile blocuri. Dan Teodorovici este arhitect la Stuttgart si face echipa cu un fost primar de sector la Stuttgart.

Josef Klegraf, fost primar de sector: "Pentru ca suntem o tara democratica, oamenii trebuie sa fie informati de ceea ce se intampla in orasul lor."

Amandoi reprezinta societatea civila si nu sunt platiti sa ajute proiectul, dar fac o munca uriasa: au fotografiat zeci de cladiri din zona, cu tot cu ferestre, arcade, colturi si intrari de bloc. Au facut asta ca oamenii sa le vada apoi in diverse expozitii, cum este cea dintr-o biserica baptista de cartier. Asa arata o dezbatere publica moderna, o consultare a comunitatii. Oamenii isi dau cu parerea, sunt consultati, intrebati cum si-ar dori sa arate noile blocuri construite si mai ales cum sa se incadreze in peisaj, cu ce alte cladiri existente sa fie in armonie arhitecturala.

In zona in care vor rasari cartierele noi sunt conditii impuse si la alte proiecte imobiliare. Acest bloc de exemplu are fix atatea etaje cate au si blocurile vecine, iar in jurul santierului e o curatenie totala, altfel oamenii pot alerta autoritatile. In Germania exista o lege conform careia cei care fac sesizare, pot primi o cota parte din sanctiunea aplicata firmelor care nu respecta conditiile stabilite de edili.

Iata cum se face de exemplu curatenie la periferia Stuttgartului, pe strada care duce catre fabrica de masini a gigantului Mercedez-Benz: masina a trecut de doua ori si revine inca odata pentru ca nu are loc la bordura, fiind aici autobuze. Doar asa poti garanta ca ai curatat locul.

Soferul firmei de salubritate stie ca poate fi sanctionat daca localnicii se plang, la fel cum stiu si acesti constructori ca trebuie sa respecte curatenia pe santierul la cateva blocuri noi, unde nu faci nici macar un metru peste ce dicteaza regulile urbanistice ale orasului.

Cui nu-i convine se muta si o migratie mare inseamna o rusine pentru orice primar neamt. Edilii nu vor sa isi puna in cap alegatorii, asa ca fac tot posibilul sa le arate ca ii consulta si sunt la dispozitia lor. La acest capitol se implica politicul in administratia germana. In oraselul Lage de exemplu, acest barbat e la birou sambata dupa-amiaza. Are usa deschisa la un cabinet al primarului, amplasat chiar in centru, si este asistentul edilului la partid. Biroul e deschis in fiecare sambata si sunt trei persoane care fac cu randul. Fiecare reprezentant al edilului trebuie sa ii asculte pe oameni si sa inregistreze orice problema semnalata.

Asistentul primarului sustine ca la solicitarea oamenilor a fost marit nivelul amenzilor pentru parcare in centru, dar si al sanctiunilor pentru cei care nu-si tund gazonul din fata proprietatii.

Intr-un cartier din Lage l-am intalnit si pe Lucian. Ii place sa cante in timpul liber, dar lucreaza la o fabrica din oras si locuieste cu chirie intr-un apartament aflat intr-o vila.

A plecat din orasul Lugoj in urma cu sase ani si si-ar dori sa revina in Romania, sa fie langa parinti. Spune ca i-a cunoscut pe nemti bine pe cand a lucrat la o firma de curierat din aceasta tara si a intrat in contact cu multi localnici din oras si din imprejurimi.

Si-ar dori sa aduca o parte din rigoarea si organizarea germana si in orasul natal. Spune ca a facut candva politica la Lugoj, s-a inscris intr-un partid si a sperat ca poate ajuta comunitatea locala.

Canta in Germania si ii este dor de parintii sai. Fire de artist, s-a obisnuit initial mai greu cu stilul distant al colegilor de serviciu si al vecinilor, dar a inteles ca rigoarea germana vine cu un pret: fiecare isi vede de treaba lui in aceasta tara si toata lumea tine cont de regulile impuse de autoritati. Lucian sustine ca modul in care se desfasoara viata in oras te face sa fii organizat.

Regulile nemtilor au la baza vointa comunitatii. Oamenii sunt consultati si propunerile lor schimba coerent regulamentele locale. Cetatenii au oricand la dispozitia lor functionari dispusi sa le preia sugestiile si sesizarile. Viata cetatii e organizata in asa fel incat fiecare persoana sa se simta bine in propria comunitate, in locuri unde primeaza calitatea vietii.


 

Articol recomandat de sport.ro
După Kosovo, încă o națională contestă victoria la masa verde a României: "A făcut apel și rămâne fermă"
După Kosovo, încă o națională contestă victoria la masa verde a României: "A făcut apel și rămâne fermă"
Citește și...
Capitala Germaniei, un magnet pentru tineri. Cat ii costa pe studenti chiria intr-un oras in care pana si graffiti-ul e legal
Capitala Germaniei, un magnet pentru tineri. Cat ii costa pe studenti chiria intr-un oras in care pana si graffiti-ul e legal

CAUTAM PRIMAR, EP. 17. La fel ca Bucurestiul, Berlinul are chirii accesibile si anumite zone de ghetou cu imobile pline de grafiti. Dar asemanarile se opresc aici.

Micutul oras fara strazi si masini, in care accesul se face cu barca. Cum se intretine timp de 70 de ani farmecul local
Micutul oras fara strazi si masini, in care accesul se face cu barca. Cum se intretine timp de 70 de ani farmecul local

CAUTAM PRIMAR, EP. 13. Olandezii isi asteapta vizitatorii cu oaze de agrement amenajate in casele fermierilor. Au transformat grajdul in living, iar rezultatul este spectaculos.

A plecat in Germania acum 20 de ani si a ajuns primar de comuna. Povestea lui Stefan, un edil care NU primeste salariu
A plecat in Germania acum 20 de ani si a ajuns primar de comuna. Povestea lui Stefan, un edil care NU primeste salariu

CAUTAM PRIMAR, EPISODUL 3 | Primarii fara salariu, cu functie onorofica, dar cu mare interes pentru a gasi solutii in comunitatile pe care le conduc, sunt des intalniti in Germania.

Recomandări
Primul tren electric cumpărat de România în ultimii 20 de ani s-a stricat la o zi după ce a fost inaugurat de Ciolacu 
Primul tren electric cumpărat de România în ultimii 20 de ani s-a stricat la o zi după ce a fost inaugurat de Ciolacu 

Trenul nou a fost anulat joi dimineaţa din cauza unor erori afişate de computerul de bord, călătorii fiind reprogramaţi pentru următorul tren, potrivit reprezentanţilor Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF).  

Cod Roșu de viscol foarte puternic, cu vizibilitate aproape zero, în România. Au fost emise și alte alerte de vreme rea
Cod Roșu de viscol foarte puternic, cu vizibilitate aproape zero, în România. Au fost emise și alte alerte de vreme rea

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis, joi, mai multe avertizări meteo de vreme rea, Cod Roșu, Cod Portocaliu și Cod Galben de ninsori, viscol și vânt puternic, pentru aproape toată țara.

Rusia a lansat o rachetă balistică intercontinentală în Ucraina, anunță Kievul
Rusia a lansat o rachetă balistică intercontinentală în Ucraina, anunță Kievul

În dimineața zilei de joi, Rusia a lansat o rachetă balistică intercontinentală și alte opt tipuri de rachete în Dnipro, anunță Forțele Aeriene ucrainene.